تالاب بین‌المللی انزلی از شاهکارهای خلقت

‌تالاب انزلی از گردشگاه‌های مهم گیلان است که به دلیل وجود جاذبه‌های طبیعی، زیستگاه منحصر به فرد پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی و هوای سالم دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای از نظر اکولوژیک برای جذب توریست است.
به گزارش فرينا، منطقه گیلان، بندرانزلی یکی از مهمترین شهرهای گردش‌پذیر‌(توریستی)، از مراکز مهم اقتصادی و یکی از قطب‌های ورزشی در ایران است و بخش مرکزی شهرستان انزلی محسوب می‌شود. این شهر دارای اولین و بزرگترین بندر ایران در سواحل جنوبی دریای خزر (کاسپین) است و در استان گیلان واقع شده است.
این شهر با نام انزلی بارها در تاریخ یاد شده است و طی قرون متمادی راه مهم ارتباط اقتصادی، تمدن مشرق و مغرب محسوب می‌شده ‌است.
انزلی از شهرهای باستانی ایران کهن است. مردم انزلی از تیره کادوسیان، بر اثر روابط خوب با پارسیان و همکاری ایشان با کورش هخامنشی در لشکر کشی‌های وی نام محل خود را از روی سرزمین (انزان)، (انشان پارس) انتخاب کرده و یونانی‌ها نیز به آن (انزلوی) می‌گفتند. این واژه به زبان پهلوی (انزلگ) و به عربی (انزلج) شده است. خلیج انزلی محلی امن برای پهلو گرفتن کشتیه ای بزرگ تجاری و ماهی گیری بوده است.
بندر انزلی، یکی از شهرهای زیبای شمال ایران است که هر سال پذیرای میلیون‌ها توریست است، جاذبه‌های دیدنی زیادی دارد و در کنار کمیت، تنوع دیدنی‌هایش هر گردشگری را به چند روز ماندن در انزلی تشویق می‌کند.

تالاب انزلی یکی از جالب‌ترین تالاب‌های دنیا از نظر تنوع‌زیستی است
یکی از جذابیت‌های بی نظیر تالاب‌انزلی، نیلوفرهای آبی است که در سراسر تالاب به چشم می‌خورد. نیزارها و لاله دریایی نیز در حاشیه تالاب مناظری دیدنی در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. قایق سواری بر پهنه مرداب یکی از مفرح ترین لحظات سفر به بندر انزلی است.
تالاب انزلی به باور کارشناسان محیط زیست یکی از بزرگترین و جالبترین تالاب‌های دنیا از نظر تنوع زیستی است که در جنوب شهر انزلی واقع است. این تالاب با وسعتی در حدود 280 کیلومتر مربع مربع و عمق 1.5 تا 2.8 متری و جزایر کوچک و بزرگی که سر از آن بیرون آورده‌اند.
بازار ساحلی که محل فروش صنایع‌دستی است نیز در بلوار ساحلی قرار دارد. بازار گیلار غازیان و بازار سپه در خیابان سپه نیز از دیگر مراکز خرید شهر هستند.
مرغوب‌ترین سوغات انزلی را که شامل انواع ماهی، سبزیجات محلی، سیر ترشی و زیتون است را در شنبه بازار می‌توانید تهیه کنید.
مرواریدبافی، رایج ترین صنایع دستی انزلی است که آن را هم می‌توانید از بازار هفتگی و مراکز فروش سوغات تهیه کنید.
تالاب سرخانگل، مجموعه ساحلی، اقامتی سنگاچین و کپورچال، پناهگاه حیات وحش، مناره مسجد قائمیه، کلیسای مریم مقدس و مجموعه میدان امام از اماکن و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی انزلی است.

کشتی میرزا کوچک خان جنگی به عنوان تنها شناور سواحل شمالی کشور
کشتی میرزا کوچک‌خان جنگی به عنوان تنها شناور سواحل شمالی کشور این روزها مورد استقبال گردشگران قرار گرفته و برای مقاصد تفریحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. صرف یک وعده همراه با موسیقی و عبور روی آب‌های تالاب انزلی و دریای خزر تجربه‌ای است که ارزش امتحان کردن دارد.

برج ساعت انزلی که یکی از قدیمی‌ترین بناهای این شهرستان است
برج ساعت انزلی، یکی از بناهای تاریخی و دیدنی این شهرستان است که ریشه در تاریخ علم دریانوردی منطقه دارد.
این بنای برج مانند توسط خسروخان گرجی حاکم وقت در سال 1230 هجری شمسی بعنوان فانوس دریایی دراین شهر ساحلی ساخته شد .
ارتفاع برج که امروزه به برج ساعت مشهور است از سطح زمین 28 متر است که برای رسیدن به قله برج و تنظیم ساعت آن باید از 54 پله مارپیچ گذر کرد. این مناره در زمان گذشته با داشتن فانوس دریایی پرنور برفراز خود، برای هدایت شناورهای تجاری و صیادی و راهنمایی دریانوردان به کار می‌رفت. این بنای تاریخی در سال 56 با شماره 1512 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

موج شکن‌ انزلی به محلی برای تفریح تبدیل شده است
موج شکن این شهر ساحلی از دیگر جاذبه‌های گردشگری انزلی است، این موج شکن‌ها برای جلوگیری از آسیب رساندن موج‌های دریا به کشتی‌ها و قایق‌ها ساخته شده، اکنون به محلی برای تفریح تبدیل شده است. تقریبا هر بازدیدکننده از انزلی یک عکس یادگاری در کنار موج شکن دارد.
در سال ۱۲۷۴ ساخت موج شکن غازیان و انزلی آغاز شد و ۱۲۹۳ کار ساخت آن به پایان رسید. موج شکن‌ها روی تیرهای چوبی که در کف دریا تعبیه شده‌اند، ساخته شده و در سال‌های اخیر مورد مرمت قرار گرفته‌اند.

برچسب ها : منطقه آزاد انزلي
امتیاز به خبر :