اعلام آمادگي سوئدي ها براي سرمايه گذاري در مناطق آزاد ايران

لینک کوتاه: freena.ir/detail/2357
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
مشاور اجرايي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي گفت:« سوئد براي سرمايه گذاري در مناطق آزاد ايران اعلام آمادگي و همکاري دارد.»

جعفر آهنگران در گفتگو با بنا (bena) ضمن بيان اين مطلب از حضور دبير اول سفارت سوئد در مرکز امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي خبر داد و افزود:« صبح امروز " آلف ساندک " دبير اول سفارت سوئد در مرکز امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي حضور به هم رساند و از آمادگي کشورش براي سرمايه گذاري در ايران خبر داد».

وي اظهار داشت:« اين جلسه به درخواست کشور سوئد برگزار شد و جلسه آينده ما زماني خواهد بود که سرمايه گذاران اين کشور در ايران حضور پيدا کنند و با مهندس بقايي ديدار کنند.»

مشاور اجرايي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي همچنين در رابطه با دعوت از اين سرمايه گذاران براي بازديد از مناطق آزاد ايران گفت:« در اين جلسه مرکز امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي نيز اطلاعات جامع و کاملي از فرصت هاي سرمايه گذاري در مناطق آزاد ايران براي انعکاس به سرمايه گذاران ارائه داد.»

آهنگران افزود:« دبير اول سفارت سوئد در اين جلسه ايران را براي سرمايه گذاري به خصوص در صنايع سنگين و انرژي مقصدي مناسب خواند.»

گفتني است در گذشته نه چندان دور, تا اواخر قرن هجدهم ميلادي، سوئد يکي از فقيرترين کشورهاي اروپا بود، اما بعدها دوران رشد اقتصادي سوئد آغاز شد. بعد جنگ جهاني دوم اين رشد اقتصادي شتاب بيشتري بخود گرفت. درآمد خالص ملي کشور بالا رفت، شکوفائي رشد اقتصادي در اين کشور بوجود آمد. درآمد کشور سوئد مثل ديگر کشورهاي نسباتاً کوچک صنعتي، وابسته به صادرات توليدات صنعتي است که در حال حاضر از رشد بالائي در توازن بين صادرات و واردات برخوردار است.
به طور مثال سهم صادرات از درآمد خالص ملي کشور در يک دوره 10 ساله (بين سالهاي 1990 تا 1999) از 30 درصد به 44 درصد رشد داشته است. اروپا مهم ترين بازار صادراتي کشور است. 60 درصد توليدات کشور سوئد به ديگر کشورهاي عضو بازار مشترک اروپا صادر مي شود.
صادرات و واردات سوئد و ديگر کشورهاي عضو بازار مشترک اروپا از سال 1995 که سوئد عضو اين اتحاديه شد, رشد چشمگيري داشته است. واردات سوئد از ديگر کشورهاي اروپائي در سال 1995 بالغ بر 325 ميليارد کرون سوئدي و صادرات آن در همان سال بالغ بر 340 ميليارد کرون سوئدي بوده است اين ارقام در سال 1999 به ترتيب به 390 ميليارد کرون سوئدي(واردات) و 410 ميليارد کرون سوئدي(صادرات) ارتقا مي يابد. آمريکاي شمالي و کشورهاي آسياي جنوب شرقي از ديگر بازارهاي مهم صادراتي سوئد هستند.

معدن سنگ آهن و جنگل وسيع به يقين نقش بسزائي در پيشرفت صنعتي کشور سوئد دارند. اين دو منابع سرشار طبيعي، پايه و اساس توليدات صنعتي کشور را تشکيل مي دهند. تلفن و سيستم هاي مخابراتي، خودرو و ماشين هاي سنگين را مي توان به صنعت و توليدات سوئد اضافه کرد.

توليد خودرو، کاميون و ديگر صنايع فلزي سبک و سنگين، سهم 50 درصد در اقتصاد توليدي کشور را دارا است. درصد اين سهم براي صنعت کاغذ و خمير کاغذ 20 و داروسازي 12 است.

202

شناسه خبری: 2357

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو