آمادگي تجار اماراتي براي حضور منطقه ويژه سرخس

لینک کوتاه: freena.ir/detail/12895
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
فرماندار سرخس در ديدار با مدير مسئول روزنامه خراسان گفت : تجار ما در امارات متحده عربي آمادگي سرمايه گذاري در منطقه ويژه اقتصادي سرخس داشته و حتي اجناس را با قيمتي نازل‌تر از کيش و قشم عرضه کنند.

به گزارش بنا (bena) بوستاني گلستاني با اشاره به ظرفيت‌هاي بالقوه منطقه ويژه اقتصادي سرخس اين شهرستان را داراي منابع عظيم نفت و گاز دانست و افزود: ارزش افزوده‌اي که در ثروت ملي منطقه سرخس وجود دارد شايد در ديگر نقاط استان وجود نداشته باشد.

اين مقام مسئول با بيان اينکه سطح آب‌هاي زيرزميني شهرستان سرخس ۱۵۰ سانتي متر بالا آمده است، افزود: علاوه مقداري از آب شرب مشهد ، آب مورد نياز کشاورزي منطقه از اين منابع تامين مي‌شود و نزديک به ۱۰ ميليون مترمکعب آب مازاد آن نيز به بخش صنعت هدايت مي شود. با اين شرايط چه توجيه اقتصادي دارد که در يک مکان ديگر صنعت فولاد تعريف شود در صورتي که براي دسترسي به آب آن بايد ميلياردها تومان هزينه کنيم؟

او اظهار داشت: اگر موضوع يکپارچه سازي اراضي در منطقه اتفاق بيفتد ۳۰هزار هکتار زمين زير کشت در منطقه به ۱۵۰هزار هکتار افزايش خواهد يافت که اين امر علاوه بر اينکه توليدات محصولات کشاورزي استان را رونق مي‌بخشد، مي‌تواند نقش مهمي در صادرات نيز داشته باشد.

بوستاني گلستاني آبياري مزارع کشاورزي به روش غرقابي خواند و بيان داشت : آبياري مزارع کشاورزي به روش غرقابي انجام مي‌شود و متوليان امر از جمله آستان قدس رضوي، جهاد کشاورزي، سازمان آب منطقه‌اي و تعاوني آب بران استان بايد برنامه ريزي کنند تا از اسراف آب جلوگيري شود.

فرماندار سرخس همچنين بر تغيير نوع کشت در منطقه سرخس تاکيد کرد و گفت:‌‌ همان طور که کار‌شناسان اروپايي معتقدند بايد به سمت کشت گل خانه‌اي حرکت کنيم تا به موفقيت هاي بيشتري دست يابيم به عنوان مثال کشت گوجه فرنگي در روش سنتي در هر هکتار بين ۸۰تا۱۲۰ تن برداشت مي‌شود در حالي که در کشت گل خانه‌اي اين ميزان به ۳۰۰تا ۴۰۰ تن مي‌رسد.

او در طرح آمايش، سرخس را به تنهايي يک ناحيه شناخته شده که مي‌تواند در فناوري مواد اوليه و توليد ثروت ملي نقش موثري براي استان و کشور ايفا کند دانست و تصريح کرد : کشاورزي منطقه سرخس نمونه است ولي نياز به ساماندهي دارد.

فرماندار سرخس به صادرات بيش از ۵۰ ميليون مترمکعب گاز به صورت روزانه از اين منطقه اشاره کرد و بيان کرد: در حال حاضر بيش از ۵۰ حلقه چاه در منطقه موجود بوده وحوضچه‌هاي جديدي نيز شناسايي شده است.

او با اشاره به منابع عظيم نفت و گاز در منطقه اظهار داشت: ما معتقديم که مي‌توانيم در صنايع پايين دستي صنعت نفت و گاز را به فرآوري برسانيم ، منابع عظيم گوگرد، متانول و... را از طريق پالايش به دست آوريم و به رونق اقتصادي منطقه و کشور کمک کنيم.

اين مقام مسئول در شهرستان سرخس به تشکيل بازار دوستي اشاره کرد و گفت: محل بازار دوستي در منطقه ويژه اقتصادي سرخس آماده است و در صورت تفاهم آستان قدس و دولت اين بازار مي‌تواند راه اندازي شود.

202

شناسه خبری: 12895

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو