توسعه پارس شمالي فعلا در اولويت‌ قرار ندارد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/12490
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
مديرعامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس گفت: با توجه به اين‌که اولويت‌هاي ما مربوط به ميدان‌هاي مشترک مي‌شود در حال حاضر پارس شمالي جزو اولويت‌ها محسوب نمي‌شود و ان‌شاءالله در زمان لازم بهره‌برداري از اين بخش هم صورت خواهد گرفت.

به گزارش بنا (Bena)، «پيروز موسوي» مديرعامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس ـ صبح امروز در نشستي خبري در حاشيه نمايشگاه بين‌المللي نفت در توضيح فعاليت‌هاي سازمان عنوان کرد: اين سازمان به عنوان نماينده شرکت نفت داراي جايگاه حاکميتي، ‌ امنيتي و پشتيباني است و همانند يک دولت منطقه‌اي عمل کرده و مديريت يکپارچه، مسووليت سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي و هدف‌گذاري براي منطقه را بر عهده دارد.

وي در ادامه با اشاره به تعداد و تنوع فعاليت‌ها و وظايف اين سازمان و شرکت‌هاي تابع آن گفت: ما الگوي توسعه‌ پايدار، يکپارچه و دانايي محور را استراتژي خود قرار داده‌ايم و بر مبناي توسعه، توليد، بهره‌برداري و تحقق نيازهاي کشور پيش مي‌رويم.

موسوي در ادامه اين نشست در پاسخ به سوالي که درباره‌ بازديد نمايندگان کشورهاي اکو از منطقه‌ پارس مطرح شده بود، توضيح داد: پنجشنبه گذشته نمايندگان و سفراي عضو اکو بازديدي از منطقه داشتند که در آنجا ما پيشنهاد کرديم که دفتر اکو در منطقه را تاسيس کنيم و قرار بر اين شد که اعضاي اکو بر روي اين موضوع بررسي کرده و نتيجه را اطلاع بدهند.

موسوي در ادامه در ارتباط با وضعيت پارس شمالي عنوان کرد: با توجه به اين‌که اکنون برداشت از ميدان‌هاي مشترک گازي اولويت اصلي ما محسوب مي‌شود از آنجا که پارس شمالي مي‌داني غير مشترک محسوب مي‌شود جزو اولويت‌هاي کاري ما قرار نمي‌گيرد و ان‌شاءالله بهره‌برداري از آن هم به وقت خود صورت خواهد گرفت.

مدير عامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس در ارتباط با برنامه‌هاي اين سازمان در راستاي جذب نيروي انساني هم توضيح داد: براساس مصوبات دولتي اين سازمان موظف است که ۵۰ درصد از نيروي انساني خود را از ميان نيروهاي بومي تامين کند. اکنون هم ۵۳ هزار نفر نيروي شاغل در پروژه‌هاي مختلف حضور دارند که از اين ميان ۳۶ درصد نيروي بومي هستند و ما برنامه‌ريزي کرده‌ايم که با توسعه‌ فازهاي باقي مانده گام‌هاي بيشتري در راستاي اجراي مصوبه دولت برداريم.

موسوي در ادامه در پاسخ به سوال يکي از خبرنگاران مبني بر حجم بالاي آسيب‌هاي اجتماعي در اين منطقه و راهکاري کاهش اين آسيب‌ها اظهار کرد: ‌ به اعتقاد بنده درباره حجم اين ناهنجاري‌ها کمي اغراق شده است و واقعا تصويري که از اين منطقه ارائه مي‌شود واقعي نيست. به هر حال اکنون در جامعه شهري و پيراموني اين منطقه نفت کمک کرده است و ما هم برخي پروژه‌هاي عام‌المنفعه را دنبال مي‌کنيم به عنوان مثال جنگل‌کاري، ساخت زمين‌هاي بازي، پيگيري مسائل فرهنگي، ايجاد پارک ساحلي، ايجاد خطوط اتوبوس‌راني در شهر و احداث اسکله از جمله فعاليت‌هاي ما در اين منطقه محسوب مي‌شود چرا که خود ما هم مي‌دانيم اگر توسعه اقتصادي بدون توسعه فرهنگي صورت بگيرد قطعا پايدار نخواهد ماند.

وي در عين حال گفت: درباره بحث اعتياد هم بايد بگويم که به اعتقاد ما پيشگيري بهترين روش در اين زمينه محسوب مي‌شود و ما در تلاشيم با توجه به بخش‌هاي فرهنگي و ورزشي در اين زمينه هم اقدامات مثبتي انجام دهيم. اکنون هم ميزان اعتياد در اين منطقه نسبت به گذشته بسيار کم شده است و گزارش‌ها و آمارهاي موجود هم بر همين نکته دلالت دارند.

مدير عامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس در ادامه در تشريح فعاليت‌هاي ۳۵ ماهه سازمان متبوع خود عنوان کرد: اکنون فازهاي ۱۲، ۱۳، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ در حال اجرا هستند و مطابق با زمان و برنامه‌ريزي قبلي پيش مي‌روند دو فاز هم جلو‌تر از برنامه در حال حرکت است و خوشبختانه وضعيت به گونه‌اي است که به طور موازي تمام طرح‌هاي توسعه‌اي ما در حال پيشرفت هستند و ما پيش بيني مي‌کنيم ظرف شش ماهه اول امسال حدود ۳۰ الي ۴۰ هزار نيروي انساني در فازهاي جديد اين منطقه مشغول به فعاليت شوند.

موسوي در پايان صحبت‌هاي خود در اين نشست در ارتباط با حجم سرمايه گذاري‌هاي صورت گرفته در منطقه ويژه اقتصادي پارس توضيح داد: در سال ۸۹ حدود ۱۱ ميليارد دلار در اين منطقه سرمايه‌گذاري شد که اين رقم در سال جاري به ۱۶ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري در حوزه‌ پارس جنوبي افزايش خواهد يافت. همچنين طي سال‌هاي گذشته نزديک به ۳۹ ميليارد دلار در اين بخش سرمايه گذاري شده است.

حجت‌الاسلام حاجياني مديرعامل کار و اشتغال منطقه ويژه نيز در اين نشست به ذکر توضيحاتي درباره‌ حوزه کاري خود پرداخت و عنوان کرد: ‌ در سال ۸۷ که ما مسووليت اين بخش را بر عهده گرفتيم جمعيت شاغل در پروژه‌هاي پارس حدود ۱۹ هزار نفر بود که طي اين سال‌ها افزايش پيدا کرد و با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته اکنون بيش از ۵۳ هزار نيروي ماهر و نيمه ماهر در اين منطقه مشغول به کارند.

وي درباره‌ درصد نيروهاي بومي هم گفت: ‌ ۶۹ درصد از نيروهاي فعلي از اهالي کل ايران زمين و ۳۱ درصد از ساکنان منطقه محسوب مي‌شوند.

حاجياني در ادامه دوره فعلي را شکوفا‌ترين و فعال‌ترين دوران منطقه ويژه بر شمرد و افزود: اگر ما فعاليت‌هاي خود را به همين شکل ادامه دهيم در آينده نزديک شاهد حضور صد هزار نيروي فني در منطقه خواهيم بود که اين موضوع نويد بسيار خوبي براي توليد و برداشت از مخزن مشترک و جذب نيروهاي انساني خواهد بود.

وي در عين حال يادآور شد: اولويت ما براي جذب نيرو در منطقه به خانواده‌هاي ايثارگران مربوط مي‌شود که خوشبختانه با توجه به آماري که بنياد شهيد به ما داده تقريبا صد درصد خانواده‌هاي ايثارگر منطقه جذب بازار کار شده‌اند و تنها تعداد انگشت‌شماري که ممکن است به تازگي به منطقه مهاجرت کرده باشند و مايل به فعاليت در منطقه ويژه نبوده‌اند جذب نشده‌اند.

وي در بخش پاياني صحبت‌هاي خود از تاسيس بانک اطلاعاتي کار و اشتغال در حيطه‌ منطقه‌ اقتصادي پارس خبر داد و افزود: اين بانک يکي از قوي‌ترين بانک‌هاي اطلاعاتي کشور محسوب مي‌شود که علاقه‌مندان مي‌توانند با مراجعه به آن نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

حاجياني در پاسخ به سوال يکي از خبرنگاران در ارتباط با مشکلات فني اين سايت اظهار کرد: ‌ به دليل فعاليت‌هاي فوق العاده‌اي که در منطقه وجود دارد ما اغلب با قطع سيستم مخابراتي مواجه مي‌شويم و بخش عمده‌اي از اين نقصيه به اين موضوع برمي‌گردد.

200

شناسه خبری: 12490

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو