مباني نظري قوي، حلقه مفقوده عرصه مناطق آزاد و ويژه

لینک کوتاه: freena.ir/detail/2431
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
مشاور اجرايي مرکز امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي مهمترين چالش پيش روي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي را خلاء تئوريک عنوان کرد.

جعفر آهنگران با بيان اين مطلب در گفتگو با خبرنگار بنا (BENA) گفت:« در طول سال هاي گذشته به دليل درگيري‌هاي روزمره و پرداختن به اجرائيات در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي بزرگترين چالش پيش روي اين مناطق را که هنوز هم از آن رنج مي‌برند خلاء تئوريک، کار نکردن در ارتباط با مباني نظري و در يک کلام انديشه ورزي در حوزه مناطق آزاد و ويژه، مي دانم.»

وي افزود:«اين چالش را بايد از جمله مهمترين عواملي به شمار آيند که نتوانسته است منجر به ايجاد يک تفاهم ملي و عزم جدي حداقل در مقامات و بدنه کارگزاران در مورد جايگاه اين مناطق شود.»

مشاور اجرايي مرکز امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي تصريح کرد:« بديهي است در صورتي اين پديده‌ جهاني مي‌تواند در کشورمان موفق عمل کند که با تفکر و جدال علمي به موضوعي بومي تبديل شده و بکار گرفته شود.»

وي افزود:« بر اين اساس معتقدم صاحبنظران و کارشناسان بايد در اين مقوله هر چه بيشتر بينديشند، قلم بزنند و به نقد و نقادي بپردازند. بد نيست براي اين که اهميت موضوع را مشخص کنم به عنوان مصداق ، مطلبي را بيان کنم براي مثال: آيا شاخص‌ها و ملاک هاي ناشي از مطالعات است که معرف مکاني براي ايجاد منطقه آزاد يا ويژه است؟ يا اين که بدون کوچکترين امکان‌سنجي و مکان‌يابي، نقطه‌اي را تحت عناوين آزاد و ويژه انتخاب کنيم و سعي نمائيم تا اين نقطه را با شاخص‌هاي مورد نظر وفق دهيم؟ آيا برداشت ما از منطقه آزاد و ويژه هماني است که در ديگر کشورهاي ميزبان اين مناطق جريان دارد؟ آيا اهداف جهاني اين گونه مناطق عمران و آباداني و محروميت زدايي است و يا تمرين پيوستن به تجارت بين‌المللي و دستيابي به بازارهاي جهاني اگر ما هم منطقه آزاد يا ويژه را به مفهوم واقعي و منطقي با تعاريف بين المللي آن بکار مي گرفتيم آيا عملکرد اين مناطق موتور محرکه اقتصاد ملي نمي شد، همانطور که در کشورهايي نظير چين، کره و کشورهاي همجوار شاهديم؟»

آهنگران در خاتمه گفت:« طرح سئوالاتي از اين دست مي تواند همچنان ادامه يابد و پاسخگويي به هر يک از آن منوط به برخورداري از مباني نظري قوي است که حلقه مفقوده و يا مغفوله عرصه مناطق آزاد و ويژه است».

شناسه خبری: 2431

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو