فرصت های جدید برای معرفی توانمندی بانوان جزیره قشم

هنرهای دست زنان هرمزگان از جمله جزیره‌ قشم از دیرباز زبانزد بوده و در این بین نقش کارگاه‌های تولیدی لباس‌های سنتی در شناساندن توانمندی‌های نهفته بانوان روستایی، حائزاهمیت است.

به گزارش فرینا به نقل از فارس، تن‌پوش زنان و مردان استان هرمزگان هنری است که از دیرباز در این منطقه با گذشت زمان دست‌خوش تغییر و تحول نشده و این هنر همچنان نشانگر و زبان گویای فرهنگ این منطقه است.
هرمزگان و از جمله جزیره زیبای قشم از مناطقی است که لباس خاص خودش را دارد، انواع هنرهای دستی مانند کمه‌دوزی، خوس‌دوزی، زری‌دوزی، پولک‌دوزی، همه و همه این هنرها که بر روی لباس‌های زنان برای جلوه بیشتر و زیبایی استفاده می‌شده از هنر دست زنان هرمزگانی است که قشمی‌ها در این هنرها از جایگاه ممتازی برخوردارند.
پیراهن کندوره که یکی از لباس‌های مشهور زنان استان هرمزگان است و رایج‌ترین پیراهن در بین زنان و دختران جوان بندری به شمار می‌رود در شهرهای مختلف این استان در طرح‌های مختلف دوخت می‌شود و هنر زنان را به نمایش می‌گذارد.
پیراهن کندوره همان پیراهن گاندورا، اسپانیایی و اروپایی است که اعراب مسلمان قرن هشتم میلادی به جنوب ایتالیا و اسپانیا بردند و با استقبال خوب مردم اروپا مواجه شدند.
زنان جزیره‌نشین قشم کندوره را نوعی لباس محلی زیبا و به ارث رسیده از گذشتگان خود می‌دانند که تن‌پوشی زیبا برای تمامی زنان به‌خصوص دختران جوان در عروسی‌ها و مهمانی‌ها به شمار می‌رود.
فوزیه فرهمندنیا، بانوی هنرمند، اهل روستای کوویی از توابع بخش مرکزی شهرستان قشم است که به عنوان مدیرعامل کارگاه تولیدی یاس در قشم با راه‌اندازی این کارگاه زود بازده نه تنها به احیا و تولید لباس‌های سنتی بانوان این جزیره پرداخته بلکه باعث اشتغال‌زایی و فعالیت 30 هنرمند در کارگاه یاس و در منزل شده که به تولید لباس‌های سنتی مشغول هستند.
به گفته این بانوی هنرمند کوویی در منطقه آزاد قشم، بیش‌تر افراد مشغول در کارگاه زنان سرپرست خانوار هستند که برای امرار معاش و تامین هزینه‌های زندگی خود در کارگاه یاس مشغول کار دوخت و طراحی لباس‌های سنتی و محلی هستند.
وی عمده فعالیت‌های تولیدی کارگاه تولیدی لباس‌های محلی را شامل کمه‌زنی، شک‌زنی، خوس‌دوزی، کندوره‌دوزی عنوان و بیان داشت: کندوره نوعی لباس محلی از گذشتگان ما به ارث رسیده و این نوع لباس نه تنها در استان هرمزگان بلکه در سایر استان‌ها نیز طرفداران زیادی دارد.
فرهمندنیا در خصوص استفاده از طرح‌های خوس‌دوزی بر روی لباس نیز گفت: علاوه بر کار جلبیل‌بافی به عنوان شال زنان، یکی از کارهای جدید ما پیاده کردن خوس‌دوزی بر روی لباس‌های محلی است که از گذشتگان ما به ارث رسیده است، لذا خواستیم این طرح‌ زیبا منحصر به شال نباشد.
این بانوی هنرمند جزیره قشم با بیان اینکه روستای کوویی در حوزه کمه‌زنی معروف است، بیان کرد: به دنبال احیا فرهنگ قدیمی گذشتگان بر روی لباس‌های جدید کار کمه‌زنی بر روی پیراهن و چادر را هم پیاده کرده‌ایم که طرفداران خوبی دارد و در نمایشگاه مد و لباس استقبال خوبی از این لباس‌ها را دیدیم.
وی طراحی دکمه‌های قدیمی بر روی لباس‌های محلی و لباس سنتی مخصوص جزیره قشم را از دیگر فعالیت‌های بانوان هنرمند کارگاه یاس نام برد که با هدف احیاء لباس‌های سنتی و پیاده کردن طرح‌های مدرن و امروزی بر روی مانتوها و لباس‌های مجلسی توسط  دستان زنان هنرمند این  جزیره انجام می‌شود.
فرهمندنیا با اشاره به این مطلب که کاری که با دست تولید می‌شود، برکت دارد، برپایی نمایشگاه اخیر مد و لباس در قشم را بستری مهم برای عرضه‌ و‌ فروش محصولات صنایع دستی زنان روستایی قشم و زمینه‌ای برای استقبال سایر هنرمندان کارگاه‌های تولیدی از کارگاه یاس قشم دانست.
وی افزود: کارگاه تولیدی لباس‌های محلی یاس یک کارگاه نوپاست و برای نخستین بار است که در این نمایشگاه شرکت کردیم و فرصتی شد که روزانه بین 10 نفر حداقل مشتری و سفارش داشته باشیم.
فرهمندنیا برای حضور پررنگ‌تر در چنین نمایشگاه‌هایی، حمایت دستگاه‌های متولی از هنرمندان و تولیدکنندگان عرضه لباس‌های بومی و محلی را بسیار ضروری دانست و اظهار کرد: برای شرکت در نمایشگاه لازم است که مسؤولان از ما حمایت و  اطلاع‌رسانی به موقع داشته باشند که بتوانیم ظرفیت تولید و محصولات تولید جدید برای شرکت در نمایشگاه‌های مختلف را افزایش دهیم.
این بانوی قشمی با بیان اینکه مکان فعلی کارگاه بسیار کوچک و دوست دارم با راه‌اندازی یک تعاونی از زنان هنرمند بیشتری در تولیدی لباس‌های محلی استفاده کنم، اظهار کرد: برای راه‌اندازی تعاونی و توسعه امکانات و کارگاه برنامه‌های زیادی در ذهن دارم، اما همه اینها نیاز به وام و سرمایه‌گذاری دارد که حمایت مسؤولان را بیش از پیش می‌طلبد.

امتیاز به خبر :