انقلاب تولید كاتالیست در صنعت پتروشیمی كشور محقق می شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/25641
ساعت 07:47 يکشنبه 6 اسفند 1391
کاتالیست تحریم شده مورد نیاز صنعت پتروشیمی در ساخت PVC، توسط متخصصان داخلی ساخته شد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در حالی از کاتالیست تولیدی متخصصان داخلی پرده برداری کرد که در پی تحریم های صنعت پتروشیمی، کشور اصلی تولید کننده این کاتالیست از فروش آن به ایران ممانعت می کرد.
این محصول، کاتالیست واحد EDC است که برای تبدیل اتیلن به اتیلن دی کلراید استفاده می شود و اتیلن دی کلراید خوراک اصلی واحد PVC است.
این ماده مهم، هم اکنون توسط چهار مجتمع پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد که در پی امتناع عرضه کشورهای تولید کننده آن به واسطه تحریم ها، متخصصان داخلی در واحد پژوهش و فناوری پتروشیمی توانستند آن را در داخل کشور تولید و بومی سازی کنند.
این مرکز ضمن دستیابی به فرمول کاتالیست، با همکاری شرکت پتروشیمی کیمیای بندرامام در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام به تولید نمونه اولیه ی آن کرد و آزمایش های اولیه روی نمونه تولید شده در پژوهش و فناوری مرکز ماهشهر با موفقیت انجام شد.
آزمایش بعدی که در مجتمع پتروشیمی کیمیا صورت گرفت کارشناسان را از نتیجه مثبت کاتالیست تولید شده مطمئن ساخت تا قدم به تولید صنعتی آن گذارند.
پس از آن، ابراز رضایت استفاده کنندگان از نمونه ی صنعتی این کاتالیست، منجر به برنامه ریزی برای تولید بیشتر این ماده شد که در حال حاضر مذاکراتی هم برای تولید آن برای یک پتروشیمی دیگر صورت گرفته است.
این دستاورد نتیجه همکاری گروهی بین مصرف کننده، تولید کننده و پژوهش و فناوری پتروشیمی است که بهبود عملکرد و ساخت اشکال دیگر از این نوع کاتالیست به سرعت در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مراسم پرده برداری از این کاتالیست، ضمن قدردانی از سازندگان و دست اندرکاران تولید آن، گفت: این توانمندی خارج از شعار و به عنوان یک اعتقاد و باور در وجود تک تک ایرانیان وجود دارد.
عبدالحسین بیات، خطاب به مدیران ارشد شرکت های تولیدی گفت: اگر به این توانمندی ها توجه کنید و همین همکاری و همدلی را در تمامی سطوح داشته باشید با بکارگیری تمام توانمندی های کشور به راحتی یک انقلاب تولید کاتالیست در کشور با اولویت اول، تامین نیازمندی های داخل کشور و دوم، حضور پررنگ و در رقابت به نفع جمهوری اسلامی ایران در بازارهای جهانی کاملا قابل تحقق است.
کشور سازنده این کاتالیست از 40 سال پیش تاکنون در حال ساخت، فروش و بهبود کیفیت این ماده است این در حالی است که تمامی مراحل از تولید نمونه اولیه تا بهبود کیفیت و پرده برداری از محصول صنعتی، برای ایرانیان تنها 11 ماه به طول انجامیده است.
یکی از مهم ترین مزایای این کاتالیست داخلی بودن تمامی مواد اولیه تشکیل دهنده آن است. همچنین هزینه ساخت آن در داخل کشور نصف هزینه خرید آن از خارج است و دور از انتظار نیست که با بهینه سازی مختصر در قیمت، کیفیت و زمان تحویل، بتواند سهمی قابل قبول از بازار جهانی را نصیب خود کند.
سازندگان این ماده، پیش بینی می کنند بتوانند که در آینده ای نزدیک، کارایی نمونه ایرانی این کاتالیست را 20 تا 30 درصد از نمونه خارجی بالاتر ببرند.
در حال حاضر نسل بعدی این کاتالیست با ویژگی های برتر در دست مطالعه و برنامه ریزی است.

شناسه خبری: 25641

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو