برگزاری دومین همایش ملی دریای خزر در بندر امیر آباد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/25463
ساعت 16:02 شنبه 30 دی 1391
دومین اجلاس ملی دریای خزر با حضور مقامات عالیرتبه کشوری و لشگری به منظور ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مسئول در امر دریای خزر 27 الی29 دی ماه و به میزبانی بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیر آباد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، این اجلاس با حضور دکتر علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و اعضاء کمیسیون، طاهایی استاندار مازندران ، استاندار گلستان ، استاندار گیلان ، سید عطاءاله صدر معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی ، مسوولین آب و آبفای وزارت نیرو ، امیر دکتر محمد حسن نامی رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح ، فرماندهان دریابانی مرزبانی ناجا در استانهای مازندران ، گلستان و گیلان ، علی اصولی مدیر عامل شرکت نفت خزر ، مسوولین وزارت نفت و فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
طاهایی استاندار مازندران با بیان ویژگیهای خاص جغرافیایی و اقلیمی استان مازندران به وجود 500 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان مازندران اشاره و خاطر نشان کرد : 230 هکتار از این اراضی زیر کشت برنج است و استان مازندران به لحاظ کمیت نخستین تولید کننده برنج و در زمینه تولید مرکبات ، گوشت مرغ ، ماهی های گرمابی و سردابی نیز مقام نخست را در کشور داراست.
طاهایی به تحولات ویژه در استان مازندران در دولت نهم و دهم و تشکیل بندر امیر آباد در این دولت به سبب مساعی مسوولین سازمان بنادر و دریانوردی اشاره کرد و از بندر امیر آباد به عنوان یادمان جمهوری اسلامی ایران در استان مازندران نام برد. 
سید عطاءاله صدر معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادرودریانوردی با ایراد سخنانی به موقعیت خاص ایران در تجار دریایی اشاره کرد و خاطر نشان کرد : سهم دریا در حمل و نقل بین‌المللی 90 درصدی است و کشور ما نیز به این چشم‌انداز رسیده است.
وی با بیان اینکه سهم ایران در بنادر ویژه است، خاطر نشان کرد: ایران جزو 15 کشور اول دنیا در سازمان‌های بین‌المللی دریانوردی است و همچنین به رتبه 44 در بین 2 هزار بندر دنیا رسیده است.
صدر با اشاره به اینکه ایران یکی از مهم‌ترین کشورهای دریایی منطقه است، تصریح کرد: ایران با داشتن 5 هزار و 800 کیلومتر مربع مرز دریایی در خلیج فارس، دریای عمان و خزر است. معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: بنادر شهید رجایی، لنگه، شهید باهنر، امام خمینی، خرمشهر، آبادان، بوشهر، چابهار، انزلی، امیرآباد و نوشهر جزو بنادر اصلی کشور است . وی با اشاره به اینکه در کشور 120 بندر داریم، متذکر شد: سهم بنادر شمالی شامل انزلی، امیرآباد و نوشهر سالانه تخلیه و بارگیری 19 میلیون و 700 هزار تن کالا است.
صدر با اعلام اینکه جمع ترانزیت بنادر حاشیه دریای خزر در 9 ماهه امسال به حدود 280 هزار تن رسیده است، گفت: سهم ایران در حمل و نقل دریای خزر در حال حاضر 20 درصد است که باید بر اساس برنامه به 50 درصد افزایش برسد.
وی از سرمایه‌گذاری 100 میلیارد تومانی در بندر انزلی و 120 میلیون یورویی در بندر امیرآباد خبر داد و افزود: ظرفیت بارگیری و جابه‌جایی کالا در بندر امیرآباد در حال حاضر 5 میلیون تن است که باید سالانه بر اساس برنامه به 10 میلیون تن افزایش پیدا کند. وی خاطر نشان کرد: بندر امیرآباد تنها بندر ایران است که به خطوط ریلی راه‌آهن متصل است .

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو