منطقه ویژه اقتصادی کاوه؛ به قطب صنعت کشور تبدیل خواهد شد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/25118
ساعت 11:24 پنج‌شنبه 11 آبان 1391
منطقه ویژه اقتصادی شهرصنعتی کاوه، صبح روز چهارشنبه 10 آبان ماه با حضور جمعی ازمسوولان استانی و محلی شهرستان ساوه افتتاح شد. این شهرستان باتوجه به مجاورت با بزرگترین شهر صنعتی کشور و برخورداری از شرایط ترانزیتی ونزدیکی به پایتخت، با جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی نقش به سزایی در ایجاد اشتغال و ارتقای اقتصادی ایفا کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مدیرعامل شهر صنعتی کاوه، افتتاح منطقه ویژه اقتصادی کاوه را درتوسعه و رونق اقتصادی کشور در بخش صنعت بسیار موثر دانست و گفت: شهرصنعتی کاوه قطب بزرگ صنعتی کشور به شمار می رود که با نیم قرن فعالیت به ثروت ملی تبدیل شده؛ که حاصل این تلاش ها، سرمایه گذاران و فعالیت هزاران نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در آن است.
محمد رضا نجفی، ایجاد این منطقه ویژه اقتصادی را باعث رقابت داخلی و خارجی در عرصه اقتصادی، تولید و تجارت برشمرد و افزود: زیر ساخت های لازم برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در شهر صنعتی کاوه فراهم شده تا حلقه های تولیدی مشکلی نداشته باشند.
وی همچنین اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی باعث کاهش هزینه ایجاد صنعت و تولید خواهد شد و از سویی امکان سرمایه گذاری را دو چندان می کند.
نجفی در ادامه از فعالیت حدود 700 بنگاه اقتصادی در شهرصنعتی کاوه خبر داد و خاطر نشان کرد: با افتتاح این پروژه این واحدهای تولیدی و صنعتی با شتاب مسیر رشد و شکوفایی را طی خواهند کرد و در شهر صنعتی کاوه نیز با استقبال جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی رو به رو خواهیم شد.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: افتتاح منطقه ویژه اقتصادی، نقطه عطفی در تحول اقتصادی و اجتماعی در شهرستان ساوه، استان مرکزی و کشوربه شمار می رود.
شهلا میرگلو بیات به شرایط مناسب برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت این منطقه اشاره کرد و افزود: اشتغال، تمایل به سرمایه گذاری و افزایش گردش سرمایه از عمده مزایای افتتاح این پروژه بزرگ اقتصادی است.
استاندار استان مرکزی نیز در ادامه این آیین، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان ساوه را باعث تحول و پیشرفت اقتصادی درکشور و منطقه دانست و گفت: افتتاح این منطقه نقش بسزایی در افزایش توان اقتصادی، حمایت ازسرمایه ایرانی و تولید ملی خواهد داشت.

علی اکبر شعبانی فرد، یکی از اهداف ایجاد منطقه ویژه اقتصادی کاوه را گسترش صادرات غیر نفتی به دیگر کشورها عنوان کرد و افزود: برای تقویت صادرات غیرنفتی و استقلال، باید گام های بسیاری را با همت و تلاش مضاعف برداشت؛ همچنین با اقتصاد مقاومتی میتوان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرذ و بخشی از بازارهای ملی و فرا ملی را با تولید انواع محصول ها در اختیار گرفت و از صادرات آنها به دیگر کشورها سود زیادی به دست آورد.
شعبانی فرد، در خصوص شرایط ویژه استان مرکزی نیز گفت: این استان ظرفیت بالایی در جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی به لحاظ برخورداری از شرایط ویژه از جمله آزاد راه ها و جاده ها، حمل و نقل، نزدیکی به پایتخت و فرودگاه امام خمینی (ره) و اراک، دسترسی به غرب کشور و بازارهای عراق و ترکیه دارد.
استاندار استان مرکزی در پایان خاطر نشان کرد: در اقتصاد مقاومتی استان مرکزی باید با در اختیار داشتن امکانات و زیرساخت های مناسب بازارهای هدف را شناسایی و در مسیرتوسعه روز افزون قدم بر دارد.
عملیات اجرایی فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی ساوه سال گذشته در زمینی به مساحت 400 هکتار با کاربری تجاری، اقتصادی و تولیدی آغاز شدکه شامل حصارکشی، ساختمان اداری، استقرار ساختمان گمرک، نصب دوربین های مدار بسته و خاکبرداری است.
موقعیت ویژه ترانزیتی، زمینی، ریلی و هوایی، نزدیکی به پایتخت، هم جواری با فرودگاه بین ‌المللی امام خمینی (ره)، وسعت سرزمینی مناسب، پتانسیل ‌های کشاورزی، اجتماعی و فرهنگی قابل توجه از امتیازهای شهر صنعتی کاوه به عنوان منطقه ویژه اقتصادی است.
درآیین افتتاح منطقه ویژه اقتصادی معاون برنامه ریزی استاندارمرکزی، معاون استاندار مرکزی و فرماندارس اوه، مسوولان واحدهای تولیدی و صنعتی کاوه، اعضای شورای اسلامی شهر ساوه و شماری از مسوولان استانی و محلی حضور داشتند.
شهر صنعتی کاوه بزرگترین شهرصنعتی کشوربوده و درفاصله 10 کیلومتری شهر ساوه واقع شده است.

 

 


 

شناسه خبری: 25118

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو