جوابیه روابط عمومی دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه به روزنامه اعتماد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/25006
ساعت 12:14 چهارشنبه 12 مهر 1391
در صفحه اول شماره مورخ 11/7/1391 روزنامه اعتماد، مطلبی با عنوان «بوی پول در جدایی ری از تهران؛ ایجاد منطقه ویژه اقتصادی شهر ری در سکوت خبری» منتشر شده که حاوی اطلاعات غیر واقعی و نیز برداشت کاملاً غلط و غیر تخصصی نویسنده از شرایط تأسیس مناطق ویژه اقتصادی و الزامات و پیامدهای مترتب بر آن و نیز، سایر مسائل مطرح شده است. نکته اساسی دیگر ارتباط دادن دو موضوع کاملاً بی ربط با هدف نتیجه گیری سیاسی دلخواه و در نهایت قضاوت غیر منصفانه در این زمینه است.

از آنجا که مطالب عنوان شده، به شکل کامل مغشوش و نادرست بوده و ممکن است در برخی مخاطبان آن روزنامه، ایجاد شبهه نماید؛ روابط عمومی دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جوابیه ای در این خصوص منتشر کرده است: 

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی شهر ری در 30 کیلومتری شهر ری
هیچ ارتباطی با موضوع جدایی ری از تهران ندارد

خبرنگار روزنامه اعتماد، بازدید اعضای شورای پژوهشی دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را از سایت 2000 هکتاری مصوب منطقه ویژه اقتصادی شهر ری را که حدود 30 کیلومتر از محدوده شهر ری فاصله داشته و با شهرک صنعتی شمس آباد و فرودگاه همجوار است با موضوع مورد بحث جدایی ری از تهران ارتباط داده تا به نتیجه گیری دلخواه سلیقه سیاسی مورد نظر خویش دست یابد. در این زمینه ذکر نکات ذیل ضروری است:
1- پیشینه پیگیری ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ری به ابتدای دهه 1380 بر می‏گردد. دریافت و بررسی اسناد و مدارک مورد نیاز از استانداری تهران، انجام کار کارشناسی در کمیته های تخصصی، تصویب نهایی ایجاد این منطقه و چندین منطقه ویژه دیگر در شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و سپس ارسال لایحه مربوطه به مجلس شورای اسلامی، بررسی لایحه در کمیسیون های متعدد مجلس، تصویب قانون ایجاد این مناطق و در نهایت ابلاغ قانون پس از تأیید شورای محترم نگهبان پروسه ای طولانی و چند ساله بوده و کوچکترین ارتباطی با موضوع اخیر جدایی ری از تهران ندارد.
2- محدوده 2000 هکتاری مورد نظر برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی شهر ری ده ها کیلومتر از محدوده شهری و نیز زمین‏های کشاورزی فاصله داشته و در زمین‏های شور و لم یزرع حاشیه رود شور واقع شده است. طبق قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی – مصوب 1384 – هر گونه فعالیت خرده فروشی نیز در این مناطق ممنوع است. بدین ترتیب فعالیت های منطقه ویژه اقتصادی شهر ری، صرفاً تولید، پردازش و صادرات کالا و خدمات و ترانزیت را در برگرفته و جنبه تجاری و خرده فروشی نخواهد داشت و بیان تأثیر ایجاد این منطقه بر افزایش قیمت زمین های اطراف ری با کاربری مسکونی، تجاری و یا کشاورزی امری غلو آمیز و غیر صادقانه است.
3- وجود مزیت‏های خاص اقتصادی در هر منطقه به شرط تأمین سایر شرایط و مقدمات می‏تواند توجیه کننده شکل‏گیری یک منطقه ویژه اقتصادی در آن محدوده باشد. در مورد منطقه ویژه اقتصادی شهر ری، وجود زیرساخت‏های ارتباطی گسترده همچون بزرگراه تهران ـ قم، جاده قدیم تهران ـ قم، خط آهن سراسری شمال به جنوب و فرودگاه امام خمینی(ره) از مهم ترین مصادیق این مزیت‏ها به حساب می‏آید.
4- قانون، استقرار صنایع سبز، صنایع غیر آلاینده و صنایعی با فن‏آوری‏های بالا را در محدوده شهرهای بزرگ منع نکرده است و سیاست دولت محترم در زمینه ایجاد مناطق ویژه اقتصادی جدید مبتنی بر سیاست‏های کلان اقتصادی کشور، تلاش برای پیوند اقتصاد ملی با اقتصادهای منطقه ای و جهانی، بهره گیری از
فن‏آوری‏های نوین بوده و وجود مزیت های نسبی کافی و نیز سازمان مسؤول توانمند به لحاظ مالی، فنی و تخصصی جهت تأمین سریع زیرساخت‏ها و جذب سرمایه گذار را ضرورت تصویب این مناطق در نظر می‏گیرد.
5- بی‏شک، موفقیت‏های چشمگیر عمده مناطق ویژه اقتصادی موجود کشور سهم اساسی در ترغیب نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در تصویب ایجاد مناطق ویژه اقتصادی جدید داشته است. دولت خدمتگزار نیز به عنوان مجری قوانین کشور درصدد است با تأکید بر کارشناسی دقیق، موضوعات قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی را به بهترین وجه اجرایی نماید.
6- بازدید شورای پژوهشی دبیرخانه شورای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از محدوده سایت در نظر گرفته شده برای منطقه ویژه اقتصادی شهر ری در این راستا بوده و آدرس غلط دادن در این زمینه ها دقیقاً به مفهوم نفی کار کارشناسی و دامن زدن به سوء تفاهمات سیاسی در حوزه های تخصصی محض است.
7- به این گزاره یقین داریم که پروسه ایجاد و فعال سازی مناطق ویژه اقتصادی، پروسه ای ملی و در راستای سیاست های کلان اقتصادی کشور برای رهایی از اقتصاد تک محصولی و دستیابی به اهداف مورد نظر سند چشم انداز 20 ساله کشور بوده و جفایی آشکار است که این پروسه ملی، دستاویز کشمکش های زودگذر و سخیف سیاسی شود؛ اما پرسشی اساسی در این میان وجود دارد: واقعاً دلیل دلسوزی های ظاهر سازانه اخیر برای ری و جدایی اش از تهران آشکار نیست. حافظه تاریخی مردم شریف کشور گواهی خواهد داد که تا همین چند سال قبل، ترجیع بند بسیاری از سخنرانی ها و اظهارات مسؤولان شهری، مشکلات شدید ری و لزوم تزریق بودجه و امکانات به ری از تهران بود؛ اما اکنون در چرخشی کامل و متناقض، به شدت دلسوز ری شده اند!!
8- در پایان، ضمن توصیه ای مشفقانه به روزنامه اعتماد برای پرهیز از نگاه صرفاً سیاست زده و غیر تخصصی به حوزه ای کاملاً تخصصی، به خبرنگار محترم نیز یادآور می شویم که برای نگارش مقاله یا گزارشی رسانه ای، به جز انگیزه پر کردن صفحه های رسانه، حداقل مطالعه و تحقیق درباره موضوع مورد نظر نیز ضروری است تا این گونه تصمیمات تمامی دستگاه های دولتی و ملی ذی صلاح در این راستا را زیر سؤال نبرند!

** روابط عمومی دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

شناسه خبری: 25006

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو