نقش موثر رسانه ها در افزایش تقاضای سفر به جزایر جنوب کشور

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی، نقش رسانه ها را در افزایش تقاضای سفر نوروزی هموطنان به سواحل جنوب کشور و جزایر خليج فارس موثر دانست و گفت: طی ۲۰ روز تعطیلات نوروز سال ۹۸، چهار میلیون و ۶۵۷ هزار نفر سفر با افزایش ۱۱.۴درصدی به ثبت رسید.  

به گزارش فرینا، اله مراد عفیفی پور كه در جمع بیش از ۵۰ نفر از خبرنگاران رسانه هاي استان هرمزگان شامل صداوسیما، خبرگزاری ها، نشریات محلی، مطبوعات سراسری و پایگاه های خبری در بندر شهيد حقاني بندرعباس سخن می گفت، افزود: در طرح نوروزی سال ۹۸ که از ۲۵ اسفند گذشته آغاز شده و تا ۱۵ فروردین ماه جاری ادامه داشت، خدمات رسانی ۱۱۹ فروند شناور با ظرفیت درجای  بيش از 5900 صندلی و  ۲0۸۰ خودرو طی هر بار سفر، جابجایی مسافر و خودرو را به جزایر استان هرمزگان با موفقيت به انجام رسيد.    
عفیفی پور گفت:  ۸۰۰ نفر نوروزبان بی نوروز در بخش های مختلف پشتیبانی، عملیاتی و ستادی در راهبری موفقیت آمیز اين طرح در پايتخت دريايي ايران نقش داشتند. 
به گفته وی، ۱۶ بندر مسافری و چندمنظوره و همچنين  ۱۳ مسیر دریایی و گردشگری در ایام نوروز فعال بود که بر اساس تجزیه و تحلیل آماری، یک چهارم از مسافرت های کل سال تنها در مقطع زمانی ۲۰ روزه تعطیلات نوروزی ثبت شده است.

افزايش 11.4 درصدي سفرها و گشت هاي  تفريحي

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: از ابتدای اجرای طرح نوروزی تسهیل سفرهای دریایی هرمزگان تا پایان پانزدهم روز از فروردین ماه ۹۷ که ۲۰ شبانه روز را شامل می شود، در مجموع چهار میلیون و ۶۵۹ هزار و ۲۰۴ نفر سفر مسافر و گردشگر از سرزمین اصلی به مقصد جزایر این استان و بالعکس صورت گرفت که 11.4درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزايش داشته است.
رییس کمیته حمل و نقل دریایی ستاد اجرایی خدمات سفر استان هرمزگان گفت: علیرغم روند کاهشی سفرهای دریایی طی هفته نخست سال جدید به دلیل شرایط نامساعد جوی، اطلاع رسانی های صورت گرفته توسط رسانه ها و خدمات رسانی مناسب و مستمر صورت گرفته توسط بنادر مسافری، میلیون ها نفر از هموطنان را ترغیب کرد تا در موج دوم این سفرها که از هفتم فروردین سیر صعودی آغاز شود و مسافران جنوب نیمه دوم تعطیلات نوروزی خود را با تجربه کردن سفر ایمن دریایی به مقصد جزایر هرمزگان و در کنار آب های نیلگون خلیج فارس و سواحل مکران در شرق استان، سپری کنند.

هشتم فروردین؛ پر رونق ترين روز سفرهای دریایی امسال

عفیفی پور اضافه کرد: بیشترین حجم جابجایی مسافر و گردشگر طی سال جاری، مربوط به هشتم فروردین به عنوان پررونق ترین روز طی تعطیلات نوروزی است که طی این روز، در مجموع  ۳۸۸هزار و ۱۶۸ نفر سفر انجام شد.
وی در همین رابطه گفت: بیشترین حجم جابجایی خودرو نیز در روز پنجم فروردین با رقمی بالغ بر ۴۹ هزار و ۳۷۴ دستگاه خودرو به ثبت رسید که بخش عمده آنها به مسیر دریایی پل – لافت(جزیره قشم) اختصاص دارد.                                                                                                        
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: تجزیه و تحلیل آماری حاکی از این است که طی ۲۰ شبانه روز زمان اجرای طرح نوروزی سال ۹۸، عملیات جابجایی ۵۸۱ هزار و ۵۸۸ دستگاه خودرو از طریق مسیرهای دریایی بین بنادر لنگه، آفتاب، چارک به جزیره کیش و  پل در سرزمین اصلی  به لافت قشم به ثبت رسیده است که شش دهم درصد رشد مثبت را در این بخش از خدمات رسانی به مسافران نوروزی شاهد بودیم.

۱۳۲۰۰۰ بار دريا روي شناورها برای انجام 4.6 میلیون نفرسفر

عفیفی پور از ثبت ۱۳۲هزار و ۸۹۹ تردد شناورهای دریایی در تعطیلات نوروزی امسال خبر داد که در همسنجی با سال گذشته ۱۶.۸ درصد افزایش داشته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از آخرین آمار و اطلاعات مربوط به وضعیت فعالیت های گردشگری ساحلی و دریایی در استان طی مدت یاد شده نیز سخن به میان آورد وگفت: در مجموع بیش از ۹۴۹ هزار نفر از شناورهای تفریحی و گردشگری برای انجام گشت های دریایی بهره مند شدند که افزایشی بیش از ۱۵ درصدی به ثبت رسید.

نقش موثر رسانه ها در رونق بخشي و افزایش تقاضای سفر دريايي

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی خطاب به خبرنگاران و اهالی قلم و رسانه گفت: تک تک شما فعالان رسانه چه در کسوت نویسندگی و خبرنگاری و عکاس و چه در مقام یک فعال فضای مجازی نقشی انکارناپذیر در معرفی ظرفیت های دریایی استان هرمزگان به عنوان پایتخت دریایی ایران به هموطنان و افزایش تقاضی سفر نوروزی آنها به سواحل و جزایر داشتید.
عفیفی پور افزود: آرامشی که در فضای رسانه ای و افکار عمومی برای میزبانی شایسته بنادر مسافری و اسکله های گردشگری هرمزگان از مهمانان نوروزی حاکم شد، به رونق سفرهای دریایی بسیار کمک کرد.
وی به اقدامات صورت گرفته در خصوص اجرای طرح تسهیل سفرهای دریایی نیز اشاره کرد و گفت: برای اینکه پاسخگویی و خدمات رسانی خوبی برای مسافران دریایی فراهم کنیم، تقریبا: هر ساله کار ما در کمیته حمل و نقل دریایی ستاد خدمات سفر استان از اوایل مهرماه شروع می‌شود و بازرسی از شناورها و بنادر صورت می‌گیرد، ارائه آموزش رایگان به خدمه شناورها و همه موارد اثرگذار در این حوزه آغاز می‌شود و هرچه به پایان سال نزدیک می‌شویم دوره زمانی بازرسی‌ها کمتر می‌شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تصریح کرد: بازدید از بنادر و نقاط گردشگری که در مالکیت اداره کل بنادر و دریانوردی است را در دستور داریم که بتوانیم در صورت وجود کمبود یا نقص، آن را برطرف کنیم.
عفیفی پور اظهار داشت: بندر خصوصی آفتاب در غربی‌ترین نقطه هرمزگان و بنادر مسافری متعلق به دو منطقه آزاد بزرگ کشور در جزایر قشم و کیش را نیز داریم که نظارت آن به عهده ما است.

پل و لافت ركوردار حمل دريايي خودروهاي مسافران نوروزي

این مقام مسئول اضافه کرد: در این ۲۰ روز اجرای طرح نوروزی،  بیشترین حمل خودرو در بنادر پل و لافت و بیشترین حمل مسافر در بندر شهید حقانی بوده است.
عفیفی پور بیان کرد: ایجاد امکانات مناسبی که بتواند پاسخگوی ازدحام مسافران در پایانه های دریایی باشد، در دستور کار قرار گرفت و تأمین ایمنی سفرها از اولویت‌های ما بوده است که برای این منظور، ۱۸ تیم بازرسی فنی و ایمنی در بنادر مستقر شدند تا از شرایط استاندارد شناورها مطمئن شوند.

نقش موثر 24 ايستگاه گروهاي مردمي هميار ناجي در ايمني سفرها

 به گفته مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی، ایجاد گروه های مردمی همیار ناجی از ابتکارات بنادر و دریانوردی هرمزگان بوده که اثرگذاری زیادی در توسعه فرهنگ ایمنی دریایی در استان داشته است؛ طی ایام نوروز، تعداد ۲۴ ایستگاه همیار ناجی در کنار هشت ایستگاه اصلی جستجو و نجات دریایی(برخوردار از شناورهای پیشرفته و مدرن ناجی) حضور موثری داشته اند. 
عفیفی پور بیان کرد: ۲۱ ایستگاه غواصی به همراه تیم های هلال احمر، اورژانس و آتش نشانی نیز برای تأمین ایمنی گردشگران دایر کردیم و ۴۰ فروند شناور خدماتی نیز برای پشتیبانی از سفرهای دریایی داشتیم.

فعاليت دو پايگاه دريايي چند منظوره در آبهاي كيش و قشم

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهار کرد: هدف از ایجاد دو پایگاه دریایی چندمنظوره در آب های مسیر بندرعباس به قشم و چارک و آفتاب به کیش، پایش مستمر آب و هوایی و جوی بوده و بر تردد تک‌تک شناورها نظارت داشته است. همچنین، خودروهای آتش‌نشانی و آمبولانس نیز به‌صورت مستمر در بنادر مستقر بودند، استفاده از سامانه وی تی اس(کنترل ترافیک دریایی) برای پایش تردد شناورها به صورت شبانه روزی مورد استفاده قرار گرفت.
عفیفی پور افزود: همه این اقدامات منجر به این شد که با استقبال بی‌نظیر مسافرین نوروزی مواجه شویم، تعطیلات یک هفته ای  در دهه فجر داشتیم و با توجه به استقبالی که شده بود پیش‌بینی می‌کردیم در نوروز هم با افزایش استقبال مواجه شویم اما شرایط جوی و بروز سیل در غرب و جنوب غرب کشور ما را نگران کرد.
وی تصریح کرد: تلاش ما این بود که آرامشی را در قالب سفرهای ایمن دریایی برای هموطنان فراهم کنیم تا بخشی از آلامی که در بخشی از منطق کشور به وجود آمده بود، جبران شود.

شمار گردشگران دريايي هرمز بيشتر از ساكنان آن بود

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی بیان کرد: در این مدت طی چندین روز متوالی، روزانه ترابری دریایی شش تا هفت هزار نفر گردشگر به جزیره هرمز را داشتیم که خیلی بیش از جمعیت ساکن جزیره بود و این نشان می‌دهد زیرساخت‌های بندری که ایجادشده باعث شده مردم از جاذبه‌های گردشگری هرمز استفاده کنند البته نیاز است زیرساخت‌های گردشگری در بخش خشکی نیز به موازات توسعه ناوگان و پایانه دریایی ایجاد شود.
عفیفی پور تصریح کرد: امسال علی‌رغم شرایط جوی نامساعد در بندر شهید ذاکری فقط یک شب و کمتر از یک ساعت ازدحام داشتیم و ازدحام اثرگذاری که موجب نگرانی باشد ایجاد نشد.

تعطيلي 100 ساعته بنادر طي 20 شبانه روز به دليل شرايط نامناسب جوي

وی عنوان کرد: به علت شرایط جوی در این ۲۰شبانه روز جمعاً کمتر از ۱۰۰ساعت تعطیلی در روند خدمات رسانی بنادر و پایانه های دریایی به‌خصوص در منطقه غرب استان هرمزگان داشتیم و کمترین تعطیلی مربوط به بنادر پل و لافت بود. هر چند در اکثر مواقع با محدودیت تردد و استفاده از شناورهای بزرگ تر(کلاس A) تلاش کردیم توانستیم شرایط نامناسب جوی را بدون سانحه ناگوار پشت سر بگذاریم.  
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: فرماندهی دریابانی استان به‌خصوص در جزایر کمک بسیاری به ما کردند و ترددهای غیرمجازی که صورت می‌گرفت را به حداقل خود رساندند، هلال‌احمر در بنادر حضور مستمر داشت، شرکت‌های تعاونی شناور داران مسافری و لندینگ کرافت داران نیز تلاش بسیاری کردند و بار عمده این فعالیت بر دوش این افراد بود، شهرداری و آتش‌نشانی حضور پررنگی داشت، از همه این عزیزان، صداوسیما، رسانه ها، اداره کل هواشناسی و همه‌کسانی که در این طرح همراه ما بودند تا این طرح را بدون هیچ حادثه‌ای به سرانجام برسانیم تشکر می‌کنم.

هرمزگان پايتخت سفرها و گردشگري دريايي ايران

وی یادآور شد: هرمزگان به عنوان پایتخت مسافرت های دریایی ایران هر ساله پذیرای میلیون ها مهمان نوروزی از اقصی نقاط این سرزمین است که چند صباحی از ایام بهاری را در دامن آب های فیروزه ای خلیج فارس و سواحل مکران در کرانه دریای عمان به تفریح و تفرج سپری می کنند.
رییس کمیته حمل و نقل دریایی ستاد اجرایی خدمات سفر استان هرمزگان در پایان خاطرنشان کرد: طرح نوروزی تسهیل سفرهای دریایی این استان در سه بخش ایمنی مسیرهای تردد، ایمنی بنادر و ایمنی شناورها از ۲۵ اسفند گذشته آغاز شده و تا پایان ۱۵ فروردین ماه جاری ادامه داشت؛ دوره ای بیست روزه که خوشبختانه هیچ حادثه ناگوار دریایی و شبه حادثه ای در بنادر مسافری و مسیرهای دریایی و گردشگری به وقوع نپیوست و میلیون ها مسافر دریایی سفری ایمن و آرامش بخش را در آغازین روزهای بهاری سال ۹۸ تجربه کردند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.