سال گذشته در بندر امیر آباد چه گذشت؟

لینک کوتاه: freena.ir/detail/25914
ساعت 11:32 يکشنبه 18 فروردين 1392
سال گذشته در منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد چه گذشت؟ مدیر این منطقه می گوید سال گذشته تخلیه و بارگیری کالا در این بندر با 27 درصد افزایش همراه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به نقل از مانا، سید علی نعیمی گفت: در سال 91 سه میلیون و 550 هزار تن کالای غیر نفتی در بندر امیرآباد تخلیه و بارگیری شده است که نسبت به دو میلیون و 900 هزار تن سال پیش از آن 27 درصد افزایش دارد.
وی گفت: بخش مهمی از تخلیه و بارگیری صورت گرفته در بندر امیرآباد مربوط به صادرات است به طوری که 52 درصد از این 3.5 میلیون تن به صادرات اختصاص دارد.
به گفته مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد عمده کالاهای صادراتی از بندرامیرآباد شامل مصالح ساختمانی مانند سیمان، سنگ آهن ،گچ ،کلینکر و مواد خوراکی است که به کشورهای قزاقستان،ترکمنستان،روسیه وآذربایجان صادر می شود.
وی درباره واردات ار بندر امیرآباد نیز اظهار داشت: 48 درصد از 3.5 میلیون کالای حمل شده در بندر امیرآباد مربوط به واردات کالا است که شامل کک یا ذغال سنگ، آهن آلات ،تخته و غلات است.
وی با بیان اینکه این 3.5 میلیون تن غیر از کالاهای نفتی حمل شده در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد است بدون اشاره به آمار این کالاها گفت:حمل مواد سوختی از طریق بندر امیرآباد و پایانه نفتی شمال(بندر نکاء) در حال انجام است .
نعیمی با بیان اینکه این میزان رشد در تخلیه و بارگیری کالا میزان قابل توجهی است گفت: بندر امیرآباد با تجربه این رشد توانست برای دومین سال متوالی رکورد حمل کالا را در بین بنادر کشور به خود اختصاص دهد.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد از بهره برداری 30 میلیارد تومان پروژه عمرانی در این بندر در سال گذشته خبرداد و گفت: سیلوی غلات شماره 2 بندر امیرآباد با ظرفیت 26 هزار تن و کارخانه سورتینگ و سردخانه متعلق به بخش خصوصی سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت همچنین برق اختصاصی بندر امیرآباد با ظرفیت هشت مگا در فاز یک، در نیمه دوم سال گذشته به بهره برداری رسید.
به گفته وی سال گذشته عملیات احداث کارخانه فولاد شماره 2 بندرامیرآباد با سرمایه گذاری 75 میلیارد تومانی آغاز شد
وی افزود:همچنین در سال گذشته یک دستگاه جرثقیل موبایل ساحلی به ظرفیت 63 تن و اعتبار 12 میلیارد تومان به تجهیزات استراتژیک بندرامیرآباد افزوده شده که با این اقدام تعداد جرثقیل های استراتژیک این بندر به هفت دستگاه افزایش یافت.
مدیرمنطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد افزود:در سال گذشته مناقصه احداث چهار پست اسکله در بندر امیرآباد با برآورد اعتبار اولیه حدود 75 میلیارد تومان برگزار شد که با انتخاب پیمانکار این پروژه، عملیات اجرایی آن در سه ماهه اول سال جاری آغاز خواهد شد.
به گفته نعیمی ساخت یک پست اسکله بزرگ رو رو ریلی که سال گذشته به اتمام رسید در سه ماه اول سال جاری در بندرامیرآباد به بهره برداری می رسد.
وی درباره انتخاب دو اپراتور بندر امیرآباد نیز اظهار داشت :مناقصه انتخاب دو اپراتور این بندر در سه ماهه اول سال جاری برگزار خواهد شد.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد درباره میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بندر نیز گفت: بخش خصوصی در سال قبل حدود 100 میلیارد تومان در منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد سرمایه گذاری کرد که پیش بینی می کنیم سرمایه گذاری این بخش در سال جاری نیز به همین میزان بالغ شود.
نعیمی سرمایه گذاری در بخش روغن های خوراکی ،تانک فارم های سوختی ،سیلوی غلات و انبارهای خصوصی از برنامه های منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد در سال جاری عنوان کرد و گفت: امیدواریم این پروژه ها نیز با توجه به درخواست و تقاضاهای بخش خصوصی در سال جاری محقق شود.
وی ادامه داد: تملک هزار و 60 هکتار اراضی جدید بندر امیر آباد که کارهای مقدماتی آن در سال گذشته انجام شد با توجه به تامین اعتبار کافی از سوی سازمان بنادرو دریانوردی، در دستور کار قرار دارد .
وی با اشاره به پسروی 70 سانتی متری آب دریای خزر ،لایروبی بندر امیرآباد را از دیگر برنامه های این منطقه ویژه اقتصادی اعلام کرد.
نعیمی درباره هدف گذاری انجام شده در سال جاری گفت: با توجه به شروع فعالیت بنادر آستارا و فریدونکنار هدف گذاری ما در سال جاری در بخش تخلیه و بارگیری دست یابی به رقم 3.5 تا چهار میلیون تن است.
وی درباره بازدید مسافران نوروزی نیز گفت:در نوروز امسال 13 هزار وسیله نقلیه مسافران نوروزی وارد بندر امیرآباد شد.

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو