توسعه دو میدان بزرگ نفت سنگین در استان بوشهر کلید خورد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/14308
ساعت 06:10 سه شنبه 31 خرداد 1390

مجری طرح توسعه میادین نفت سنگین شرکت مهندسی و توسعه نفت از آغاز مذاکرات برای توسعه میادین نفت سنگین «فردوسی» و «زاغه» در استان بوشهر خبر داد.

به گزارش بنا (bena) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، بهمن صمیمی سده اعلام کرد: هم اکنون کار حفاری چاه شماره سه میدان فردوسی و عملیات لرزه نگاری سه بعدی آن به پایان رسیده و بررسی ها نشان دهنده وجود نفت درجایی بالغ بر 35 میلیارد بشکه در این چاه است.

او با اشاره به امکان تولید زودهنگام روزانه 10 هزار بشکه نفت و تولید روزانه حدود 80 هزار بشکه نفت از این چاه ،پس از توسعه تصریح کرد: میدان فردوسی با در اختیار داشتن حداقل چهار لایه مخزنی، بزرگترین میدان نفت سنگین خاورمیانه است و هم اکنون مذاکرات اولیه برای توسعه این میدان با یک شرکت داخلی در حال انجام است.

صمیمی سده در ادامه میدان زاغه را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه چاه شماره یک این میدان سال ها پیش حفاری و متروکه اعلام شد و در صدد هستیم تا با حفاری چاه شماره 2 این میدان، اطلاعات مورد نیاز را به دست آوریم، خاطرنشان کرد: مذاکرات اولیه برای توسعه این میدان نیز در دست انجام است که نتایج آن به زودی مشخص خواهد شد.

او اجرای عملیات لرزه نگاری سه بعدی (توأمان با میدان رگ سفید)، پردازش اطلاعات و تعبیر و تفسیر داده ها و انجام عملیات پردازش PSTM و PSDM را از جمله فعالیت های انجام شده در میدان زاغه عنوان کرد و گفت: علاوه بر حفاری چاه شماره 2 این میدان، احداث خط لوله جریانی و تسهیل اولیه فرآورش نفت سنگین؛ همچنین تهیه طرح جامع توسعه با کمک جمع آوری اطلاعات استاتیک و دینامیک تولید و انجام مطالعه کامل مخزن، از فعالیت های برنامه ریزی شده این میدان است.

مجری طرح توسعه میادین نفت سنگین متن در ارتباط با توسعه سه میدان موند، کاگی و بوشگان نیز توضیح داد: قرارداد توسعه این میادین به امضای اولیه رسیده است و با رفع برخی موانع پیش رو، کار توسعه این میادین نیز در آینده ای نزدیک آغاز خواهد شد.

به گفته او توسعه این سه میدان در2 فاز پیش بینی شده که بر این اساس، تولید زودهنگام روزانه پنج هزار بشکه و تولید روزانه 9 هزار بشکه در پایان فاز اول و تولید زودهنگام روزانه 11 هزار بشکه و تولید روزانه 20 هزار بشکه در پایان فاز دوم توسعه این سه میدان برنامه ریزی شده است.

صمیمی در ارتباط با فعالیت های انجام شده در میدان نفت سنگین کوه موند گفت: عملیات لرزه نگاری سه بعدی و لرزه نگاری جانبی SVSL ؛ همچنین عملیات تعمیر و تکمیل چاه شماره ۶ و حفاری چاه شماره هشت و لایه آزمایی مجازی لایه های سروک بالایی و پایینی این میدان انجام شده است.

گفتنی است میدان فردوسی در بخش مرکزی خلیج فارس در ۱۹۰کیلومتری جنوب شرقی بوشهر واقع است و میدان زاغه نیز در ۶ کیلومتری کرانه خلیج فارس و در ۳۰ کیلومتری شمال بندر دیلم و در زیر یال جنوب شرقی میدان رگ سفید قرار گرفته است.303

شناسه خبری: 14308

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو