هرمزگان با جزایرچهارده گانه آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/25687
ساعت 21:41 سه شنبه 15 اسفند 1391
استان هرمزگان در جنوب ایران و در شمال تنگه هرمز قرار دارد. کرانه‌های این استان در شرق به دریای عمان و در غرب به خلیج‌فارس می‌پیوندند.این استان 14 جزیره دارد که بعضی از جزیره‌های مهم هرمزگان عبارتند از: قشم، کیش، ابوموسی، لاوان، هرمز، لارک و سیری.

استان هرمزگان دارای 13 شهرستان، 23 شهر، 33 بخش و 71 دهستان و 2170 آبادی دارای سکنه است.بندرعباس به عنوان مرکز استان امروزه یکی از شهرهای بزرگ ایران است که مرکز مهم فعالیت‌های اقتصادی و تجاری به شمار می‌رود. این شهر که در قسمت انتهایی خلیج‌فارس و در فصل مشترک شاهراه خلیج‌فارس و دریای عمان واقع است، نقش مهمی در زمینه صادرات و واردات کشور ایفا می‌کند.استان هرمزگان به دلیل داشتن جاذبه‌های گردشگری طبیعی، مذهبی و تاریخی و همچنین داشتن مراکز تجاری بزرگ هر سال در تعطیلات نوروز پذیرای جمع کثیری از هموطنان از سراسر کشور است.امکان سفرها و تفریحات دریایی با شناورهای ایمن و استاندارد در چهار فصل سال سبب شده تا در سال‌های اخیر بر جمعیت گردشگران در این استان افزوده شود.
با نزدیک‌شدن تعطیلات نوروز 92 استان هرمزگان و جزایر زیبای آن با به‌کار گرفتن همه امکانات موجود خود آماده پذیرایی و ارائه هر چه بهتر خدمات به هموطنان هستند که با خاطری آسوده به این استان سفر کنند.

جاذبه‌های دیدنی:
جزیره ابوموسی ـ ابوموسی جزیره‌ای زیبا که در قلب ایران و خلیج همیشه فارس جای گرفته، از ظرفیت‌های گردشگری بسیاری برخوردار است که تاکنون بکر و دست نخورده باقی مانده است.ساحل زیبا و منحصربفردش همچون اکواریومی می‌درخشد و شکوه خلقت را به نمایش می‌گذارد.انواع ماهی‌های زینتی و لاک‌پشت‌ها، خرچنگ‌هاهی ریز و درشتش، صدف‌ها و مرجان‌های خاص و زیبایش هر نظاره‌گری را به تحسین وامی‌دارد.همچنین آرامش و سکوت مثالزدنی و خاصش هموطنان را از سراسر کشور برای دیدن تکه‌ای از جواهر درخشان در قلب خلیج‌فارس می‌کشاند.

بازار تاریخی بستک
بازار بستک معروف به (مجموعه بازار بستک) واقع در بخش مرکزی شهرستان بستک در غرب هرمزگان، یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان است.این بازار، شامل سه بازار است که قدمت آن به دوره صفویه و قاجاریه می‌رسد. این بنا در سال 1295 هجری قمری به همت استاد عبدالله مینایی معروف به حاجی استاد ساخته شده است. معماری بازار مدنی بستک که در نوع خود بی‌نظیر است به صورت فضای مربع شکلی است که فضای مرکزی آن مرکب از دو ردیف حجره است. این بنای تاریخی در چند سال اخیر تعمیر و بازسازی شده است، این بنای تاریخی سازه‌ای سنگی با مصالح گچ است، و در وسط شهر بستک قرار دارد.آرامگاه علمای کوخرد ـ آرامگاه یا بارگاه (دوگنبدان) علمای کوخرد نام یکی از اماکن زیارتی در نزدیکی دهستان کوخرد واقع در بخش کوخرد در شهرستان بستک یکی از نقاط دیدنی هرمزگان است. این بنای تاریخی در سمت جنوب جاده بستک به بندر لنگه واقع است.ین آرامگاه در میان گورستان دهستان کوخرد و در 1000 متری غرب دهستان کوخرد واقع شده است. محل آن 300 متر از محله تازه بنیاد «دهنو» کوخرد فاصله دارد، و در جنوب گود میان ده قرار دارد. در لهجه محلی به آرامگاه زیارت گفته می‌شود.
مجموعه دوگنبدان و ثبت آثار ملی ـ این بنای تاریخی یکی از شاهکارهای معمار بزرگ شهرستان بستک یعنی «حاج محمدشریف کاظم معمار» است. این بنای تاریخی و مذهبی چند سال پیش از جانب دولت به عنوان یکی از آثار ملی توسط (سازمان میراث فرهنگی کشور تحت نام «مجموعه دوگنبدان») به ثبت رسید. بنای این آثار برجسته و تاریخی بین سال‌های 1149 تا 1151 هجری قمری ساخته شده است. بنای مرسوم به (دوگنبدان) آرامگاه سه تن از بزرگان و مشاهیر کوخرد معروف است. این اثر زیبا و دیدنی در ابتدای ورودی (مرکز بخش کوخرد) از مسیر بستک به کوخرد و در غرب کوخرد قرار دارد. این اثر فرهنگی مربوط به چند صد سال قبل و به سبک و شیوه معماری هندی ساخته شده و چندین بار توسط خیرین و انجمن میراث فرهنگی کوخرد مرمت شده است.

بازار مساح (بندر لنگه) در استان هرمزگان
بازار مساح بازاری تاریخی بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه و از نقاط دیدنی هرمزگان است.«بازار مساح» در وسط شهر بندرلنگه واقع است. بازاری است بسیار تاریخی که احتمالاً تاریخ بنای آن به دوره پیش از اسلام برمی‌گردد. در این بازار دکان‌ها، و دکانداران متعددی وجود دارند. و فروشگاه‌های انواع لوازم خانگی، پخت و پز، و انواع دکان‌های: خرازی، بزازی، عطاری، قنادی، و نانوایی وجود دارد. بازاری است پرجنب و جوش، مخصوصاً در اوقات صبحگاهی.

جنگل حرا
جنگل‌های حرا در حوالی جزیره قشم، بندر پل، جزیره هرمز و بندر خمیر مجموعه‌ای از درختان سرسبز حرا به چشم می‌خورد که با آبراهه‌هایش با پرندگان زیبا و طبیعت بکر وحشی‌اش از منابع توریستی و دیدنی استان به شمار می‌رود و هر سال افراد زیادی را برای تماشا به سوی خود جلب می‌کند و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان است.
جنگل‌های دریایی حرا یکی از عجیب‌ترین عناصر طبیعی خلقت است. درختانی که در ناحیه جز و مدی زیست می‌کنند و از آب شور بهره می‌گیرند. عجیب‌تر اینکه گه گاه بخش اعظم آنها به زیر آب شور دریا فرو می‌رود اما همچنان به حیات خود ادامه می‌دهند.این جنگل‌ها که به مانگرو نیز شهرت دارند، بیشتر از درختانی تشکیل شده‌اند که حرا نام دارند. به عبارت دیگر حرا گونه‌ای درخت مانگرو است که در سواحل شمالی قشم به کثرت و فراوانی دیده می‌شود. این درخت در زبان لاتین به نام ابوعلی سینا پزشک و فیلسوف شهیر ایرانی نامگذاری شده است.قشم از انبوه‌ترین و وسیع‌ترین جنگل‌های حرا برخوردار است. از این رو سازمان جهانی یونسکو جنگل‌های این جزیره را منحصر به فرد لقب داده و نام آن را در فهرست ذخیره زیست کره جهان به ثبت رسانده است.ذخیره زیست کره مناطقی هستند که نمونه و مشابهی در هیچ جای دیگر دنیا ندارند. به علاوه این جنگل‌ها محل مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر به شمار می‌روند. سالانه بیش از یکصد گونه پرنده آبزی و کنار آبزی در جنگل‌های حرا دیده می‌شوند.

عجایب هفتگانه قشم
عجایب هفتگانه قشم بسیاری را از سراسر جهان به عنوان گردشگر به خود جذب می‌کند. جنگل حرا، جزیره مرجانی، کوه گنبدی نمک، دره ستاره‌ها، بریدگی به شکل صلیب (+)، ساحل با لاک‌پشت‌های عظیم جثه و بام قشم تحسین هر بیننده را به دنبال دارد. قشم حتی اگر هیچ جاذبه دیگری نمی‌داشت، فقط سواحل بکر و آب‌های زلال آن کفایت می‌کرد تا همچنان پایگاه توریسم باشد.

حمام گله‌داری
حمام گله‌داری واقع در بخش مرکزی شهرستان بندرعباس یکی از نقاط دیدنی هرمزگان است. این حمام تنها حمام باقیمانده قدیمی شهر بندرعباس است و ساخت آن در اواخر قرن سیزدهم هجری قمری صورت گرفته است.
در حال حاضر به عنوان موزه مردم‌شناسی هرمزگان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.حمام وقفی و متعلق به مسجد گله‌داری و واقف آن تجارتخانه حاج شیخ احمد گله‌داری است. حمام گله‌داری دو دوره مرمت را در سی سال گذشته پشت سر گذاشته است. حمام گله‌داری در حاشیه خلیج‌فارس و در بولوار ساحلی شهر بر روی بستری رُسی که قابلیت نفوذپذیری آن به دلیل اشباع‌شدن از آب دریا بسیار زیاد است، یکی از حمام‌های قدیمی به جا مانده شهر بندرعباس به شمار می‌رود و در گذشته مردم از آن به عنوان حمام عمومی استفاده می‌کردند.

شهر باستانی حریره
شهر باستانی حریره، واقع در بخش کیش از توابع شهرستان بندر لنگه از حدود 800 سال پیش بر جای مانده، در کنار مجموعه ورزشی المپیک آثار و ویرانه‌هایی دیده می‌شود که یادگاری از شهر باستانی، حریره است. زمان رونق یا دوران طلایی شهر حریره کیش از سال 367 تا 912 هجری قمری بوده است. وسعت این شهر باستانی 120 هکتار است. محوطه باستانی حریره، براساس نتایج کاوش‌های باستان‌شناسی انجام شده، از مجموعه ساحلی و خانه اعیانی، حمام، مسجد و قنات‌‌های قدیمی تشکیل یافته است و این محوطه به شماره 1886 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.
بسیاری از مسافرانی که به جزیره کیش سفر می‌کنند؛ نمی‌توانند باور کنند که این جزیره روزگارانی بسیار دور، منطقه آبادی بوده و یکی از قطب‌های تجارت میان چین و اروپا و شمال آفریقا بوده است. گرچه هنوز بررسی‌های باستان‌شناسی وسیعی در نقاط مختلف جزیره به عمل نیامده، اما در هر گوشه جزیره کیش می‌توان آثاری از گذشتگان را مشاهده کرد که هر کدام یادآور دوران مجد و عظمت این جزیره بوده است.
در جریان فعالیت‌های عمرانی جزیره کیش و در برخی از پژوهش‌های باستان‌شناسی محدود گذشته، آثاری در سطح جزیره پیدا شده است که ارزش فراوانی دارد و مجموعه جذابی را تشکیل می‌دهد که هم‌ کنون بخشی از آن در ساختمان کانون هنر در معرض بازدید عموم قرار دارد.

خانه اعیانی
خانه اعیانی یادآور خانه‌های چند خانوار قدیمی در داخل فلات ایران و در شهرهایی چون یزد، اصفهان و کاشان است و یکی از نمونه‌های کهن خانه‌های چند خانوار در کنار خلیج‌فارس برشمرده می‌‌شود.
علاوه بر بزرگی خانه و همچنین فضاهای مختلف و متنوع آن، کاشی‌های ستاره‌ای شکل که در این خانه به دست آمده است، همانند کاشی‌هایی که زینت‌بخش بناهای مهم ایلخانی ایران همچون تخت سلیمان و سلطانیه به کار رفته است.

مسجد جامع بندرعباس
مسجد جامع بندرعباس در سال 1175 هجری قمری توسط شخصی به نام زین‌العابدین ابوالقاسم اوزی ساخته شده است. این مسجد به علت همجواری با مرقد امامزاده شاه محمدتقی(ع) به مسجد امامزاده نیز مشهور است.
این مسجد از نظر زیبایی یکی از کامل‌ترین مساجد جنوب به شمار می‌آید، محراب و منبر زیبای آن، و مناره جذاب آن، و درون مسجد دارای تزئینات گچبری ارزنده‌ای است و قدمت آن به دوره زندیه می‌رسد.

بام میناب
بام میناب مکانی مرتفع و زیبا با دید کامل شهر طولی میناب. با حضور شبانه می‌توانید از هوای خنک و دلپذیر و نسیم ملایم آن لذت ببرید. معماری زیبا و درختان نخل و درختان بومی محل در این مکان حال و هوای جالبی را به این مکان داده‌اند.قلعه پرتغالی‌ها در جزیره قشم این قلعه در زمان صفویه توسط پرتغالی‌ها ساخته شده است. آنان از طریق خلیج‌فارس وارد ایران شده و به همین دلیل در شهرهای مرزی آثار معماری از خود برجای گذاشته‌اند. اما تصرف بخش‌های جنوبی ایران توسط پرتغالی‌ها دیری نپاید. و آنان خیلی زود برای همیشه مجبور به ترک ایران شدند.قلعه پرتغالی‌های قشم شامل انبارهای سلاح، آب‌انبار بزرگ، اتاق‌های سرباز خانه، زندان، کلیسا، مقر فرماندهی و تالار است.

** منبع: روزنامه اطلاعات ـ 15 اسفند 91

شناسه خبری: 25687

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟