منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی نزدیکترین منطقه به شاهراه حلقوی افغانستان

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه این منطقه نزدیکترین منطقه ویژه اقتصادی ایران به شاهراه حلقوی افغانستان است، گفت: تاکنون با 124 سرمایه گذار عقد قرارداد داشتیم.

به گزارش فرینا، حسین زارعی در جلسه تشکل‌های کارگری با بیان اینکه سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در میان مناطق ویژه اقتصادی کشور جایگاه خوبی دارد، اظهار داشت: با وجود اینکه منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی سازمانی نوپا است، اما جایگاه خوبی در کشور دارد.

زارعی با بیان اینکه بیش از 80 گروه تاکنون در این سازمان سرمایه‌گذاری کرده‌اند گفت: مرز ماهیرود یکی از مرزهای فعال و پویا در کشور است که در حوزه انتقال کالا به کشور افغانستان نقش دارد.

وی با بیان اینکه در سالیان گذشته در استان به دنبال اخذ مجوز بی‌نام بودیم گفت: در حال حاضر در سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی مجوزها در کمتر از 48 ساعت انجام می‌شود. 

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه با توجه به پروژه‌هایی که در دست داریم تا دو سال آینده با افتتاح چند پروژه ظرفیت زیادی برای اشتغال در این سازمان ایجاد می‌شود گفت: در سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی حقوق معوقه نداریم. 

زارعی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به عنوان یک مجموعه مرتبط جهت ورود به بازار افغانستان و بازارهای کشورهای آسیای میانه و همچنین بازارهای بین‌المللی نیازمند انتخاب استراتژی‌های مناسب در حیطه صنایع مورد نظر است، گفت: تصمیم‌گیری در زمینه ورود به بازارهای مورد بحث از اهمیت زیادی برخوردار بوده و اثر بخشی و موفقیت منطقه در حوزه‌های مختلف اقتصادی منوط به تصمیم گیری مناسب برای استفاده از این ظرفیت‌ها است.

وی با اشاره به فرصت‌های مرز ماهیرود گفت: چشم‌انداز مثبت در زمینه رشد اقتصادی افغانستان، بهره‌مندی از منابع غنی معدنی و کانی‌های غیر فلزی، وجود امنیت بالا در نواحی مرزی استان و ایجاد بستر مناسب برای توسعه سرمایه گذاری، وجود برخی از صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان و امکان فراوری مواد خام وارداتی از افغانستان و همسایگان و صادرات مجدد با توجه به منابع طبیعی سرشار افغانستان و نیاز بالای کشور افغانستان به فراورده‌های نفتی جمهوری اسلامی، حجم بالای واردات افغانستان به فرآورده‌های نفتی جمهوری اسلامی، وجود مواد اولیه و خام کشاورزی در کشورهای همسایه و مخصوصا افغانستان و ظرفیت بالای کشور افغانستان در تولید موادخام، تشابهات فرهنگی از دیگر فرصت‌هاست.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه نزدیک‌ترین منطقه ویژه اقتصادی ایران به شاهراه حلقوی افغانستان هستیم افزود: فعالیت هم‌پیوندی با گمرک رسمی مرز ماهیرود، بازارچه‌های مرزی و پایانه‌های مرزی، وجود بازار مصرف بالقوه محصولات صادراتی در افغانستان پاکستان، آسیای مرکزی از دیگر مزایا است. 

زارعی با بیان اینکه یکی از تاثیرهای مهم شکل گیری منطقه ویژه اقتصادی در خراسان جنوبی ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی است گفت: نقش حضور سرمایه گذاران و ایجاد مراکز و واحدهای تولیدی در این مناطق از مهاجرت جوانان جویای کار بومی به مراکز استان‌ها تا حدود زیادی جلوگیری می‌کند. 

وی افزود:  در چند سال گذشته با 124 سرمایه گذار در منطقه ویژه اقتصادی عقد قرارداد داشته‌ایم. 

مدیر اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی بیرجند نیز در این جلسه، اظهار داشت: در شهرستان بیرجند حدود 94 تشکل کارگری، اعم از شوراهای اسلامی کار، نماینده کارگران و انجمن صنفی کارگران فعال هستند. 

محمد کسایی، با بیان اینکه این مراسم علاوه بر دور هم بودن، به آشنایی با وظایف و اختیارات تشکل های کارگری و تسلط بر آن تاکید دارد افزود: هدف اصلی این مراسم بیشتر همگرایی و تعامل بین نمایندگان و شرکای اجتماعی اداره کار است که به عنوان نمایندگان کارگران در واحدهای تولیدی، اقتصادی و صنفی مشغول به فعالیت هستند.

کسایی افزود: برنامه‌هایی در ادامه سال در پیش داریم که با توجه به شعار سال نقش کارگران و واحدهای صنفی می‌تواند هم در رشد تولید و هم مهار تولید مهم باشد.

وی با بیان اینکه در زمینه مسکن کارگران تفاهم‌نامه‌ای توسط اتاق تعاون ایران منعقد شده و تا کنون 500 نفر ثبت نام کردند گفت: تشکل‌های کارگری در راستای پیشرفت امور واحدهای تولیدی باید گام بردارند.

مدیر اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی بیرجند گفت: تشکل خوب کارگری باید وظایف و اختیارات را در جهت آگاهی دادن به کارگران داشته باشد افزود: نیاز است تشکل‌ها پیشنهادات سازنده داشته باشند پیشنهاداتی که بتواند آسیب شناسی کند و در راستای بررسی کمبودها باشد. 

رئیس شعبه یک تامین اجتماعی بیرجند نیز اظهار داشت: در شعبه یک تامین اجتماعی بیرجند 49 هزار و 220 نفر بیمه شده داریم که از این تعداد 36 هزار و 942 نفر بیمه شده اصلی و 12هزار و 278 نفر بیمه شده خاص هستند.

مومن زاده با بیان اینکه تعداد بیمه شدگان با تعداد خانواده‌های خود 126 هزار و 130 نفر هستند گفت: 9 هزار و 604 نفر بازنشسته داریم.

مدیر شعبه یک تامین اجتماعی بیرجند گفت: 152 هزار و 34 نفر بیمه شده مستمری بگیر داریم و 4 هزار و 506 نفر کارگاه فعال در بیرجند داریم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :