سازمان بنادر پیشرو در جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به به جایگاه فرامنطقه ای و بین المللی بندر شهید رجایی گفت: این بندر از جمله ممتازترین بنادر منطقه است و شرایط مناسبی برای بهره مندی جمعیت 400 میلیون نفری کشورهای آسیای میانه را فراهم کرده است.

به گزارش فرینا، محمد سعیدنژاد، در نشست مشترک مسؤولان سازمان بنادر و دریانوردی با نمایندگان عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی که به میزبانی بندر شهید رجایی برگزار شد، نقش بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور در ترانزیت کشور را بی بدیل دانست و افزود: بندر شهید رجایی طی سال گذشته سهمی بیش از بیش از 60 درصدی در عملیات تجارت بین المللی کشور در بخش کالاهای غیرنفتی داشته است.
سعیدنژاد گفت: تنگه هرمز یکی از مهم ترین آبراهه های جهان است که 60 درصد نفت دنیا توسط کشتی ها از این آبراهه حمل و نقل می شود و بندر شهید رجایی در نزدیکی این تنگه به عنوان یکی از مهم ترین نقاط دریایی جهان واقع شده است.
وی افزود: بندر شهید رجایی در حوزه صادرات و واردات جمعیت 80 میلیون نفری ایران را پشتیبانی می کند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به جایگاه فرامنطقه ای و بین المللی بندر شهید رجایی نیز اشاره کرد و گفت: این بندر از جمله ممتازترین بنادر منطقه است و شرایط مناسبی برای بهره مندی جمعیت 400 میلیون نفری کشورهای آسیای میانه را فراهم کرده است.
سعیدنژاد به سرمایه گذاری های صورت گرفته در این بندر طی سال های اخیر نیز اشاره کرد و افزود: سازمان بنادر از جمله مجموعه های پیشرو در جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی است. سیاست راهبردی ما در حوزه بنادر بزرگ کشور سرمایه گذاری در مباحث حاکمیتی همچون آبراهه ها، ساخت اسکله و تامین تجهیزات استراتژیک است و بخش خصوصی در سایر بخش ها سرمایه گذاری کرده است.
این مقام مسؤول ظرفیت فعلی کانتینری بندر شهید رجایی را 5 میلیون و 700 هزار TEU اعلام کرد و گفت: فاز 2 توسعه بندر از نظر سازه و اسکله کامل شده و امیدواریم تا پایان امسال نیز نصب تجهیزات آن نیز به پایان برسد.
سعیدنژاد با اشاره به آخرین وضعیت ساخت ترمینال کانتینری شماره 3 بندر شهید رجایی افزود: بخشی از این ترمینال در مرحله فراخوان مناقصه برای سرمایه گذاری است و با تغییرات صورت گرفته، ظرفیت این ترمینال 3میلیون و 200 هزار TEU پیش بینی شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به مسئولیت های سازمان بنادر در زمینه اعمال حاکمیت دریایی نیز اشاره کرد و گفت: ایران عضو 37 کنوانسیون بین المللی دریایی است و سازمان بنادر به نمایندگی از دولت  و نظام جمهوری اسلامی در چارچوب این قوانین بین المللی نقش حاکمیتی دارد.
وی افزود: این سازمان از زمان ساخت شناور تا زمان تردد آن روی دریا به ویژه در زمینه مباحث ایمنی و زیست محیطی نقش نظارت و اعمال حاکمیت دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پایان از اقتدار ایران در زمینه حاکمیت دریایی در منطقه سخن به میان آورد و گفت: علیرغم تهدیداتی همچون دزدان دریایی، شناورها و کشتی های ایرانی با امنیت در آبراه های بین المللی تردد می کنند.


 

امتیاز به خبر :