ماكو، ميزبان سفرنگاران

 ۶۰ سفرنگار از ميان ۲۵۸ شركت‌كننده در فراخوان جشنواره سفرنگاري «ماكوگرام» به مرحله نهايي راه پيدا كردند، تا با توليد محتوا ويژگي‌هاي تاريخي و طبيعي ماكو به عنوان دروازه آسيا به اروپا را معرفي كنند.

به گزارش فرینا، مهم‌ترين هدف برگزاري اين جشنواره، شناسايي و معرفي ظرفيت‌هاي گردشگري ماكو از طريق ابزارهاي فضاي مجازي است. سفرنگارها هر روز و در طول گشت و گذار خود در گوش چپ گربه ايران از طبيعت، تاريخ، آداب و رسوم، خوراك و مردم روايت خواهند كرد و با ثبت عكس، فيلم، تصاوير زنده و... اين خطه از كشور را به مخاطبان خود معرفي مي‌كنند.
در روز پاياني جشنواره هيات داوران بر اساس شاخص‌هاي تعيين شده، محتواي توليد شده توسط شركت‌كنندگان در طول روزهاي جشنواره را بررسي و ۳ برگزيده نهايي را تعيين خواهند كرد. از 258 شركت‌كننده در فراخوان جشنواره سفرنگاري ماكوگرام 60 نفر به مرحله نهايي راه پيدا كردند.
اين تعداد شركت‌كننده از 24 استان كشور در سه بخش وب‌سايت و وبلاگ، اينستاگرام، فيسبوك انتخاب شده‌اند. در بخشي از شاخص‌ها تاكيد شده است كه ارزيابي با در نظرگرفتن چندين شاخص صورت گيرد، اما تنها تعداد «فالوور» و «لايك» ملاك قرار داده نشد، هرچند اين فاكتور به عنوان يكي از معيارها مد نظر داوران قرار گرفت، اما ثبات فعاليت شركت‌كننده‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي هم مورد بررسي قرار گرفت. عدم فعاليت مستمر از مواردي بود كه امتياز برخي شركت‌كننده‌ها را كاهش ‌داد.
انسجام مطالب، هماهنگي عكس و تصوير، زيبايي تصوير و روايي بودن متن، استفاده از فيلم، وجود كپشن، استفاده از «هشتگ» از بقيه مواردي بود كه مورد نظر هيات داوران قرار گرفت. همچنين از زمان فراخوان تا زمان داوري مهلت داده شد تا صفحه‌هاي خصوصي به صفحه‌هاي عمومي تبديل شود. برخي شركت‌كنندگان اين موضوع را مورد غفلت قرار دادند و از جشنواره خارج شدند.
تاكيد مي‌شود كه شركت‌كنندگان بومي/ محلي (اهل منطقه آزاد ماكو) مورد ارزيابي قرار گرفتند ولي براي بالابردن مشاركت بومي، داوران با ملايمت و ملاطفت بيشتري راي خود را براي اين افراد صادر كردند. شهاب چراغي، حسين عبدالهي، ستايش فرجي، پژمان نوروزي و آرش نورآقايي هر‌كدام به عنوان سفرنامه‌نويس، راهنماي گردشگري، مدرس، جهانگرد، پژوهشگر، داوران جشنواره سفرنگاري ماكوگرام حضور دارند. علاقه‌مندان به مشاركت در انتخاب منتخب مردمي، براي اطلاع از ادامه فرآيند جشنواره به صفحه اينستاگرام maku.Gram@ مراجعه كنند.
جشنواره سفرنگاري ماكوگرام از 8 تا 12 مرداد 1397 به همت منطقه آزاد ماكو و همكاري فصلنامه گيلگمش برگزار مي‌شود.

مهنوش اسدی امتیاز به خبر :