آمادگی دانشگاه آزاد برای همکاری با منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/15351
ساعت 10:46 چهارشنبه 5 مرداد 1390

مدیر و اعضای گروه طراحی منطقه ویژه اقتصادی از آمادگی دبیرخانه منطقه 7دانشگاه آزاد برای همکاری با منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان خبر داد.
به گزارش بنا (bena) مدیر و اعضای گروه طراحی منطقه ویژه اقتصادی ، رفسنجان با حضور دردبیرخانه منطقه 7 دانشگاه آزاد در باره وضعیت اجرای طرح توضیحاتی ارائه کردند و مسئولین منطقه هفت برای همکاری در کلیه زمینه ها به ویژه طرح های معماری منطقه ویژه اعلام همکاری کردند.
در این جلسه که در سالن کنفرانس منطقه 7دانشگاه آزاد در کرمان برگزار شد پروفسور هولگرکهنل ، متخصص توسعه و طراحی شهری با ارائه طرح شهر مرکزی برلین که از طرح های مطالعاتی این گروه معماری است گفت: شهر برلین جدید در مرکزیت شهر برلین و در محل فروپاشی دیواره قدیم برلین به وجود آمده و بین دوقسمت آلمان را اتصال داده است و در طی چهار سال با هزینه 4میلیارد یورو ساخته شد که محل استقرار اماکن مهم دولتی و
اداری است.
او به وضعیت شهر سازی در این کشور و مقایسه با ایران اشاره کرد و اظهار داشت: قانون مند بودن آلمانیها باعث پیشرفت آنان شده است و سیستم کار در آنجا با توجه دادن به حوزه معماری در تمام شئون زندگی که حتی تا طراحی کتری و وسایل ریز خانه نیز توجه معمار را می طلبند.
در این جلسه موسوی ،مدیرطراحی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان ، نیز با اشاره به اینکه طرح این منطقه تا حدودی نیزاز طرح شهر مرکزی برلین تبعیت کرده با این تفاوت که در طرح شهرک منطقه اقتصادی رفسنجان از معماری زیبای تاریخی و کهن کرمان و ایران استفاده شده است.
او خاطرنشان کرد:با توجه به جهت وزش بادها در این منطقه که عمدتا در چهار فصل از سمت غرب به شرق است ترتیب ساخت واحدهای مسکونی در غرب گردشگری در خط میانی و منطقه مسکونی که با ترتیب واحدهای پاک به آلاینده قرار می گیرند در شرق منطقه قرار دارند.
وی یادآورشد:مسئولین اجرایی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان همکاری خیلی خوبی با ما داشته اند و با همتی که در آنان سراغ داریم مطمئنا جز مناطق ویژه در چند سال آتی خواهیم بود.
کهنل طرح شهر مرکزی این منطقه را تبعیت از سیستم ساختاری بازار کرمان دانست وخاطرنشان کرد:برای خانواده های سنتی رفسنجانی نیز طرح ویلاهای خانه باغی مدنظر قرار گرفته که به یک باغ بزرگ که برای برپایی مراسم جشن و..مناسب است ، اشراف دارد.
او ادامه داد:در طرح خیابانهای این شهرهیچ نقطه ترافیکی نخواهیم داشت چرا که خیابان ها اغلب بن بست است و جای ورود کامیون و ماشین به خیابانهای صنعتی فاز اول و صنایع حساسی چون الکترونیک نیست.
این استاد برجسته آلمانی معماری ایرانی و توجهی که در طراحی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان به استفاده از
این نوع معماری شده است را از جمله شاخص های کاری گروه خود دانست و افزود:معماری آیینه داری فرهنگ است و در ایران خوشبختانه از چند سال گذشته توجه به ساخت باکیفیت در معماری خانه ها مد نظر قرار گرفته است که محل توجه است.
مشاور ساخت منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان ادامه داد:برای فضای سبزمحدوده صنعتی بیش از 25درصد فضای سبزدر نظر گرفته ایم که آلایندگی هوا را کم کند و به جرات می گوییم این طراحی به تمام جوانب کار توجه خوبی داشته است.

در این جلسه به سوالات دانشجویان و اساتید دانشگاه نیز پاسخ داده شد همچنین دکتر آل طه ، مسئول دبیرخانه منطقه 7دانشگاه آزاد با اعلام همکاری آکادمیک با مسئولین منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان گفت: دانشگاه آزاد کلیه نیازهای آکادمیک دوستان رامباحث مربوطه را تامین خواهد کرد.
مسعودی ، از اساتید معماری دانشگاه آزاد با اشاره به تخریب بادگیرها و قناتهای کرمان گفت: در استان کرمان بناهای بزرگی بوده اند که کار تهویه طبیعی را انجام داده که هم اینک در معرض تخریب می باشند.
او افزود: وقتی در شهر کلن آلمان یک دیواره از دوره روم یافت می شود جشن ملی راه می اندازند و به فکر حفظ آن هستند در ایران پیش چشمان همه شاهد تخریب آثار ارزشمند تاریخی هستیم و فکری به حال آن نمی شود.202

شناسه خبری: 15351

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو