«گاندو» بارزترین شاخص اکولوژی در منطقه آزاد چابهار

در گوشه گوشه ایران حیواناتی هستند که برای حفاظت از آنها در محیط زیست باید تلاش کرد. حیواناتی نادر مانند گاندو نمونه ای از آن ها است که در کشور پهناورمان ایران و در منطقه آزاد چابهار به چشم می خورد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، وجود تمساح پوزه کوتاه و به اصطلاح محلی گاندو از بارزترین ویژگی های طبیعت و شاخص اکولوژی این منطقه است. به طوری که سالانه افراد مشتاق بسیاری به ویژه اکوتوریست ها جهت بازدید به این منطقه سفر می کنند.
زیستگاه اصلی این تمساح در شهرستان چابهار و سرباز است که تعداد آنها حدود 300 الی 400 سر تخمین زده می شود. این حیوان پوزه‌ای، دارای پاهای کوتاه و پنج انگشت منتهی به ناخن‌های بلند در پاهای جلویی و چهار انگشت منتهی به ناخنهای کوتاه تر در پاهای عقبی دارد. رنگ عمومی بدنش زیتونی تا قهوه‌ای است و شکمی بدون فلس و به رنگ سفید متمایل به زرد دارد.
با تعامل و همکاری که بین سازمان منطقه آزاد چابهار و اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان چابهار در نوروز 1390 انجام شد، پارکی به وسعت دو هزار متر احداث شد به طوری که ویژگی های آن با زیستگاه طبیعی گاندوها مشابه است.
وجود جاذبه های کم نظیر طبیعی در مناطق همجوار و نزدیک به منطقه مانند: گلفشان، کوههای مریخی، پوشش گیاهی و جانوری متنوع، محصولات گرمسیری، بادهای مونسون، زیستگاه تنها تمساح موجود ایران، خلیج چابهار، جنگل های حرا، دریای عمان و دنیای شگفت انگیز زیر آب، در کنار جاذبه های تاریخی و فرهنگی به محوریت روستای تاریخی تیس با 10 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی همچون قلعه پرتغالی ها، ساختمان تلگرافخانه، گورستان ها و محوطه های باستانی فرهنگ غنی در زمینه پوشاک، خوراک، موسیقی آیینی و غیره جاذبه های گردشگری چابهار را تشکیل می دهند.

امتیاز به خبر :