گزارش خبری/ سیرجان؛ اولین منطقه ویژه چند منظوره ایران

لینک کوتاه: freena.ir/detail/26100
ساعت 10:40 دوشنبه 9 ارديبهشت 1392
منطقه ويژه اقتصادي سيرجان، كه الگوي توسعه مناطق ويژه اقتصادي درسراسر ايران محسوب مي شود. نخستين منطقه ويژه چند منظوره در ايران است كه با مجوز فعاليت هاي همه جانبه اقتصادي در بخش هاي صنعت، تجارت و خدمات به سرمايه گذاران فعال خدمات ارائه مي دهد.

این منطقه در بهمن ماه سال 1370 بر مبنای تبصره 20 قانون برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تأسیس و از شهریور ماه سال 1372 تأسیسات گمرکی، انبارهای نگهداری کالا و فاز اول تأسیسات زیر بنائی به بهره برداری رسیده است.
منطقه ويژه اقتصادي سيرجان، تمامي امكانات و تسهيلات لازم براي توليد و تجارت بين المللي را يكجا و بصورت قابل دسترسي فراهم آورده و شرايط و موقعيت آن براي سرمايه گذاري هاي صنعتي، توليدي، تجاري و خدمات پشتيباني منحصر به فرد است.
تاكنون بالغ بر 40 واحد توليدي و خدماتی با سرمايه گذاري بالغ بر 6 هزار ميليارد ريال در منطقه ويژه اقتصادي سيرجان به بهره برداري رسيده و فضاي انباري سرپوشيده بالغ بر 200 هزار متر مربع براي نگهداشت كالا در اختيار تجار و بازرگانان داخلي و خارجي قرار مي گيرد.

صدور مجوز بهره برداری بیش از 7 واحد صنعتی و خدماتی
معاون امور صنایع منطقه ویژه سیرجان با اعلام این خبر گفت: بیش از 7 طرح صنعتی و خدماتی با سرمایه گذاری بالغ بر 70 میلیارد ریال در این منطقه به بهره برداری رسیده که اشتغال ایجاد شده از ناحیه بهره برداری از این تعداد واحد صنعتی و خدماتی بیش 130نفر بوده است.
قاسم میرزاده معتقد است واحدهای صنعتی و خدماتی مزبور در زمینه مواد غذائی مانند تولید انواع بیسکوئیت و شیرینی جات، فراوری و بسته بندی پسته، تولید محصولات فومی، کارتن سازی و خدمات تالا رپذیرائی بوده که فعالیت خود را در سال 91 آغاز نموده اند.

ارتقا عملیات کانتینری
مدیرعامل شرکت سمنگان بار باستان سیرجان می گوید: طی سال 91 بیش از 4000 TEU (تی ای یو) کانتینر 20 فوت و 40 محتوی کالاهای ورودی و خروجی از منطقه ویژه اقتصادی سیرجان جابجا و بارگیری شده است.
نقوی یادآور شد این میزان عملیات تخلیه و بارگیری کالای کانتینری شامل مواد اولیه خارجی مورد نیاز کارخانجات منطقه، کالای تجاری ورودی به منطقه و خروج آنها از منطقه بوده که بخش عمده ای از آن از طریق راه آهن وارد منطقه شده و سپس با تخلیه و جابجائی به واحدهای تولیدی و یا انبارهای نگهداشت کالا انتقال یافته اند.
منطقه ویژه اقتصادی سیرجان با قرار داشتن در مسیر خط آهن سراسری جنوب به شمال کشور و انشعاب فرعی در درون منطقه به طول 9 کیلومتر ، مسیر انبارهای عمومی تا کارخانجات مستقر در منطقه را پوشش داده و به راحتی و در کمترین زمان ممکن مبادله کالائی به منطقه را امکان پذیر نموده است.

صدور بیش از 18 فقره پروانه ساخت ساختمانی در منطقه
این خبر را معاون امور عمرانی منطقه می دهد. محسن وفایی در این باره گفت: طی سال 91 بیش از 18 فقره پروانه ساخت ساختمانی با متراژ بالغ بر 8000 متر مربع در بخش های مسکونی، تجاری و انبار صادر شده که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل بیش از 120 درصد رشد داشته است.
وی افزود: طی این مدت تعداد 5 فقره قرارداد واگذاری زمین به متراژ 4725 متر مربع در حوزه های مسکونی و خدماتی، تعداد 8 فقره گواهی پایان کار به متراژ 12600 متر مربع در بخش های مسکونی و انبار، صنعتی و تجاری و 3 فقره گواهی عدم خلافی به متراژ 1350 متر مربع در بخش مسکونی صادر شده است.

تمدید و صدور بیش از 18 فقره کارت بازرگانی 
مسئول نمایندگی اتاق بازرگانی منطقه نیز می گوید در سال 91 بیش از 18 فقره کارت بازرگانی مربوط به فعالان اقتصادی در منطقه تمدید و صادر شده است.
از این تعداد کارت 15 فقره تمدید و 3 فقره کارت جدید صادر شده است و به منظور تسهیل امور تجارت و تقویت بخش خصوصی در حوزه سرمایه گذاری، نمایندگی اتاق بازرگانی در منطقه ایجاد و ارائه خدمات می نماید.

شناسه خبری: 26100

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو