از سرگيري کاوش هاي باستاني در قلعه پرتغالی ها

با ادامه کاوش های باستان شناسی قلعه پرتغالی های جزیره قشم در سال جاری،پیشینه تاریخی این قلعه به طول کامل مشخص خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به نقل از مانا، عبدالرضا دشتی زاده، رئیس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: انجام کاوش های باستان شناسی در قلعه پرتغالی ها،طی سال جاری در دستور کار سازمان منطقه آزاد قرار گرفته است.
وی ادامه داد:به منظور انجام کاوشهای باستان شناسی در سال جاری،500 میلیون ریال از محل اعتبارات سازمان منطقه آزاد قشم تخصیص یافته است.
رئیس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم،تصریح کرد:در این راستا،از باستان شناسان پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دعوت به عمل آورده شده است.
وی بر لزوم انجام کاوشهای باستان شناسی در قلعه پرتغالی ها تاکید کرد و اظهار داشت:این قلعه توسط پرتغالی ها در دوره صفویه ساخته شده اما هنوز مشخص نیست که پایه اصلی این قلعه به چه دوره ای تعلق داشته است.
دشتی زاده،خاطرنشان کرد:احتمال می رود قلعه پرتغالی ها بر روی بنایی قدیمی تر احداث شده است که انجام کاوش های باستان شناسی دقیق می تواند این فرضیه را تایید و یا رد کند.
این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم ،یادآور شد: در سال های 79 و 86 ،دو فصل کاوش باستان شناسی در قلعه پرتغالی ها انجام شد که متاسفانه ادامه این کاوش ها به دلیل نبود مدیریت منسجم بر میراث فرهنگی این جزیره،متوقف شد.
وی گفت:امیدواریم با از سرگیری کاوش های باستان شناسی در این قلعه طی سال جاری ،نتایج قابل توجهی در زمینه پیشینه تاریخی بنای این قلعه به دست آید.
دشتی زاده با بیان اینکه در نظر داریم کاوش های باستان شناسی قلعه پرتغالی ها را هر سال به صورت پیوسته انجام دهیم تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته در صورت صدور مجوز از سوی پژوهشکده باستان شناسی،سومین فصل کاوشهای باستان شناسی قلعه پرتغالی ها، پاییز امسال انجام خواهد شد.
به گفته وی،این فصل از کاوشهای باستان شناسی بیش از یک ماه به طول خواهد انجامید و بلافاصله گزارش نهایی آن اعلام خواهد شد.

امتیاز به خبر :