قشم؛ سرزمين عجايب هفتگانه

لینک کوتاه: freena.ir/detail/26102
ساعت 06:42 سه شنبه 10 ارديبهشت 1392
بدون هیچ اغراق و مبالغه ای باید گفت كه قشم، یکی از توانمندترین نقاط ایران از نظر گوناگونی و شمار جاذبه های گردشگری است. اگر بر اساس نظر اهالی فن و کارشناسان مشهور جهانگردی جاذبه های گردشگری رادر سه دسته عمده و کلی طبیعی، فرهنگی وانسان ساخت تقسیم کنیم، نمودهای عینی هر سه دسته را به وفور در قشم شاهد هستیم.

 از جمله جذابیت های اکولوژیکی وطبیعی قشم می توان به موارد زیر اشاره کرد:محیط طبیعی دست نخورده یاکمتر دستخوش تغییر وزیبا،سواحل ماسه ای ،مرجانی وصخره ای خلوت ،تمیز،آبی وآرام دریای پارس ،جنگلهای مشهورحرا وصدها گونه پرنده مهاجریاساکن قابل مشاهده در آنها،احجام واشکال هندسی جالب ، شگفت انگیز وکم نظیرتپه ها، تلها،کوهها ،غارها،رخنمونهاودره ها که براثرچین خوردگی ها، فرسایش ،بادوباران بوجودآمده اند وتحت عنوان ژئوسایتهای ژئوپارک جهانی قشم مشهودند،دنیای شگفت انگیز زیرآب وآبزیان بزرگ وکوچک پرتعداد ساکن در زیر آب ودهها عنصر طبیعی قابل ذکر دیگر.

به همين دليل به سراغ حمیدامینی، مدیرمیراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری سازمان منطقه آزادقشم رفتيم و با او به گفتگو نشستيم.

کدام جاذبه گردشگری درقشم بیشترین طرفداررادارد؟
از میان جاذبه های طبیعی، جنگلهای حرا ،چشم اندازهای سواحل زیبای قشم وژئوسایتهای ژئوپارک جهانی قشم بیشترین طرفدار وبازدیدکننده را به خوداختصاص می دهند.از میان جاذبه های فرهنگی نيز محوطه تاریخی خربس ، قلعه پرتغالی ها ومجموعه تاریخی لافت بیشتراز بقیه جاذبه های فرهنگی بازدیدکنندگان را به خودجلب كرده اند.

در سالهاي گذشته چه تعداد گردشگر از جزيره ديدن كرده اند؟
طی سالهای 90 و 91 درجزیره قشم بین چهار تا پنج میلیون گردشگر ورودی داشته ایم و در نوروزسالهای 90، 91 و92 به طور متوسط بیش از یک میلیون نفر ورودی داشته ایم . دراین میان موضوعی که بسیار حائز اهمیت است اراده وکوشش سازمان منطقه آزاد قشم برای توجه به کیفیت به جای کمیت بوده است . بسیار کوشیده ایم به جای انجام تبلیغات بی حدو حصر وبی ضابطه برای ترغیب گردشگران جهت سفر به قشم ، متناسب با امکانات وداشته هایمان تبلیغ کنیم .نظرسنجی ها نشان از آن دارد که این کار سبب افزایش رضایتمندی گردشگران شده است .از سوی دیگر زیرساختهای ایجاد شده در جزیره قشم ،مشکلات ناشی از تغییرنرخ ارز وکاهش رغبت ایرانیان برای انجام سفرهای خارجی سبب شده درماههای اخیر برتعداد گردشگرانی که قشم را به عنوان مقصد انتخاب می کنند همواره افزوده شده ومقوله سفر در قشم از حالت فصلی به سراسر سال تغییر یابد.

به چه زيرساختي در صنعت گردشگری نیاز بیشتری دارید؟
افزایش همه تاسیسات باید از رشدی متوازن برخوردار باشند وهرچه برتعداد گردشگران ورودی افزوده شود به تناسبی خاص به میزان بیشتری از تاسیسات نیاز است .پيش از اين بنا به دلائلی مانند دلائل اقلیمی ، سفر به قشم مختص ماههای خاصی از سال بود ولی باپیشبرد برنامه های منطقه آزاد قشم ، هم اکنون در سراسر سال همه تاسیسات وفعالان صنعت گردشگری موجود در قشم ، مشتری دارند.البته باتوجه به بافت گردشگرانی که وارد قشم می شوند وافزایش تقاضا ، به ساخت تعداد بیشتری هتل بین یک تا سه ستاره نیازاست .

آيا اراده اي برای ساخت رستوران محلی وجود دارد؟
یکی از مطالبات همه گردشگران بویژه گردشگران حرفه ای ، استفاده از غذاها وخوراکی های هر مقصد گردشگری وتجربه كردن آن است .هم اکنون چندین رستوران در نقاط مختلف جزیره وجوددارد که به سرویس دهی غذاهای محلی قشم مشغولند .چندین تقاضا هم در مرحله رسیدگی وصدور مجوز وجودداردوانشالله در آینده نزدیک از این نظر مشکلی نخواهد بود.

اگر سرمایه گذاری بخواهد در زمینه گردشگری در جزیره سرمایه گذاری کند در چه بخشی بهتر است سرمایه گذاری کند وتسهیلاتی که شما به آنها می دهید چیست ؟
سرمایه گذاری در همه بخشهای گردشگری به شرط انجام کار حرفه ای وتخصصی واستفاده از نیروی متخصص وتوجه به نیازهای مشتری ، سودآور وپربازده است .هتلداری ، حمل ونقل زمینی ، هوایی ، خدمات غذا وایجاد رستوران ، ایجاد فضاهای تفریحی بویژه تفریحات آبی ، همگی اشتغالزا، سود ده وحتی ارز آورند.براساس قوانین حاکم برمناطق آزاد بیشترین حمایت از سرمایه گذاران انجام می شود .واگذاری اراضی متناسب با پروژه مد نظر ، معافیتهای مالیاتی وعوارض ، تخفیفهای ویژه وهمکاری کامل در ترخیص ماشین آلات ودستگاههای وارد شده برای انجام پروژه ها از جمله تسهیلات مناطق آزاد هستند.

مهمترین مشکل شمادر گردشگری جزیره چیست ؟ یادگاری نویسی، کمبود بودجه ؟ معرفی نشدن ؟ زباله ؟
مشکل لاینخلی وجودندارد وبرای حل هر مشکلی راه حلی وجوددارد. گاهی مشکلات به این دلیل بوجود می ایند که هنگام برنامه ریزی وجهی از وجوه مختلف کار در نظر گرفته شده یا کمتر به آن توجه شده است .گردشگری جزیره قشم اصولا یک کار توسعه ای است وتوسعه نیاز به زمان دارد .مشکل زباله امروزه در همه شهرها وروستاهای هدف گردشگری مشهود است .باآموزش وبرنامه ریزی می توان آنرا تا حد بسیار قابل قبولی مرتفع كرد.خوشبختانه سایتهای گردشگری قشم کمتر دچار واندالیسم وخرابکاری شده اند ویکی از دلائل آن مردمان فهیم ، آگاه ونجیب جزیره است .قطعا گردشگرانی هم که به طور مرتب از این جزیره دیدن می کنند ، تمایل دارند با مقصدی تمیز وپاکیزه روبرو شوند.

در حوزه صنایع دستی چه اقداماتی شده وآیا صادرات صورت می گیرد یانه ؟
صنایع دستی قشم یکی از بهترین جلوه های حضور ومشارکت اجتماعی جامعه محلی این جزیره بویژه بانوان است .در این حوزه با حمایت مدیر عامل هنردوست منطقه آزاد قشم ، بیشترین میزان تولیدات ومحصولات صنعتگران خریداری شد تا در گردش چرخه تولید وقفه ای ایجاد نشود .برگزاری دور ه های آموزشی مقدماتی وتکمیلی در رشته های گوناگون برای روستاهای مختلف ، مشارکت دادن بانوان در نمایشگاههای گردشگری وصنایع دستی ،تهیه مواد اولیه وصدور مجوز های سه گانه از دیگر اقدامات ما بود ه است . هم اکنون هنرمندان صنایع دستی قشم در حال ارتقای کیفی محصولات خود وتوجه به بازارهای خارجی هستند . با برنامه ریزی خوبی که برای بسته بندی این محصولات انجام داده ایم در آینده نزدیک شاهد این خواهیم بود که تولیدات صنایع دستی قشم در ویترین فروشگاههای صنایع دستی کشورهای مختلف قابل عرضه خواهدبود .در زمستان گذشته، این محصولات حتی درنمایشگاه بین المللی گردشگری میلان که دومین نمایشگاه بزرگ در سطح جهان است، حضوری موفق داشته اند .به نظر می رسد مخاطب اصلی این تولیدات کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس باشند.

چه صنایع دستی بومی در قشم وجود دارد؟
سوزندوزی ها عمده ترین محصولات وتولیدات صنایع دستی قشم را شامل می شوند .در کنار آن ، فاخر ترین هنر سنتی وصنایع دستی قشم ، ساخت ساز بربط( عود ) است که در دو کارگاه در شهر قشم توسط اساتید فن در حال ساخت است.بزرگترین صنایع دستی جهان یعنی لنج سازی هم در قشم قدمتی دیرینه دارد .صنایع دریایی وتراش انواع صدفهایی که از سواحل جمع آوری می گردد نیز از پرطرفدارترین صنایع دستی قشم می باشند.

درحوزه میراث فرهنگی چند اثر ثبت شده وجوددارد؟ کدامیک در حال مرمت است ؟ بلیط مجموعه ها چند است ؟ برای خارجی وایرانی یکی است ؟
هم اکنون تعداد 32 اثر از قشم در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده ودر سال جدید در تلاشیم تا تعداد بیشتری اثر را به ثبت ملی برسانیم .بلیط بازدید از مجموعه های تاریخی قشم دوهزار تومان است وبرای گردشگر داخلی وخارجی یکسان است .مجموعه های تاریخی خانه فرهنگ وبادگیرهای لافت نيز در حال مرمت هستند.

از نظر امکانات ورزشی وتفریحات ساحلی وضعیت جزیره چطور است ؟ غواصی ، جت اسکی ،پاراگلایدر و...
هم اکنون دو باشگاه غواصی با مربیان مجرب وتجهیزات کافی در جزیره قشم وجوددارد وباتوجه به پتانسیل بالای جزیره در این زمینه وزیست حدود 40گونه مرجان درسواحل قشم ، طراحی محدوده ای برای افزایش باشگاههای غواصی در حال انجام است .یک سایت هم برای انجام ورزشهایی نظیر والیبال وتنیس ساحلی وشنا داریم که در حال بازسازی است.

چند اثر ثبت طبیعی در جزیره وجوددارد؟
9 اثر طبیعی ثبت ملی درجزیره قشم وجوددارد.

میزان گردشگران خارجی چقدر است ؟ تعداد؟ چه کشورهایی؟
در سال 90 تعدادسه هزار و 600نفرودرسال 91 چهارهزارو 200نفرخارجی واردجزیره قشم شدند.بيشتر از کشورهای آلمان ،اسپانیا،فرانسه ، ژاپن وکشورهای عرب حوزه خلیج فارس بوده اند.

در جزیره چند هتل وجوددارد؟ چند ستاره ؟ ظرفیت تخت های هتلهای جزیره چندتاست ؟
هم اکنون در جزیره قشم 50 واحد اقامتی به صورت هتل ، هتل آپارتمان ومهامنپذیر وجوددارد که مجموعا چهارهزارو560 تخت دارند.علاوه براین تعدادواحدهای اقامتی محلی در روستاهاوجوددارد که بامجوز ونظارت ما مشغول فعالیت هستند وبرای گردشگران جذابیت زیادی دارند.

گفت و گو: مرجان حاجی رحیمی

 

 

شناسه خبری: 26102

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟