اخبار مناطق ویژه اقتصادی در هفته ای که گذشت

لینک کوتاه: freena.ir/detail/26292
ساعت 11:59 جمعه 3 خرداد 1392
گزارش این هفته به مروری بر اخبار مناطق ویژه اقتصادی در بازه زمانی 28 اردیبهشت تا 3 خرداد ماه 1392 اختصاص دارد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مروری بر مهم ترین اخبار مناطق ویژه اقتصادی کشور در هفته گذشته را از نظر می گذرانید.

منطقه ویژه پتروشیمی
ایجاد هاب جدید پتروشیمی در چابهار، سرخس، لاوان و قشم
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی در حال حرکت به سمت ایجاد منطقه های پتروشیمی دیگر، در اقصی نقاط ایران است و از میان گزینه های احتمالی برای احداث هاب های پتروشیمی می توان به چابهار، سرخس، لاوان، قشم و کیش اشاره کرد.
علی یزدانی خاطر نشان کرد: با افتتاح 4 طرح اخیر پتروشیمی که در این منطقه توسط ریاست جمهوری انجام شد، ظرفیت منصوبه ی منطقه به 26 میلیون و 500 هزار تن رسید که این میزان حدود 44 درصد ظرفیت کل کشور است.
یزدانی با اشاره به برنامه رسیدن به 126 میلیون تن ظرفیت اسمی پتروشیمی کشور در افق 1404 تصریح کرد: سهم این منطقه 25 درصد خواهد بود و این به معنی توسعه صنعت پتروشیمی در دیگر هاب های پتروشیمی در سالهای آتی است.
وی ادامه داد: ساخت و ساز طرح های جدید بالادستی در ماهشهر تقریبا به نقطه ی انتهایی خود نزدیک می شود و جز چند طرح معدود چون متانول دوم با ظرفیت 1 میلیون و 650 هزار تن در سال، نوع فعالیتهای منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به سمت صنایع میانی و تکمیلی حرکت محسوسی خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان منطقه ویزه اقتصادی پتروشیمی، به برنامه های توسعه ای صنعت پتروشیمی در کشور اشاره کرد و افزود: صنعت پتروشیمی در حال حرکت به سمت ایجاد منطقه های پتروشیمی دیگر، در اقصی نقاط ایران است و از میان گزینه های احتمالی برای احداث هابهای پتروشیمی می توان به چابهار، سرخس، لاوان، قشم و کیش اشاره کرد.
وی گفت: در حال حاضر از بین مناطق یاد شده، مناطق ویژه پتروشیمی چابهار و لاوان به تصویب رسیده اند و احتمالا مناطق سرخس و قشم نیز به عنوان هابهای بعدی صنعت پتروشیمی در کشور خواهند بود.
علی یزدانی در باره میزان صادرات پتروشیمی در سال گذشته اظهار کرد: در سال گذشته علی رغم تحریم های به اصطلاح فلج کننده ی کشورهای غربی، میزان صادرات صنعت پتروشیمی به اقصی نقاط دنیا 11 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده که حدود 37 تا 40 درصد کل صادرات غیر نفتی کشور را تشکیل می دهد.
****
گرامیداشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی
به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی، دست اندرکاران حوزه ارتباطات طی نشستی با مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی این روز را گرامی داشتند.
****
منطقه ویژه خلیج فارس
جذب مستقیم 2 هزار نیروی کار در صنایع مستقر منطقه ویژه خلیج فارس
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس از جذب دو هزار نفر به صورت مستقیم در صنایع مستقر منطقه ویژه در سال 92 خبر داد.
مسعود هندیان در این رابطه اظهار داشت: برای تحقق این فرصت‌های شغلی طرح‌های توسعه فولاد هرمزگان، فاز دوم فولاد کاوه جنوب، فاز نخست احیای صبا فولاد خلیج فارس، تولید قیر شرکت فومن شیمی و آغاز عملیات اجرایی گندله سازی مادکوش به چرخه صنعت منطقه ویژه وارد شد.
وی افزود: رویکرد منطقه در سه سال اخیر پیاده سازی سیاست همسویی و همدلی مبتنی بر تقویت نیروهای توانمند، با تجربه و با هدف افزایش شاخص‌های تولید استوار شده که خوشبختانه با رصد و پایش چالش‌ها توانسته‌ایم محورهای موفقیت را با گام‌های متوازن دنبال کنیم.
مدیر عامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس ادامه داد: قانونگذاران در تدوین سند چشم انداز برای مناطق ویژه و آزاد کشور تکالیفی را در نظر گرفته‌اند که سهم این مناطق در تولید ناخالص ملی بیش از پیش تاکید شده است.
هندیان اضافه کرد: ‌این ترسیمات توانسته است کمک شایانی به هدف‌گذاری مناطق برای توسعه کمی و کیفی با محوریت صادرات و ارز آوری را به عنوان یک مولفه اجتناب ناپذیر درآورد در این اثنا منطقه ویژه خلیج فارس به عنوان یک بنگاه کارآمد می‌کوشد با ایجاد بستری امن برای سرمایه‌گذاران سهم اشتغال استان را مطابق سنوات گذشته به شکل فزاینده‌ای ارتقا دهد.
وی اظهار داشت: مقرر است در سال‌جاری حدود دو هزار نفر در چرخه صنایع مستقر جذب بازار کار شوند که این به تنهایی خود گواه فعالیت‌های فراگیر و توفیق برنامه‌های مدون بوده است.
این مسئول اضافه کرد: برای حضور این تعداد شغل بیش از دو میلیارد دلار سرمایه گذاری در طرح‌های مورد اشاره صورت گرفته است.
مدیر عامل منطقه ویژه خلیج فارس در پایان با اشاره به اینکه هم اکنون حدود 12 هزار نفر در این منطقه افتخار خدمت به کشور را دارند، افزود: با ورود دو هزار نفر جدید گامی موثر در مسیر تحقق اشتغال 30 هزار نفر در برنامه بلند مدت منطقه با افق 1395 برداشته خواهد شد که امیدواریم باهمدلی و همکاری مسئولان استانی بتوانیم در تقویت چرخه اقتصاد غیر نفتی نیز گام‌های بیشتری را برداریم.
****
منطقه ویژه شیراز
توليد ورق هاي كامپوزيت در منطقه ويژه اقتصادي شيراز
کارخانه پرمیوم باند و آلوبوند در ایران يكي از كارخانجات مستقر و فعال در منطقه ويژه اقتصادي شيراز است كه درزمینی به مساحت چهل هزار متر مربع در زمینه طراحی و تولید انواع ورق هاي كامپوزيت با برندهاي ثبت شده جهاني آلوبوند و پرميوم باند فعاليت دارد.
مقدار توليدات اين كارخانه 660 هزار متر مربع در ماه است كه 80 درصد مواد اوليه از بازارهاي داخلي و 20 درصد ديگر از بازارهاي خارج از كشور تأمين مي شود.
طبق مصوبات كميسيون ارزش افزوده كه منطقه ويژه اقتصادي شيراز نيز در اين كميسيون داراي يك نماينده است، اين محصولات داراي 47 درصد تخفيف معافيت گمركي ناشي از ارزش افزوده مي باشند.
اين كارخانه يكي از بزرگترين توليد كنندگان ورق كامپوزيت آلومينيوم به همراه مجهزترين آزمايشگاه ها و 72 طيف رنگي بوده كه در سطح خاورميانه متنوع ترين رنگ ها را دارا است.
منطقه ویژه اقتصادی شیراز با مزایایی همچون نزديكي به فرودگاه بين المللي شيراز و دسترسي آسان به تمامي مراكز استانها، كشورهاي حاشيه خليج فارس و اروپا به منظور تسريع حمل ونقل در امر صادرات و واردات، ارتباط با جاده كمربندي جنوب شيراز و نيز جاده ترانزيتي شيراز به دو بندر بزرگ تجاري (بندرعباس و بندر بوشهر) ونيز شهرهاي اصفهان و كرمان، مجاورت با خطوط راه آهن پيش بيني شده شيراز، اصفهان و گل گهر و بوشهر و نزديكي به جامعه شهري و شهرك هاي بزرگ صنعتي شيراز كه با توجه به داشتن آب و هواي مطلوب، محلي مناسب براي نگهداري كالا و فعاليت هاي تجاری، صنعتی و بازرگانی است.
****
منطقه ویژه انرژی پارس
یکپارچه سازی ایمنی، بهداشت و محیط زیست در پارس جنوبی
مدیر پدافند غیرعامل سازمان منطقه ویژه انرژی پارس از یکپارچه سازی ایمنی، بهداشت و محیط زیست در منطقه ویژه پارس خبر داد.
حسن آخوندی در نشست تخصصی کارشناسان و مدیران بهداشت، ایمنی و محیط زیست منطقه ویژه پارس در محل نشست مرکز همایش‌های خلیج فارس اظهار داشت: پارس جنوبی از مهم‌ترین مناطق صنعت نفت و گاز است و روز به روز شاهد رشد و پیشرفت بیشتری در این منطقه هستیم.
مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و پدافند غیرعامل سازمان منطقه ویژه انرژی پارس خاطرنشان کرد: وجود بیش از یک‌صد هزار نفر نیروی کار در منطقه ویژه انرژی پارس و قرار گرفتن این ناحیه صنعتی در کنار جامعه محلی مستلزم توجه بیش از پیش به مسایل ایمنی، بهداشتی و زیست محیطی دارد.
آخوندی تصریح کرد: هدف از برگزاری این نشست تخصصی بررسی مشکلات، محدودیت­‌ها و مسائل مختلف بهداشت صنعتی و راهکارهای برون رفت از آن است.
وی اضافه کرد: از آنجایی که ایمنی و سلامت محیط کار از اولویت و اهمیت بالایی در توسعه اقتصادی و کاهش هزینه های ناشی از سختی کار برخوردار است جا داشت که نشستی تخصصی با حضور متخصصان در این عرصه برگزار شود.
آخوندی از یکپارچه سازی ایمنی، بهداشت و محیط زیست در منطقه ویژه پارس خبر داد و بیان کرد: رسیدن به دید منطقی در زمینه ایمنی، بهداشت و محیط زیست برای مدیریت بهتر در سطح منطقه از جمله موضوعات مهم مسئولان منطقه است.
****
پيشرفت 90 درصدي حفاري فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي
مديرعامل شركت ملي حفاري ايران از پيشرفت فيزيكي 90 درصدي فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي خبر داد.
حميدرضا گلپايگاني گفت: عمليات حفاري پروژه توسعه فازهاي 17 و18 پارس جنوبي 90 درصد پيشرفت فيزيكي داشته و تاكنون با بکارگیری دو دستگاه حفاری دریایی (جک آپ) نزدیک به 90 هزار متر عمليات حفاري در آن انجام شده است. وي با بيان اينكه اين پروژه به صورت EPD (كليد در دست) طبق برنامه زمان بندي توسط متخصصان شركت ملي حفاري ايران در حال اجراست، گفت: تعداد 22 حلقه چاه در فاز هاي 17 و18 دردست حفاري است كه تاكنون 14 حلقه تكميل شده است و 2حلقه ديگر نيز در مراحل پایانی و شش حلقه دیگر با پيشرفت بيش از 90 درصد در نيمه نخست امسال به بهره برداري مي رسد.
گلپايگاني همچنين با تقدير از همكاري هاي شركت نفت وگاز پارس افزود: يكي از كارهاي شاخص اين پروژه علاوه بر طراحي، نظارت و اجراي عمليات حفاري، انجام عمليات مشبك كاري چاه ها توسط متخصصين و كارشناسان شركت ملي حفاري است.
وي تاكيد كرد: هم اكنون عمليات مشبك كاري 7 حلقه چاه در فاز 17 و 7 حلقه چاه در فاز 18 انجام شده و چاه هاي حفر شده آماده بهره برداري است.
به گفته مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران در سال گذشته 197 حلقه چاه نفت وگاز با متراژ 417 هزارمتر در راستاي پاسخگويي به نيازهاي صنعت نفت كشور حفاري، تكميل و در مدار توليد قرار گرفته است.
****
منطقه ویژه ارگ جدید
تولید چهار خودروی جدید در منطقه ویژه ارگ جدید
مدیرعامل شرکت مدیران خودرو از شرکت های خودرو سازی در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید گفت: در نظر داریم با همکاری شرکت چری چهار دستگاه خودروی جدید و با کیفیت را تولید و وارد بازار کنیم.
بهرام شریعت با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر تعداد 2580 نفر نیرو در کارخانه خودروسازی مدیران خودرو در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم مشغول فعالیت هستند.
وی افزود: این کارخانه در سال 90 تعداد 37 هزار خودرو تولید کرد که در سال گذشته میزان تولید به 64 هزار دستگاه افزایش یافته است.
شریعت با بیان اینکه در سطح کشور 115 دفتر فروش فعال هستند، بیان کرد: مدیران خودرو در سال 91 موفق شدند چهار درصد فروش خودرو در سطح کشور را به خود اختصاص دهدد که در سال جاری قصد داریم این میزان را تا 10 درصد افزایش دهیم.

شناسه خبری: 26292

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو