سومین کشتی بزرگ کانتینری دنیا بندر شهید رجایی را ترک کرد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/13929
ساعت 11:11 سه شنبه 17 خرداد 1390

معاون دریایی وبندری شهید رجایی از تخلیه و بارگیری سومین کشتی بزرگ کانتینری جهان ( MSC Lauren ) با ظرفیت حدودي TEU 14000 در ترمینال دوم بندرشهیدرجایی خبر داد.

اله مراد عفیفی پور در گفتگو با بنا (bena) اظهار داشت: خوشبختانه در حال حاضر ورود کشتی های غول پیکر کانتینری Mega Container Carrier نسل هفتم دنیا به بندر شهید رجایی با روند خوبی ادامه دارد.

او با اشاره به ویژگی های بندر شهید رجایی تصریح کرد: وجود زیرساختهای مناسب ارزیابی نظیر عمق مناسب کانال دسترسی بندر و درافت اسکله ها، مهیا بودن تجهیزات تخلیه و بارگیری بندر نظیر گنتری کرین که باید از نوع سوپرپست پاناماکس متناسب با سایز کشتی، تجهیزات پس کرانه ای و لجستیکی مربوطه نظیر ترانستینرها و کشنده ها، وجود سیستم ریلی کارا در بندر، نیروی انسانی متخصص با انگیزه و کارا، استفاده از سیستم های کامپیوتری و الکترونیکی پیشرفته لازمه ارائه خدمات به چنین کشتی هایی است.

عفیفی پور در خصوص پیامدهای ورود این کشتی گفت:ارتقای وجهه و اعتبار بین المللی بندر شهید رجایی در میان سایر بنادر دنیا ومنطقه، قرار گرفتن نام بندر شهیدرجایی در لیست بنادری که ظرفیت پذیرش کشتی های کانتینری نسل هفتم دارد، کمک به تبدیل بندرشهیدرجایی به یک بندر Direct call، ورود کالا به کشور با هزینه حمل کمتر و متعاقبا عرضه کالا با قیمت مناسب تر، اثر مستقیم به درآمدهای بندر بواسطه اخذ port dues بیشترکمک به تبدیل بندرشهیدرجایی به یک بندر قوی منطقه ای ( Regional port ) از جمله این دستاوردها است.

او افزود: همچنین تخلیه و بارگیری این کشتی سبب ارتقای شاخص های بهره وری بندر، کمک به افزایش سهم بازار بندر در بنادر حوزه خلیج فارس و دریای عمان، ترغیب شرکت های بزرگ کشتیرانی و فراهم آمدن امکان جذب سرمایه گذار خارجی در قالب قانون سرمایه گذاری مستقیم خارجی ( FDI ) در پروژه ساخت ترمینال سوم کانتینری بندر، بهره گیری بیشتر از IT و ارتقای نرم افزار هاي ترمینالهای کانتینری شده است.

عفیفی پور با اعلام اینکه درحال حاضر جهان شاهد ظهور کشتی های بسیار غول پیکر کانتینری است، گفت: بنادری که نتوانند شرایط را برای پهلودهی و ارائه خدمات به چنین کشتی هایی فراهم نمایند به نوعی به بنادر غیر معتبر و با فعالیت کوچک تر تبديل خواهندشد .

او افزود: در تابستان سال 1388 بزرگترین کشتی کانتینری جهان با ظرفیت TEU 15000 به بندر شهیدرجایی وارد و ظرف مدت 27 ساعت تعداد 5500 کانتینر تخلیه وبارگیری شد که نرم بسیار خوبی بوده و نشانگر توانمندی بندرشهیدرجایی ، نيز شايستگي پرسنل فعال در آن است.

303

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو