با حمایت اروند/ تبديل مدرسه تاريخي مهرگان آبادان به دانشكده هنر

با تصميم اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خوزستان، فرمانداري ويژه آبادان، اداره كل آموزش و پرورش و حمايت هاي سازمان منطقه آزاد اروند، مدرسه تاريخي مهرگان آبادان به دانشكده هنر تبديل مي شود.
آبادان داراي چند مدرسه ثبت شده در فهرست آثار ملي ايران است كه دبستان مهرگان يكي از آنها مي باشد.
اين مدرسه سال 1326 از سوي معماران انگليسي ساخته شده و در زمان سلسله پهلوي و بر اساس نوشته سر در ورودي هديه اي از سوي شركت سهامي نفت انگليس و ايران به اداره فرهنگ آبادان مي باشد.
معمـاري اين مدرسـه به سبـك انگليسـي بـوده و داراي حياطـي وسيع وساختماني دو طبقــه مي باشد.
اين مدرسه داراي چهار پله و چهار ورودي كه در حال حاضر از دو ورودي آن استفاده مي شود.
در تمامي ساختمان در يك رديف ستون هاي همسان وجود دارد، در پيش آمدگي بالكن آن شيارهاي زيبائي كه از سوي معماران ايراني انجام شده، به چشم مي خورد.
مصالح مصرفي شامل آهن و آجر مي باشد و در مجموع 43 اتاق دارد.
دبستان مهرگان جزو پنج مدرسه‌اي است كه شركت نفت ساخت و به آموزش و پرورش آبادان تحويل داد و اين مدرسه 22 كلاس و به همين تعداد انبار و 18 دستگاه حمام دارد.
به گفته كارشناسان معماري، كلاس‌هاي اين دبستان كاملاً استاندارد ساخته شد و خانه هاي اطراف مدرسه نيز مربوط به كادر اداري مدرسه است.
اين منازل به آموزش و پرورش داده شده بود تا مدير، معاون و معلمان مدرسه به محل كار خود نزديك باشند و بر آن اشراف داشته باشند.
مدرسه مهرگان درهاي ورودي و خروجي متعددي دارد تا دانش‌آموزان به سرعت بتوانند از آن وارد يا خارج شوند و كتيبه‌هايي با زمينه آبي لاجوردي دور تا دور مدرسه نقش بسته‌اند كه زيبايي خاصي به آن مي‌بخشند.
هر رديف از كلاس‌هاي طبقه دوم را پله‌هايي كوتاه و پهن به حياط مدرسه مي‌رساند كه بنا به قول كاركنان با سابقه مدرسه به دليل استاندارد بودن پله‌ها هيچ‌گاه شاهد افتادن كسي از آن‌ها نبوده‌اند
پنجره‌هاي كلاس‌ها هم طوري طراحي شده‌اند كه به وسيله چند شيشه كوچك پوشيده مي‌شوند تا در صورت شكسته شدن، نياز به تعويض كل شيشه نباشد. در مصالح اين ساختمان هم از مصالح استاندارد استفاده شده به طوري كه با گذشت سال‌ها هنوز بتن آن استحكام و مقاومت لازم را دارد.
ستون سنگي كنار پله‌ها كاملا گرد شده و هيچ ديوار و ستون زاويه‌دار تيزي ديده نمي‌شود. حتي پيشخوان بوفه مدرسه كاملا گرد است تا دانش‌آموزان دچار آسيب نشوند.
همچنين كلاس‌ها طوري طراحي شده‌اند كه با نور خورشيد روشن شوند.
تهويه مناسب فضاي كلاس‌ها، وجود مخزن آب بزرگ در قسمتي از حياط مدرسه كه محل ذخيره آب بوده و زنگ قديمي مدرسه از ديگر ويژگي‌هاي منحصر به فرد اين ساختمان به حساب مي‌آيد.
چند ده هزارنفر دراين دبستان تاريخي خواندن و نوشتن آموختند و به دبيرستان ودانشگاه راه يافتند.
اين مدرسه در يكي از خيابان‌هاي قديمي آبادان قرار دارد و يكي از شش مدرسه‌اي است كه در اين شهر و در سال 82 با شماره 8358 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.
اكنون بخشي‌هايي از دو سردر‌ تاريخي اين مدرسه ترك برداشته يا ريخته و روي پيكر ديرينه آن نيز ديوارنويسي شده است.
پشت سردر جنوبي نيز فضاي خالي و بدون استفاده وجود دارد، انواع زباله روي هم انباشته شده كه بوي بد آن حريم فرهنگي اين بناي ارزشمند كه در فهرست ميراث ملي جاي دارد را تحت شعاع قرار داده است.
ديوارهاي شمالي و اطراف در اصلي با سيمان سفيد پوشانده شده و اكنون اثري از آجرهاي نظامي آن ديده نمي‌شود.
به گفته برخي دوستداران ميراث فرهنگي، برخي همسايگان دبستان مهرگان اقدام به ساخت و سازهايي كرده‌اند كه موجب از بين رفتن و وارد شدن خدشه به نماي منظري اين مدرسه و برج‌هاي نيم‌دايره‌اي شكل ورودي آن شده‌اند.
معاون فرهنگي ، اجتماعي ، گردشگري سازمان منطقه آزاد اروند روز دوشنبه در نشست هماهنگي ساماندهي اين بناي تاريخي، از اختصاص 20 ميليارد ريال اعتبار براي بازسازي مدرسه تاريخي مهرگان و راه اندازي دانشكده ' هنر، سينما و تئاتر' در آبادان خبر داد.
سيد مرتضي نعمت زاده در گفت و گو با خبرنگاران در فرمانداري آبادان افزود:براي راه اندازي دانشكده هنر سينما و تئاتر از يك سال پيش فعاليت هايي صورت گرفته و به لحاظ اجرايي در اين مدت روند آن دچار ركود شد، ولي با پيگيري فرمانداري آبادان طي يك ماه گذشته دو نشست هماهنگي در اين خصوص برگزار شد.
وي اظهار داشت:سازمان منطقه آزاد اروند متعهد شده 20 ميليارد ريال براي بازسازي مدرسه مهرگان به عنوان يكي از آثار تاريخي و ميراث فرهنگي شهر آبادان هزينه كند.
نعمت زاده گفت:سازمان منطقه آزاد اروند همچنين، براي تجهيز و راه اندازي دانشگاه هنر، كمك هايي همچون تجهيز مكان و خريد خوابگاه دانشجويان و اساتيد انجام داده و سعي مي شود تا مدت پنج ماه و قبل از مهرماه كار مرمت قسمت هايي از مدرسه مهرگان براي راه اندازي دانشگده هنر آماده شود.
وي ادامه داد:سازمان منطقه آزاد اروند با توجه به اينكه آبادان و خرمشهر از خاستگاه هاي هنري كشور محسوب مي شدند، در تلاش است تا شكوه اين دو شهرستان بازگردانده شود و راه اندازي دانشگاه هنر نقش مهي در رشد استعدادها و ارزش اقتصادي هنر منطقه ايفا مي كند.
رئيس دانشگاه شهيد چمران اهواز نيز در حاشيه اين نشست به خبرنگاران گفت: خرمشهر و آبادان استحقاق اين را دارند كه در همه زمينه ها از جمله حوزه آموزش عالي پيشرفت و توسعه يابد و سازمان منطقه آزاد اروند نيز مي تواند در اين خصوص كمك كند.
غلامحسين خواجه افزود:دانشگاه شهيد چمران اهواز نيز تمامي تلاش خود را براي اخذ مجوزهاي لازم انجام مي دهد تا بتوانيم در آينده نزديك دانشگاه هنر و يا دانشكده هنر در آبادان راه اندازي شود.
وي اظهار داشت:آبادان استعداد راه اندازي رشته هاي هنري را دارد و شاهد اين موضوع نيز، وجود هنرمندان تواناي آباداني و خرمشهر در كشور است.

خواجه گفت: با توجه به محدوديت هاي اعتباري دانشگاه ها در كشور، انتظار مي رود براي راه اندازي دانشكده هنر خوابگاه براي دانشجويان، منازل مسكوني اساتيد، غذاخوري مناسب و فضاهاي ورزشي در منطقه فراهم شود.

 

 

برچسب ها : منطقه آزاد اروند
امتیاز به خبر :