امضای تفاهمنامه سه جانبه صادرات گاز ایران به کشورهای عراق، سوریه و اروپا

لینک کوتاه: freena.ir/detail/15236
ساعت 12:21 يکشنبه 2 مرداد 1390


مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از امضای تفاهمنامه سه جانبه صادرات گاز ایران به کشورهای عراق، سوریه و اروپا در روز دوشنبه (سوم مرداد) در عسلویه خبر داد و گفت: این رویداد مهم نشان دهنده نقش موثر و کلیدی جمهوری اسلامی ایران در تامین انرژی جهانی است.

سید پیروز موسوی در گفتگو با بنا (bena) افزود: با امضای این قرارداد به ارزش 10 میلیارد دلار، بخشی از گاز تولیدی در پارس جنوبی از طریق یک خط لوله 5 هزار کیلومتری از مسیر عراق، سوریه، لبنان و مدیترانه به کشورهای اروپایی ارسال شود.

H, با بیان اینکه ساخت این خط لوله ظرف پنج سال آینده به اتمام می رسد، یادآور شد: با بهره برداری از این خط لوله، نقش راهبردی جمهوری اسلامی در تامین انرژی کشورهای منطقه و حوزه مدیترانه و اروپای مرکزی بیش از پیش برجسته می شود.

موسوی ادامه داد: هم اکنون روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر می شود؛ با احداث این خطوط لوله مبادلات گازی جمهوری اسلامی با کشورهای آسیای میانه و مدیترانه افزایش می یابد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تصریح کرد: 80 کیلومتر از خط لوله 56 اینچی ششم سراسری گاز که قرار است نقش خط صادراتی گاز (علاوه بر تامین گاز بخش های از کشور بر عهده داشته باشد) داشته باشد احداث شده و مابقی این خط نیز به سرعت در حال اجراست.

موسوی تاکید کرد: عملیات پشتیبانی از احداث این خط لوله در حوزه پارس جنوبی که نقطه آغاز آن می باشد باید به خوبی انجام شود؛ سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس این مهم را در اولویت سال جهاد اقتصادی خود قرار خواهد داد.

او در باره جزئیات این خط لوله صادراتی ادامه داد: خط لوله یاد شده از عسلویه به طول 750 کیلومتر در خاک ایران احداث خواهد شد و از طریق مرز ایلام گاز به عراق تحویل داده خواهد شد؛ پس از عبور از مرز ایلام، ابتدا گاز مورد نیاز کشورهای عراق، سوریه و لبنان را تامین می کند و سپس به کشورهای اروپایی منتقل می شود.

برابری سهم برداشت ایران و قطر ازپارس جنوبی تاپایان برنامه پنجم

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس همچنین در باره وضعیت برداشت گاز ایران و قطر از میدان مشترک پارس جنوبی افزود: هر چند سهم برداشت قطر از حوزه مشترک پارس جنوبی به دلیل تحریم دشمنان دو برابر و نیم ایران است؛ اما با برنامه ریزی های انجام شده تا پایان برنامه پنجم توسعه سهم هر دو کشور در برداشت گاز از این میدان مشترک برابر می شود.

مدیرعامل منطقه ویژه پارس گفت: 70درصد تجهیزات به کار رفته در این منطقه توسط متخصصان ایرانی ساخته می شود و مابقی نیز با شرایط ویژه ای با توجه به تحریم های اعلام شده از خارج وارد می شود اما هیچ کدام از شرکت های خارجی در پروژه های توسعه ای این میدان حضور ندارند.

موسوی یادآورشد: حضور شرکت های خارجی در پارس جنوبی به عنوان شرکت های سرمایه گذار مانند آریا ساسول در این منطقه تایید می شود اما تمام پروژه های توسعه ای در پارس جنوبی توسط متخصصان داخلی اجرا می شود.

میدان های مشترک در اولویت سرمایه گذاری است

او در باره طرح توسعه میدان های گازی حوزه پارس شمالی نیز گفت: پارس شمالی اکنون در اولویت وزارت نفت نیست و براساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در سال 84 این وزارتخانه نگاهش را بر برداشت گاز از میدان مشترک گازی پارس جنوبی و توسعه میدان های مشترک نفت و گاز است.

موسوی یادآورشد: البته این بدان معنا نیست که نسبت به پارس شمالی بی تفاوت باشیم و هم اینک به دنبال خریداری اراضی موجود در این منطقه هستیم هر چند که براساس ابلاغیه هیات دولت در مورد این نوع اراضی مشکلاتی داریم و با کمک استاندار بوشهر درتلاش و پی گیری برای حل این مشکل هستیم.
 

303

شناسه خبری: 15236

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو