قشم، عجایبی در قلب خلیج فارس

لینک کوتاه: freena.ir/detail/25787
ساعت 16:00 يکشنبه 4 فروردين 1392
با گذشت یک هفته از تعطیلات پایان سال، حضور پرشور میهمانان و گردشگران نوروزی در سایت های منحصر بفرد گردشگری قشم نشان از علاقه و اهمیت جلوه های ویژه طبیعی و خدادادی جزیره قشم، نزد ایرانیان هنر دوست و عاشقان طبیعت دارد.

به راستی سفر دریایی در منطقه جنگل های حرای جزیره  قشم در زمان جزر دریا و هنگامی که درختان با ارتفاع 4 تا 6 متر از دل آبهای نیلگون خلیج فارس سر بیرون می آورند ،و همچنین به نظاره نشستن شرایط مد دریا و به زیر آب رفتن مجدد درختان، چشم انداز ویژه ای دارد که به راحتی نمی توان از کنار آن گذشت.
جنگل های دریایی حرا در جزیره قشم یکی از 53 منطقه حراست شده دنیاست که همه ساله شمار زیادی از دوستداران طبیعت را به سمت خود فرا می خواند و کمتر کسی است که در سفر به این جزیره زیبا از این شرایط ویژه غافل بماند.
حضور پرندگان مهاجر در مناطق حرای جزیره ی قشم نیز که همه ساله با سرد شدن هوا در مناطق سردسیر شمال کشور و زیستگاههای سرد سیر سیبری به سمت جزیره قشم کوچ می کنند نیز بر زیبایی این جنگل ها می افزاید.
دره ستاره ها در غرب روستای برکه خلف در پنج کیلومتری ساحل جنوبی قشم قرار دارد که با تندیس ها و بریدگی های شگفت انگیز خود یکی دیگر از سایت های مهم گردشگری قشم محسوب می شود.
داستان های زیادی از سوی مردمان این جزیره در باره ی دره ی ستاره ها یا ستاره ی افتاده بیان شده ،و بسیاری بر این باورند که در این منطقه، ستاره ای بر زمین فرو افتاده که موجب شکل گرفتن آن به صورت کنونی شده است.
شماری از مردم، بازدید از دره ستاره ها در هنگام غروب آفتاب را نگران کننده می دانند، و معتقدند در این زمان موجودات فرا زمینی در دره گرد هم می آیند و صدای آنها در دل این دره می پیچد، اما از آنجا که هیچ یک از این باورها براساس اندیشه های علمی بیان نشده، حضور در ساعات غروب و شب هنگام دره ی ستاره ها نیز به ویژه به هنگام شب های مهتابی، بسیار زیبا و خاطره انگیز است.
غار نمکدان قشم نیز یکى از شاهکارهاى عالم خلقت است که نام آن به عنوان بخشى از ژئوپارک جزیره قشم که تنها ژئوپارک ایران و خاورمیانه محسوب مى‌شود، در لیست سازمان یونسکو و ژئوپارک‌هاى جهانى به ثبت رسیده است.
طولانی ترین غار نمکى جهان با بیش از 6 کیلومتر طول و ارتفاع 237 متر با داشتن قندیل ها و بلورهاى نمک در داخل و جریان آب نمک در بیرون آن، در 90 کیلومترى شهر قشم منظره‌اى زیبا و دلپذیر از شگفتى‌هاى عالم خلقت را مقابل چشم بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته است، این غار دارای چندین تالار بزرگ وکوچک می باشد که اولین تالار آن در فاصله 670 متری ورودی غار قرار دارد.
از داخل غار نمکدان، آب زیرزمینی می‌جوشد که با خارج شدن از غار به صورت چشمه نمک در دامنه کوه ظاهر می‌شود و در گودالی جمع می‌شود و مانند برف زمستانی خودنمایی می‌کند و این غار به دلیل داشتن بهترین نوع نمک، محل مناسبى براى بیماران مبتلا به آسم و ناراحتى‌هاى تنفسى به شمار می رود.
چاه های تلا، در روستای تاریخی لافت نیز یکی دیگر از جلوه های زیبای گردشگری در جزیره ی زیبای قشم محسوب می شود، این چاه ها که تعداد آنها براساس تعداد روزهای سال کبیسه به 366 حلقه می رسد در ایام قدیم منبع اصلی آب مورد نیاز مردم این روستا بوده بطوری که در هر روز مردم این منطقه از یکی از چاههای 366 گانه برای مصارف کشاورزی و آشامیدنی خود استفاده می کردند.
هر یک از این چاه ها در گویش محلی دارای نامی خاص بوده و در حقیقت تلا به معنای تل آب می باشد ،و امروز نزدیک به 70 حلقه از این چاه ها به کمک اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم با هدف مرمت و ساماندهی، لایروبی شده که منطقه ای زیبا برای گردشگری به حساب می آید.
غارهای خور بس، در 10 کیلومتری جنوب غربی قشم، در جاده ساحلی نیز با داشتن شاخص های معماری صخره ای در دو طبقه خودنمایی می کند، که طبقه اول آن بخش طبیعی غار را با یک دالان و 3 حفره تشکیل می دهد و بخش دستکنده آن نیز در طبقه دوم با یک اتاق مرکزی و اتاق های همجوار، جلوه های زیبایی از طبیعت را به رخ گردشگران می کشد.
موزه ژئوپارک شهر قشم نیز در طول سال به ویژه ایام تعطیلات نوروزی مورد استقبال بسیاری از علاقه مندان قرار می گیرد به طوری که این موزه از 25 اسفند ماه تا 15 فروردین هر سال پذیرای شمار زیادی از مسافران است.
در این موزه می توان حدود 90 گونه ماهی، 49 گونه از خزندگان، 23 گونه از پستانداران و 83 گونه از پرندگان را که به صورت تاکسیدرمی در این موزه نگهداری می شود را در کنار حشره خور کوتوله به عنوان کوچکترین پستاندار دنیا و همچنین وال گوژپشت به عنوان بزرگترین پستاندار دنیا نظاره کرد.
تنگه چاهکوه، بام قشم، مساجد قدیمی و زیبا، برکه های نگهداری آبها در دوران قدیم، کارگاه های لنج سازی، بادگیرهای زیبای بندر تاریخی لافت، سواحل زیبای سراسر جزیره، دلفین های زیبا و بازیگوش جزیره هنگام، ماسه های رنگی هنگام، غذاهای سنتی و خوش طعم مردم جزیره، آکواریم شهر قشم، پارک کروکودیل ها در شهر سوزا ،و ده ها جاذبه دیگر و همچنین صنایع دستی منحصر به فرد هنرمندان قشمی ،و هنر نقش حنا در نقاط مختلف جزیره نیز همه ساله شمار زیادی از هموطنانمان را به این جزیره جنوبی می کشاند.
جزیره قشم در جنوب ایران با یک هزار و 500 کیلومتر مربع وسعت، بزرگترین جزیره خلیج فارس بشمار می رود که به تنهایی از 22 کشور جهان بزرگتر است.

شناسه خبری: 25787

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟