همزمان با ایام الله مبارک دهه فجر؛

آیین کلنگ زنی مجتمع فولادسازی فراطرح آلیاژ در ایزوایکو با حضور معاون وزیر صمت

همزمان با ایام الله مبارک دهه فجر، عملیات اجرائی احداث مجتمع فولادسازی فراطرح آلیاژ هم‌زمان با سفر دور دوم رئیس جمهور به استان هرمزگان، با حضور معاون وزیر صمت، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان، مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره ایزوایکو و جمعی از مقامات کشوری و استانی در بندرعباس رسما آغاز شد و کلنگ این مجتمع بزرگ فولادی که باعث رفع کامل نیاز داخلی به فولاد زنگ‌نزن می‌شود، بر زمین زده شد.

به گزارش فرینا، معاون وزیر صمت در سخنانی در این مراسم ضمن استقبال و تجلیل از احداث این مجتمع گفت: هم‌اکنون در آیین اجرائی مجتمع فولادسازی زنگ‌نزن و تولید ورقه های فولادی فراطرح آلیاژ حضور داریم که سالانه ظرفیت تولید 864 هزار تن فولاد را دارد.
فرشاد مقیمی اضافه کرد: این پروژه ظرفیت اشتغال برای 600 نفر را به صورت مستقیم دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان هم خاطرنشان کرد: از نکات حائز اهمیت این طرح استفاده از آهن‌آلات قراضه در چرخه تولید در آینده نزدیک است.
خلیل قاسمی با بیان اینکه با توجه به قرارگیری این طرح در موقعیت استراتژیک و جغرافیایی مناسب و دیگر موضوعات از مزایای دیگر این طرح است، افزود: در استان از خام ‌فروشی محصول فاصله می‌گیریم و با احداث کارخانه فراطرح آلیاژ شاهد ایجاد ارزش افزوده در استان هرمزگان و در صنعت فولاد کشور هستیم.

مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره ایزوایکو هم ضمن تبریک ایام الله مبارک دهه فجر افزود: این پروژه هماهنگ با زنجیره تولید ما در ساخت کشتی هست و میتواند بخش قابل توجهی از فولاد مورد نیاز ایزوایکو و سایر کشتی ساز های داخلی را تأمین کند.
سلمان ضربی ادامه داد: ما در تلاشیم تا بزرگترین مجتمع اسکراپ کشتی را در ایزوایکو راه اندازی کنیم و با توجه به محدودیت های انرژی در استان می توانیم مواد اولیه مورد نیاز این صنعت را از اسکراپ کشتی تأمین کنیم و استفاده از فولاد اسفنجی را به کمترین میزان ممکن برسانیم.
ضربی با اشاره به سرمایه گذاری 300 میلیون دلاری این طرح افزود طرح‌های دیگری هم در دست بررسی داریم و درصورت تأیید این طرح های سرمایه گذاری، تا پایان سال بالغ بر 700 میلیون دلار در ایزوایکو سرمایه گذاری انجام خواهد شد.

مدیرعامل ایزوایکو همچنین از احداث و راه اندازی کارخانه تولید کابلهای دریایی در شهرک صنایع دریایی ایزوایکو خبر داد و گفت این طرح منحصر بفرد برای اولین بار در خاورمیانه درحال اجراست که توسط کارخانه کابل ابهر درحال اجرا میباشد.

طبق چشم‌انداز، مجتمع فولادسازی فراطرح آلیاژ در سال 1405 به بهره‌برداری خواهد رسید و موجب آن می‌شود که علاوه بر تأمین نیاز داخلی فولاد زنگ‌ نزن که تقریبا همه آن تاکنون به واسطه واردات از خارج از کشور تأمین می‌شود، ایران از واردکننده این محصول راهبردی به صادرکننده آن تبدیل شود. این مجتمع که نقش بسزایی در تأمین نیازهای داخلی صنایع مختلف و همچنین افزایش صادرات و ارزآوری خواهد داشت، از پیشرفته‌ترین دانش و تکنولوژی روز جهان در حوزه فولادسازی بهره‌ می‌برد و فرایند تولید آن بر بستر فناوری سبز تعریف شده است.
فولاد زنگ‌نزن محصولی راهبردی به شمار می‌رود که کاربردی گسترده در صنایع مختلف ازجمله نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، صنایع دریایی و کشتی‌سازی، خودروسازی، لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی و… دارد.
این پروژه از اهمیت شایان توجهی از جنبه استراتژیک برای تکمیل زنجیره ارزش صنعت فولاد ایران برخوردار است.
ظرفیت تولید مجتمع فولادسازی فراطرح آلیاژ در مجموع سالانه 864 هزار تن در انواع فولاد زنگ‌نزن (Stainless Steel) در گریدهای آستنیتی (شامل 304, 304L, 316, 316L, 321)، فریتی (شامل 409, 409L, 430)، مارتنزیتی و فولادهای دوفازی یا Duplex و همچنین گریدهای مختلف فولادهای دریایی و صنایع کشتی‌سازی از‌جمله A36 است.

گفتنی است پس از تکمیل فازهای مختلف تولیدی این مجتمع، نیاز کشور به انواع ورق گرم و سرد این محصول مرتفع می‌شود.
این پروژه عظیم که در زمینی به مساحت 50 هکتار در منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس (ایزوایکو ISOICO) بندرعباس احداث می‌شود، برای چهارهزارو 850 نفر به‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت فراطرح آلیاژ درباره فناوری استفاده‌شده در این پروژه راهبردی گفت: مجتمع فولادسازی فراطرح آلیاژ با اولویت‌بخشی به حفاظت از محیط زیست، از تکنولوژی سبز یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه صنعت فولادسازی اروپا که در زمره پیشرفته‌ترین فناوری‌های موجود در دنیا در حوزه فولادسازی است، بهره می‌برد.

در این تکنولوژی، پارامترهای محیط‌زیستی، کیفی، بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف انرژی با بالاترین استانداردها مورد توجه قرار گرفته است.

 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :