پيشنهاد جديد دبير خانه شوراي عالي به هيئت وزيران

لینک کوتاه: freena.ir/detail/1173
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
به گفته مدير عامل سازمان صنايع منطقه آزاد قشم ؛ اخيرا دبير خانه شوراي عالي مناطق آزاد کشور پيشنهاد جديدي را به هيئت وزيران ارائه کرده است که طي آن برخي از قوانين واردات محصولات در اين مناطق تغيير خواهد يافت.

علي اسلام نيا مدير عامل سازمان صنايع منطقه آزاد قشم در گفتگو با خبرنگار "بنا" با اعلام اين خبر درخصوص تعاملات منطقه آزاد با گمرکات گفت:« اختلاف نظر بين مناطق آزاد و گمرکات تنها دراجراي قوانين است».


وي افزود:«دراين راستا قانون معتقد است که به ميزان ارزش افزوده از پرداخت سود بازرگاني مناطق آزاد معاف شوند».


وي در ادامه به قوانيني که سابقا در مناطق آزاد اجرايي مي شد ولي هم اکنون اجرايي نمي شوند اشاره کرد و افزود:«قوانين محصولات توليد شده به سرزمين اصلي و ميزان آنها که پيش از اين به گونه اي محاسبه مي شد که برخي از تسهيلات در آن لحاظ نمي شد اما هم اکنون با مصوبه اي که شوراي عالي مناطق آزاد تقديم هيئت وزيران کرده است اين قوانين با شرايط و تسهيلات بهتر در برنامه پنجم توسعه اجرايي خواهد شد».

مدير عامل سازمان صنايع منطقه آزاد قشم افزود:«براساس شق 4 از بند ب تصويب نامه 18808 /ت 28574 مورخ 10/4/82 هئيت وزيران درخصوص حجم واردات کالاهاي توليدي درمناطق به داخل کشور درقالب ارزش افزوده عمل مي شده که بر اين اساس مناطق آزاد مجاز بودند به ترتيب اولويت به يکي از سه حالت ها عمل کند».


به گفته وي ؛ براساس مصوبه اخيرميزان ورود کالاها به سرزمين اصلي ضريبي از ميزان صادرات آن کالا به خارج از کشور به اين شرح بوده طي يک دوره سه ساله هر واحد توليدي مجاز بوده است به ازاي يک واحد صادرات به خارج از کشور سه واحد به سرزمين اصلي وارد کند.

همچنين طي دوره سه ساله دوم ميزان واردات به ازاي صادرات يک به يک شود وسپس به تدريج نسبت مذکور کاهش يابد.

پس از طي دوره سه ساله دوم ميزان واردات به ازاي صادرات يک به يک شود و سپس به تدريج به نسبت مذکور کاهش يابد.

وي افزود:«ورود محصولات توليد شده در مناطق آزاد به داخل کشور به ميزان ارزش افزوده مجاز است و مازاد برآن مطابق قوانين تجاري کشور عمل شود. که دراين تبصره آمده است؛توليدات وارداتي به سرزمين اصلي موضوع قسمت هاي الف و ب بند 4 از پرداخت هر گونه حقوق ورودي معاف بودند».

اسلام نيا بيان کرد:«ورود محصولات توليد شده در مناطق آزاد به سرزمين اصلي مشروط بر آن که کليه حقوق ورودي مواد اوليه و واسطه اي مصرفي که از سرزمين اصلي پس از اخذ حقوق ورودي به مناطق آزاد ارسال مي شود پس از توليد و صدور محصول نهايي از منطقه آزاد به سرزمين اصلي مشمول حقوق ورودي مجدد نمي شدند»./205

شناسه خبری: 1173

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو