وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در سفر به محدوده خداآفرین:

توسعه دیپلماسی گردشگری اولویت وزارت میراث فرهنگی است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/61716
ساعت 10:13 يکشنبه 30 خرداد 1400
وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در سفر خود به محدوده خداآفرین منطقه آزاد ارس گفت: توسعه دیپلماسی گردشگری جزو اولویت‌ها و برنامه‌های محوری این مجموعه با هدف گسترش روابط با کشورهای همسایه است.

 به گزارش فرینا، علی اصغر مونسان در بازدید از منطقه کلیبر و پل های تاریخی خداآفرین گفت: مرمت و ثبت جهانی مشترک پل‌های تاریخی خداآفرین با جمهوری آذربایجان مورد تاکید بوده و این موضوع در دستور کار وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار دارد.

مونسان با اشاره به اینکه شهرستان خداآفرین به لحاظ قرارگیری در منطقه آزاد ارس و همجواری با کشور دوست و همسایه جمهوری آذربایجان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اظهار کرد: خداآفرین سفیر فرهنگی، تاریخی و دیپلماسی گردشگری منطقه شمال غرب کشور محسوب می‌شود که باید در راستای ارتقای سطح زیرساخت‌های آن اقدامات ویژه‌ای انجام شود.

وی ادامه داد: پل‌های تاریخی خداآفرین به لحاظ قدمت و موقعیت ویژه بین کشور ایران و جمهوری آذربایجان باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با ابراز تاسف از اینکه پل‌های تاریخی خداآفرین طی سال‌ها دچار آسیب‌های جدی شده است، یادآور شد: مرمت و اصلاح این آثار ارزشمند تاریخی اضطراری بوده و باید اولویت میراث فرهنگی آذربایجان شرقی باشد.

 مونسان با اشاره به اینکه مرمت و ثبت جهانی پل‌های تاریخی خداآفرین به صورت مشترک با جمهوری آذربایجان، توسط این وزارت پیگیری خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه این پل‌های تاریخی با جمهوری آذربایجان مشترک است، لذا رایزنی با همتای آذربایجانی را در دستور کار قرار خواهیم داد تا علاوه بر اقدام به مرمت و ثبت جهانی مشترک، دیپلماسی گردشگری دو کشور را توسعه دهیم.

 پل های خداآفرین به تعداد 2 فقره و با فاصله 800 متر از یکدیگر در نقطه باریک رودخانه ارس ساخته شده ‌اند؛ این 2 پل از نظر مهندسی و معماری با یکدیگر تفاوت دارند؛ یکی از آن ها با سنگ سفید ساخته شده و 11 دهانه دارد، بلندیش 12 متر و طول آن 130 متر است.

 پل دیگر با آجر پخته ساخته شده است که 200 متر طول، 5/4 متر عرض و 15 دهانه دارد و اندازه آجرها و معماری این پل، تاریخ احداث آن را به سده 13 شمسی مربوط می کند.

 مونسان برای افتتاح چند طرح میراث فرهنگی و گردشگری و بازدید از طرح های عمرانی این حوزه به آذربایجان شرقی سفر کرده بود.

آخرین اخبار

اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران
مدیر دفتر «مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور» در منطقه آزاد اروند منصوب شد

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟