چابهار، فرصت نگریستن ژرف به زیبایی های خلقت

لینک کوتاه: freena.ir/detail/25786
ساعت 12:53 جمعه 2 فروردين 1392
چابهار در قسمت جنوبی استان سیستان و بلوچستان در جوار دریای عمان واقع شده است. وسعت این جزیره 25 هزارکیلومتر بوده که 130 کیلومتر آن مرز خاکی است.

چابهار از پنج بخش مرکزی، کنارک، پلان، دشتیاری و زرآباد تشکیل شده، سه شهر کنارک، ونگور و چابهار و الدهستان و 620 روستا نیز در این بندر قرار دارند.

تالاب ليپار
لیپار از مناطق زیبا و طبیعی منطقه است. تالاب لیپار در نزدیکی روستای رمین و در 15کیلومتری شرق چابهار در مسیر جاده ساحلی چابهار- گواتر قرارگرفته است.
لیپار چشم انداز فوق العاده ای دارد. رویش گونه های بلوط و گزنه در آب صحنه فوق العاده زیبایی خلق کرده که در هیچ جای دیگر ایران دیده نمی شود.
در این تالاب زیبا، پرندگانی چون لک لک، طاووس، کبک و مرغ ماهی خوار زندگی می کنند.
کنار این تالاب زیبا نیز دشتار قرار دارد که بومیان به آن عروس نیز می گویند. علت این نامگذاری، زیبایی منطقه و وجود درختان سرسبز و خرم است که می تواند پذیرای علاقه مندان به طبیعت باشد. دشتار در زبان بلوچ به دخترانی اطلاق می شود که هنوز عروسی نکرده و به عبارتی در مرحله نامزدی به سر می برند. در این منطقه پنبه هایی وحشی به عمل می آید که بومیان از آن تشک و بالش تهیه می کنند. همچنین این منطقه، تاریخی طولانی را یدک می کشد و دارای جاذبه هایی از جمله چاه های عمیق و گورستان های تاریخی است.
جنگل حرا
اين جنگل زيبا در ناحيه ساحلي خليج گواتر در نزديكي محلي كه رودخانه باهوكلات به درياي عمان مي ريزد قرار دارد حرا درختچه اي است كه در مرداب هاي نواحي گرم در كرانه هاي عربستان، مصر و جنوب ايران مي رويد.
ساحل صخره اي(دريا بزرگ)
در اين ساحل پديده موج فشان را مي توان ديد. ارتفاع اين امواج به 15 متر مي رسد و در فصل مرداد و مصادف با وزش بادهاي موسمي است.
خليج چابهار
اين خليج زيباترين جلوه گاه طلوع و غروب خورشيد در درياست.
رودخانه باهوكلات
اين رودخانه يكي از پرآب ترين رودهاي بلوچستان و عامل اصلي حيات در جنوب اين منطقه محسوب مي شود، اينجا محل زندگي تمساح ايراني است، اين جانور بازمانده خزندگاني است كه در حدود 265 ميليون سال پيش مي زيسته اند.
در حوزه حیات وحش نیز تمساح پوزه کوتاه برجسته ترین موجود منطقه چابهار است که به طور طبیعی و آزاد زندگی می کند.
زیستگاه اصلی این تمساح که به نام محلی گاندو خوانده می شود، حدود 380 هزار هکتار مساحت دارد که بخشی از آن در چابهار و بخش دیگر آن در شهرستان ایرانشهر واقع شده است.
تمساح پوزه کوتاه در برکه های راسک، باهوکلات و باتلاق های دلگان و کلانی زندگی می کند و تنها نوع تمساح ایران است که ارزش ملی و بین المللی دارد طول این جانور تا چهار متر می رسد و قوی ترین عضو آن دمش است.
گل فشان چابهار
تپه هاي گل فشان، يكي از جاذبه هاي منحصربفرد در دنياست در شمال غربي چابهار و در 20 كيلومتر روستاي كهير سه تپه كوچك گل فشان به ارتفاع 20-10 متر وجود دارد كه دو تاي آنها از چندين سال پيش خاموش شده و سومين آنها كه نوز فعال است،گلي سرد و طوسي رنگ از دهانه آن تراوش مي كند.
این تپه ها با پرتاب حباب های گل و لای از ژرفای زمین، چشم هر بیننده ای را خیره می کند،مردم محلی از این گل و لای برای درمان بیماری ها بویژه بیماری های پوستی استفاده می کنند.
كوه هاي مريخي
كوه هاي مريخي يا مينياتوري به موازات دريا از منطقه كچو تا نزديكي هاي خليج گواتر كشيده شده اند.اين كوه ها از پديده هاي ژئومورفولوژي منطقه به شمار مي روند.
روستا و بندر تاريخي تيس
اين بندر با قدمت بيش از دوهزار سال در دهانه خليج چابهار جا گرفته است.
مراكز تجاري
در منطقه آزاد چابهار بازارهاي متعدد و پررونق از جمله بازار پرديس،صالح يار،صدف،فردوس و تيس وجود دارد.
امكانات تفريحي
مدرسه غواصي،كلوپ دريايي و پلاژ ساحلي بانوان از مراكز تفريحي چابهار به شمار مي رود.
پوشش گیاهی و جانوری
در میان دو کوه، این دره که فاصله چندانی هم ندارند، آب بندی ایجاد شده که آبهای سرگردان اطراف را در خود جمع کرده و به آبگیری به طول 14 کیلومتر با انواع بوته ها، درختچه ها و پرندگان تبدیل شده است.
در این آبگیر، انواع بوته ها و درختچه ها از نوع گز، کلیر و چش و پرندگانی چون چنگر، فلامینگو، انواع حواصیل، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی و خوتکا و همچنین طاووس کن یافت می شود.
جنگل های انبوه هم از دیگر جاذبه های اکوتوریستی در چابهار است که در ناحیه ساحلی خلیج گواتر قرار گرفته است.
حرا درختچه ای است که در مرداب های نواحی گرم کرانه های عربستان، مصر و جنوب ایران می روید، از مشخصات بارز این درختچه، این است که روی درخت مادر رشد اولیه را طی کرده و سپس نهال جوان از درخت مادر جدا شده و به مرداب می افتد، برگ های حرا با دوام است و ظاهر بیضوی شکل و منتهی به یک خامه باریک دارد و تنها قسمت مورد استفاده آن، پوست شاخه است.
اسکله ماهیگیری
در چابهار چندین اسکله صیادی وجود دارد که دو اسکله صیادی (تیس) و (رمین) از بقیه دیدنی ترند.
اسکله تیس در داخل محوطه و اراضی منطقه آزاد و اسکله رمین در 10 کیلومتری شرق چابهار قرار دارد، تماشای کشتی ها و قایقهای صیادی و صیادان و صید انواع ماهی ها و شاه میگو که از محصولات دریایی هستند دیدنی است.
مقبره امامزاده غلامرسول
اين مقبره متعلق به شخصي به نام سيد محمد است و مورد توجه مسلمانان هند و ايران بوده و هر سال 15 ذي القعده مراسم خاصي در آنجا اجرا مي شود، اين مقبره در شهر چابهار و در بلوار شهيد ريگي واقع شده است.
قلعه تیس (پرتغالی ها)
قلعه پرتغالی ها بر فراز تپه ای مشرف به جاده چابهار- تیس و در 5 کیلومتری شهر چابهار قرار دارد.قلعه تیس به ابعاد24*95 متر ساخته شده و مصالح به کار رفته در آن ، آجر، سنگ و گچ است .در ورودی در بخش شرقی قرار دارد .در این قلعه هشتی بزرگ با اتاقهای بسیار و ایوان اختصاصی نیز وجود دارد که طرز ساختن آن شبیه به کاروانسراهای شاه عباسی بوده و در زمان شاه سلیمان صفوی ساخته شده است.
علاوه بر آن ،درسمت ساحل دریای عمان قلعه دارای دو برج دیده بانی است که برج سمت راست به صورت یک اتاق ایوان دارو یک شاه نشین برروی مجمعی مکعب مستطیل پی سازی شده و استفاده از برج علاوه بر دیده بانی ، بصورت چراغ دریایی نیز بوده است.
گوشه هاي حياط قلعه آثاري از آب انبارها ديده مي‌شود كه از ســنگ و ســاروج و گچ ســاخته شده‌اند در بيــــرون ديوار بلند قلعه آثار چاهي وجود دارد كه در سنگ صخره كــنده شده و لبــه چاه بااستفاده از سنگ و ساروج محكم شده است. قدمت قلعه تیس به دوره اسلامی باز می گرددو با شماره 555 در فهرست آثار ملی ایران به عنوان یک اثر ملی تاریخی به ثبت رسیده است.(سال 1345 هجری شمسی) بازدید از قلعه تیس که ویرانه های آن نشانه رشادت وپیروزی ایرانیان بر استعمار پرتغال است به همه گردشگران توصیه می شود.محوطه ای که قلعه تیس برآن بنا شده به دوران پیش از اسلام باز می گردد .این قلعه در حال مرمت است.
غارهای سه گانه
در دامنه کوه شهبازبند ،حدود 25 متر بالاتر از سطح زمین ،دو غار مصنوعی و یک غار طبیعی در کنار هم قرار دارند که این سه غار را مردم بومی "بان مسیتی"می گویند. در زبان بلوچی ،"بان " مرد صالح و خداپرست و تارک دنیا را می گویند و "مسیتی" معبد و پرستشگاه خوانده می شود.در درون یکی از غارها که طبیعی و کوچک است یک آرامگاه مکعب و صندوقچه ای که ارتفاع گنبد آن چهل سانتی متر است دیده می شود. روی دیوارهای سه طرف گنبد ،با جوهر قرمز و بنفش،خطوط و علاماتی نقش بسته که بیشتر به خط "گجراتی" و خطوط هندی شباهت دارد.غار دوم به فاصله هفت قدم در سمت راست این غار ، با سکویی از گچ و سنگ ساخته شده است.بر بدنه این سقف طبیعی ،آثارتراش و ابزار کار به خوبی پیداست.دهانه غار 80سانتی متر است. غار سوم به فاصله 50 متر در سمت چپ غار اصلی قرار دارد که طول قوس دهانه آن 20 متر است . در درون آن به فاصله کمی پس از ورود حفره ای عمومی قرار دارد که گویا به جایی در دل کوه و در عمق آن متصل است . به نظر می آید که این غارها در زمره یک واحد تاسیساتی و ساختمانی و به منزله توقفگاه ها یا مذبح یا پرستشگاه بوده است که سکویی برای انجام اعمال مذهبی یا تشریفات دیگر در سر تا سر پهنه جلوی هر سه غار ساخته بوده اند.
ساختمان قدیمی تلگرافخانه
ساختمان قدیمی تلگرافخانه ،قدیمی ترین بنای مدرن منطقه است.بنای مذکور توسط انگلیسی ها اواخر دوران قاجار در سال 1864 میلادی برای رونق دریانوردی، تجارت و ایجادارتباط بین هند ،گواتر، جاسک وبندر عباس بنا شد.این بنا ،ساختمانی با نام "بنلگو" با ویژگی های معماری نواحی گرمسیری است که رواق هلالی دور تا دور ساختمان بر آن گواهی می دهند.
بنای تلگرافخانه از معدود بناهایی است که در زمان حکومت قاجار در این بندر ساخته شد.بنایی دوطبقه که الوارهای چوبی کف اتاق ها، راه پله ها وپاگردها را نقش داده و سقف ها با پوششی از تیرهای چوبی استحکام یافته است. وجود سایه بان های شیروانی، سفالی و قوس های هلالی ، این بنا را منحصر به فرد کرده است.این اثر زیبا با شماره 2110 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
قدمگاه خضر
قدمگاه خضر در جنوب غربی چابهار در محلی به نام"سپوزه" از توابع بخش مرکزی واقع است.خواجه خضر ازبزرگان و مردان نیکنام چابهار و مورد احترام بومیان است. از وی مقبره ای بر جای نمانده است زیرا مردم معتقدند وی زنده و حامی دریا،لنج ها و قایقهاست اما دارای قدمگاهی است که پیروانش به زیارت آن می شتابند . در قدیم مراسم خاصی در این قدمگاه برپا می شد.خیرات کردن خرما و حلوا و یا قربانی کردن گوسفند توسط حاجتمندان به ویژه در این قدمگاه مرسوم است. بسیاری از دریانوردان پس از پایان سفر و رسیدن به ساحل در این قدمگاه شمع روشن می کنند.
درخت انجیر معابد
درخت انجیر معابد که به زبان محلی به آن "کرگ" گفته می شود ،در امتداد سواحل خلیج فارس و دریای عمان به چشم می خورد.انجیر معابد یا" لور لول" از تیره درختان کائوچوئی محسوب می شود.
این درخت ،کهنسال بوده و اکثرا در مجاورت زیارتگاه ها و یا اماکن مشابه (در هندوستان درون معابد) کاشته می شود.درخت انجیر معابد که به "مکرزن" هم نامیده شده ، تاج اين درخت بزرگ و پهـن و از انشعابات آن ريشه‌هاي نا بجا مي رويد پوست درخت صاف و خاكستري، برگهايش بيضي شكل ساده و درشت است ،دارای میوه هایی شبیه انجیر ولی کوچک تر از آن وبه رنگ قرمز بوده که اهالی ،آن را مصرف می کنند .شاخه های این درخت هنگامی که به زمین می رسد خود تبدیل به درختی دیگر می شود به طوری که قطر چتر این درخت به چند ده متر نیز می رسد .درخت بزرگ انجیر معابد چابهار بالاتر از روستای "رمین" قرار داشته و در ایام تعطیلات بویژه در نوروز میزبان خانواده های بسیاری است . درخت انجیر معابد را می توان در چند نقطه دیگر چابهار از جمله روستای "تیس" و دهستان "کهیر" کنارک مشاهده کرد. رویت این گیاه برای گردشگران بسیار جالب و حس بر انگیز است.
فرش خزه ها
فرش خزه ها از دیگر پدیده های طبیعی و ژئوتوریسمی منطقه هستند که به وفور در امتداد ساحل دیده می شوند .این پدیده ها متأثراز فرسایش شیمیایی وفیزیکی است که طی هزاران سال به وجود آمده اند.فرش خزه ها در واقع گل سنگ هایی اند که شامل جلبک ها و قارچ ها هستند. این پدیده موجب تخریب و تجزیه سنگها به دلیل هوازدگی می شود.فرش خزه ها را صبح زود و در هنگام جزر بر روی ساحل صخره ای می توان مشاهده کرد.شرایط مناسب زیستی خزه ها و جلبک های آب شور در وفور مواد مغذی ،این پدیده زیبا و منحصر به فرد را بوجود آورده است .دیدن ده ها مترمربع جلبک و پای برهنه بر روی آنها قدم زدن تجربه ای متفاوت است.تلفیق رنگ سبز تند و پررنگ با آبی دریا در تلالو خورشید بی شک از زیباترین تابلوهای هستی است که نسیم وزان از دریا شور دیدن آن را مضاعف می سازد.

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟