مناطق آزاد ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور و اشتغال را افزایش داده‌اند

تاریخ : چهارشنبه 7 شهريور 1397        عکاس :

به گزارش فرینا، به نقل از خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 7 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی به عنوان نخستین موافق کلیات ایجاد 8 منطقه آزاد تجاری گفت: ایران با داشتن 15 کشور همسایه و آداب و رسوم منحصر به فرد است که این امر ضرورت ایجاد مناطق آزاد و ویژه را ایجاب می‌کند که ایجاد مناطق در اسناد بالادستی همانند برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی آمده است.

محمد فیضی با بیان اینکه همیشه از ضعف سرمایه‌گذاری در کشور انتقاد می‌شود، افزود: در 5 سال گذشته 23 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دولتی در مناطق آزاد کشور صورت گرفته است و برای 53 هزار میلیارد تومان مجوز صادر شده است که در حال عملیاتی شدن است.

فیضی ادامه داد: از سال 92 تا 96، 1.2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی و 7.6 میلیارد دلار مجوز سرمایه‌گذاری خارجی صادر شده است.

وی با بیان اینکه در این مناطق آزاد کمتر از یک درصد جمعیت یعنی یک میلیون نفر زندگی می‌کنند، یادآور شد: اگر سرزمین اصلی و اقتصاد ملی به اندازه مناطق آزاد موفق عمل می کرد امروز در مقیاس 80 میلیون نفری باید شاهد سرمایه‌گذاری 96 میلیارد دلاری بودیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مگر همه از بیکاری در کشور گلایه نمی‌کنند، افزود: در مناطق آزاد یک میلیون نفری به طور متوسط سالانه20 هزار شغل ایجاد شده اما اقتصاد ملی در جمعیت 80 میلیونی چه کرده است؛ در مقایسه نسبت جمعیتی باید سالانه یک میلیون و 600 هزار شغل در کشور ایجاد می‌شد اما دولت در سال‌های گذشته حتی در برخی سال‌ها نتوانسته 200 هزار شغل ایجاد کند.

دلخوش: مناطق آزادی که در کشور ایجاد شده سبب ایجاد امنیت در کشور شد

سید کاظم دلخوش به عنوان دیگر موافق ایجاد مناطق آزاد با بیان اینکه این مناطق با سرزمین اصلی تفاوت‌هایی داشته و قانون خاص خود را دارد، گفت: مقام معظم رهبری در بند 11 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در ایجاد مناطق آزاد تأکید کرده  است بنابراین باید اجازه داد که مناطق آزاد جدید نیز تشکیل شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مناطق آزاد چون با هزینه بخش خصوصی ایجاد می‌شود به هیچ عنوان بار مالی ندارد، افزود: مناطق آزاد که در کشور ایجاد شده سبب ایجاد امنیت در کشور شد چرا که این مناطق در کنار مرزهایی که هیچ امنیتی در آن وجود نداشته ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه مناطق آزاد محلی برای ایجاد تولید و اشتغال شده است، ادامه داد: افرادی که می‌خواهند تولیداتی داشته باشند در این مناطق حضور می‌یابند و در منطقه‌ای همانند ارس حدود 3 هزار نفر مشغول به کار هستند.

دلخوش با بیان اینکه برخی از مناطق آزاد مزیت جهان دارند، یادآور شد: مناطق آزاد محدودتر شده و بخش خصوصی باید در این مناطق به درستی حضور یابد  و این مناطق صد درصد تراز صادراتی دارند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: آیا مخالفان به دنبال این هستند که در مناطق آزاد همانند اینچه‌برون و قصرشیرین و دیگر مناطق تراز صادراتی را در این شرایط اقتصادی به هم بزنند، آیا ایرادی دارد که اقتصاد را به مناطق مختلف کشور گسترش دهیم.

حسن نژاد: یکی از اهداف ایجاد مناطق آزاد کمک به مناطق مرزی است

محمد حسن‌نژاد به عنوان دیگر موافق ایجاد مناطق آزاد با بیان اینکه یکی از اهداف ایجاد مناطق آزاد کمک به مناطق مرزی است، گفت: در منطقه آذربایجان و سیستان و بلوچستان مناطق آزاد وجود دارد و همان مرزبانی که در آذربایجان وجود دارد در سیستان و بلوچستان نیز وجود دارد اما تاکنون یک شهید در مرزهای ایران و آذربایجان و ارمنستان دیده نشده است به دلیل اینکه مردم در مرز مستقر هستند و این مرزنشینان هستند که مرز را نگه می‌دارند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم مناطق مرزی امنیت آن را تأمین می‌کنند، افزود: در منطقه آزاد جلفا شاید قبل از ایجاد منطقه آزاد حتی یک واحد صنعتی نداشت اما در حال حاضر 300 واحد صنعتی داشته و سرمایه‌گذار خارجی زیادی در این منطقه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

حسن نژاد ادامه داد: در طول 5 سال50 درصد اشتغال جلفا رشد داشته است، آیا کشور به این میزان رشد اشتغال داشته است؟، خیر رشد اشتغال 7 درصد بوده است بنابراین مناطق آزاد موفقیت زیادی داشته‌اند.

نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کل فروش مجتمع تجاری مناطق آزاد به اندازه فروش یک مجتمع تجاری تهران نیست، گفت: چگونه می‌شود زمانی که مجتمع تجاری تهران محصول برندی را به فروش می‌رساند کلاس و تمدن محسوب می‌شود اما فردی در منطقه آزاد یک محصول برند وارد کند وطن فروشی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با مشاهده وضعیت مناطق آزاد می توان به میزان ورود تکنولوژی به کشور پی برد، افزود: مناطق آزاد در حال تولید محصولات است و با انتقال تکنولوژی محصولات با کیفیت تولید می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عده‌ای این موضوع را مطرح می‌کنند که با ایجاد مناطق آزاد درآمد مالیاتی کم می‌شود، تصریح کرد: درآمد مالیاتی زمانی ایجاد می‌شود که شرکتی وجود داشته باشد تا مالیات پرداخت کند بنابراین مناطقی که هم اکنون خالی از سکنه بوده و می‌خواهند به مناطق آزاد تبدیل شوند، شرکتی ندارند که بخواهند مالیاتی پرداخت کنند و زمانی که شرکت ایجاد شود مالیات پرداخت می کنند.



نظرات بینندگان