مناطق آزاد باید به مبادی صادراتی تبدیل شوند

معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور و مجری برنامه های اقتصاد مقاومتی مناطق آزاد از ارزش 840 میلیون دلاری محصولات صادراتی از مناطق آزاد هفتگانه کشور در سال 95 خبر داد.

به گزارش فرینا، مهدی بازارگان در نشست با فعالان اقتصادی جزیره قشم در سالن مرکز بین المللی رشد برگزار شد، گفت: سال 94 میزان صادرات مناطق آزاد کشور به 640 میلیون دلار رسید و در سال 95 این رقم به 840 میلیون دلار افزایش یافت.
وی، افزایش صادرات سال گذشته مناطق آزاد کشور در مقایسه با سال 94 را با سیاست گذاری مقام معظم رهبری در زمینه اجرای اقتصاد مقاومتی و افزایش سهم 30 درصدی این مناطق مرتبط دانست و افزود: اگر سیاست اقتصاد مقاومتی از 10 سال پیش در مناطق آزاد پیگیری شده بود، امروز سهم صادراتی این مناطق بسیار چشمگیر بود.
به گفته معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور، تا زمانی که مناطق آزاد در حوزه تولید صادرات محور به نقطه قابل قبولی نرسند مباحث مربوط به قاچاق کالا از این مناطق پررنگ دیده می شود.
او گفت: امسال نیز برنامه های ویژه ای برای فعالیت های تولیدی و اقتصادی در مناطق آزاد کشور تبیین شده که افزایش 30 درصدی صادرات نسبت به سال 95 مهمترین آنهاست و مبنای اصلی کمک دبیرخانه به مناطق آزاد کشور به میزان صادرات تولید کنندگان هر منطقه مربوط می شود.
بازارگان یادآور شد: مناطق آزاد براساس سیاست ابلاغی اقتصاد مقاومتی علاوه بر تولید محصولات صادرات محور می بایست در زمینه انتقال فناوری های پیشرفته به سرزمین اصلی، تسهیل در تولید و تامین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج اقدام کنند.
وی با اعلام اینکه مبادی ورودی مناطق آزاد باید به دریچه ای برای صادرات تولیدی تبدل شوند، افزود: مهمترین امتیاز اقتصاد مقاومتی، مصون کردن کشور در برابر آسیب های خارجی است که از طریق صادرات تولیدات داخلی امکانپذیر می باشد.
او به میزان مصرف بالای سوخت نفت و گاز در ایران اشاره کرد و گفت: کشور ما با مصرف سالانه 50 میلیارد دلار سوخت در ردیف پرمصرف کننده ترین کشورها قرار دارد و اگر ما از نعمت خدادادی نفت و گاز برخوردار نبودیم مشخص نبود کشورمان امروز در چه شرایطی قرار داشت.
به گفته معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور، تا پیش از انقلاب به خاطر سیاست های وابستگی ایران به خارج از کشور، تولید نقش و جایگاه مناسبی نداشت و سود در ورود کالاهای خارجی بود.
وی بیان داشت: با گذشت 38 سال از انقلاب و گذر از دوره های مختلف و موفقیت جوانان کشورمان در عرصه های مختلف علمی و صنعتی نباید همچنان مبادی ورودی کشور به روی محصولات خارجی باز باشد و مناطق آزاد باید براساس سیاست های خاص به مبادی صادراتی تبدیل شوند.
بازارگان در بخش دیگری از سخنان خود به مباحث اظهارنامه های مالیاتی در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: سوء استفاده از قوانین و مقررات ویژه مناطق آزاد توسط متخلفان، موجب شده تا قانونگذار مجبور به وضع قوانین جدید از جمله اظهارنامه های مالیاتی کند.
وی، ثبت بی رویه شرکت ها در مناطق آزاد را هم از جمله اقدامات گریز از قانون برشمرد و افزود: بسیاری از شرکت ها در مناطق آزاد کشور با اهداف خاص و سوء استفاده به ثبت رسیده است.
معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور همچنین بیان داشت: ارزش هر منطقه آزاد به میزان موفقیت آن منطقه در عرصه اقتصاد مقاومتی بستگی دارد و در اقتصاد مقاومتی رویکرد ما حمایت از تولید و بازار داخلی است و با راهکارهای مختلف باید از تولید کنندگان حمایت کرد.
بنا به این گزارش، در این نشست علاوه بر معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور ، شهرام موسوی مدیر گسترش و تسهیل صادرات و امور گمرکی، حجت الاسلام محمد میرزایی مشاور امور مالیاتی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور و حمیدرضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و شماری از معاونان و مدیران این سازمان نیز حضور داشتند.

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :