رشد چشمگیر ترانزیت از بندر چابهار

مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در 5 ماه گذشته، بیش از 5 برابر 6 سال گذشته ترانزیت از بندر چابهار انجام شده که به ازای هر کانتینر حدود 2 هزار دلار برای کشور به لحاظ دریایی، جاده ای و بندری منفعت داشته است.

به گزارش فرینا، محمد علی اصل سعیدی‌پور در برنامه‌ی گفتگوی 18:30 در خصوص توسعه سواحل مکران با مشارکت هند افزود: ما در یک کشور دریایی زندگی میکنیم، بالغ بر 5هزار و 800 کیلومتر مرز دریایی در کشور وجود دارد که بسیاری از این فضاها استفاده بهینه نشده است و انتظار من این است که توسعه‌ها به سمت دریا هدایت شود و یکی از پتانسیل های موجود بندر چابهار است، که اخیرا موفق به جذب کشور هند شده است.

سعیدی‌پور با بیان اینکه این قرارداد در در چند فاز انجام خواهد شد، گفت: عمده این قرارداد در فاز 1، 2، 3 و 4 انجام می‌شود که تا کنون فاز یک به سرانجام رسید و ظرفیت بندر را از 2 تا 8.5 میلیون تن رسانده ایم.

وی افزود: سرمایه گذاری این قرارداد از طریق سازمان بنادر و تجهیزات این پروژه از سوی کشور هند فراهم می‌شود.

مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی گفت: استراتژی سازمان این است که جدای از ارسال محموله هایی ترانزیتی به افغانستان، ازبکستان و کشورهای ذی ربط، استان های شرقی کشور را هم در رساندن محموله های خود از طریق زمینی و دریایی با کمترین هزینه حمایت کند.

سعیدی پور افزود: به عنوان مشوق به سرمایه گذاران پیشنهاد داده ایم که با توجه به نوع سرمایه گذاری تا 90 درصد اجاره بهاء را به حداقل برسانیم و همچنین تا سقف 80 درصد در بخش حقوق و عوارض بندری و هزینه های مترتب بر کشتی های لاینر در بندر چابهار تخفیف داده می شود.

مدیرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی، در خصوص اعمال تخفیفات خاص دیگر بندر چابهار نیز گفت: تخفیف در هزینه THC کالاهای کانتینری تا سقف 90 درصد و یدک کشی و لایروبی تا سقف 60 درصد تخفیف از مهم ترین مشوق های سازمان بنادر جهت رونق تجارت در بندر اقیانوسی چابهار به شمار می آید.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستاندیگر مهمان این برنامه گفت: هند قرارداد 10 ساله اپراتوری به ارزش 85 میلیون دلار نیز برای خرید تجهیزات با ایران دارد که در آن شرکت هندی به تجهیز بندر و سایر تجهیزات تخلیه و بارگیری تا پایان امسال موظف شده است.

بهروز آقایی افزود: در 5 ماه گذشته، بیش از 5 برابر 6 سال گذشته ترانزیت از بندر چابهار انجام دادیم که به ازای هر کانتینر حدود 2 هزار دلار برای کشور به لحاظ دریایی، جاده ای و بندری منفعت داشته است.

آقایی گفت: از سال گذشته تا کنون بیش از 35 درصد کالا از بندر مبدا به صورت مستقیم وارد شدند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، افزود: پیش‌بینی می‌کنیم، امسال بیش از 1.4 از کل ترانزیت کشور به افغانستان را از طریق بندر چابهار انجام دهیم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.