نخستين کشتي اقيانوس پيماي ايراني همچنان آبهاي خليج فارس را مي پيمايد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/13810
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
نخستين کشتي اقيانوس پيماي ساخت کشور که دهم خردادماه سال گذشته وارد آبهاي خليج فارس شد تا براي اولين بار دل بر آبهاي خروشان بين المللي زده و سفير کشتي سازي ايران باشد همچنان با غرور و سربلندي راه مي پيمايد.

مدير روابط عمومي منطقه ويژه کشتي سازي در گفت و گو با خبرنگار بنا (bena)، با بيان اين مطلب افزود: اين کشتي که با تمام حرف و حديثهايي که بدنبال داشت و عليرغم تحريمهاي شديد سياسي و اقتصادي با دشواري تمام توسط متخصصان داخلي ساخته شده بود و شائبه هاي فراواني در ارتباط با کاربري آن مطرح شده بود و خودي و غريبه در توانمندي آن شک داشته و گاهاً بر اين نماد کشتي سازي کشور مي تاختند.

سيد سعيد ذرهون ادامه داد: در طول يک سال گذشته، اين کشتي بارها و بارها دل بر امواج متلاطم اقيانوس زد و با حداکثر ظرفيت، بار حمل کرد و با کمترين خطاي ممکن از پس هر مأموريتي برآمد و به کشورهاي دور و نزديک رفت و آمد و باعث افتخار بيش از پيش ايزوايکو و کشور شد.

ذرهون تصريح کرد: کشتي که به اذعان کشتيراني جمهوري اسلامي اگر بهتر از کشتي هاي مشابه ساخت خارج نباشد، بدتر هم نيست و در گفته هاي مسوولين کشتيراني رضايت کامل از اين کشتي و کاربرد آن کاملاً مشهود است.

به گفته مدير روابط عمومي ايزوايکو، آيا چنين موضوعي گواه توانمندي متخصصان داخلي و نشان عزم و اراده آنان نيست؟ آيا هنوز هم نبايد به کشتي سازان کشور اعتماد کرد و وقت آن نرسيده که از حجم کلان سفارشات ساخت کشتي در خارج از کاست و درصدي از اين بازار را بسمت داخل کشور سرازير کند.

او اضافه کرد: اين سوالات و صدها سوال ديگر همچنان بي جواب مانده و استفاده کنندگان داخلي فقط با تأکيد بر زمان بر بودن فرآيند توليد از ارائه پروژه به اين کشتي ساز برجسته کشور سرباز مي زنند و بزرگترين کشتي ساز کشور را با چالش مواجه نموده اند. اين در حاليست که ايزوايکو با افزودن بر سرعت خود در ساخت کشتي دوم و سوم عملاً نشان داده که توان بهبود بخشيدن به سرعت ساخت را دارد و در صورت وجود سفارشات جديد مي تواند رکوردهاي به مراتب بهتري را ثبت نمايد.

ذرهون همچنين بيان کرد: دهم خرداد سال 1389 نقطه عطفي در صنعت دريايي کشور محسوب شده و با تحويل اولين کشتي اقيانوس پيماي ساخت داخل که به دست توانمند صنعتگران دريايي در شرکت مجتمع کشتي سازي و صنايع فراساحل ايران (ايزوايکو) شعار ما مي توانيم را تحقق بخشيد و به منصه ظهور رساند.

مدير روابط عمومي ايزوايکو خاطرنشان کرد: با گذشت يک سال از تحويل اين شناور به شرکت کشتيراني جمهوري اسلامي ايران، براساس اطلاعات واصله و نظر سنجي اعلام شده تا کنون بيش از 4 هزار ساعت سفر دريايي با طي مسافت حدود 135هزار کيلومتر، جابجايي و حمل بيش از 33 هزار کانتينر 20 فوتي را در مسيرهاي بين المللي آسيايي و اروپايي با موفقيت به انجام رسانده است. همچنين ميزان رضايت مندي مشتري از عملکرد مجموعه موتور اصلي، ماشين آلات فرعي، ماشين آلات عرشع، سيستم ناوبري و اماکن زيست شناور 95درصد است.

ذرهون در پايان ابراز اميدواري کرد که مسوولين و دست اندرکاران صنايع دريايي بيشتر به فکر آينده اين صنعت استراتژيک بوده و با تأمل بيشتر در مورد آن تفکر کند؛ شايد اگر در اين مقطع و با توجه به فرصت بوجود آمده اقدام عاجلي براي اين صنعت بزرگ و زيربنايي بعمل نيايد، فردا دير باشد و فقط حسرت کشتي ساز بودن باقي بماند. 303

شناسه خبری: 13810

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو