بنادر؛ دروازه طلایی ورود به بازارهای جهانی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/26596
ساعت 07:16 شنبه 29 تير 1392
امروز بنادر یکی از حلقه های مهم زنجیره تأمین کالا در تجارت بین المللی به شمار می آیند. چرا که امروزه، 90 درصد تجارت و حمل و نقل جهانی از طریق دریا و بنادر صورت می پذیرد.
حمل و نقل دریایی، به دلیل برخورداری از مزیت هایی مانند «هزینه پایین جابجایی کالا» و «ایمنی و امنیت» به عنوان رایج ترین و مناسب ترین روش حمل ونقل محسوب می شود.

اگرچه پیکره بندر، هم چنان بر تخلیه و بارگیری کالا استوار است اما بنادر نسل جدید وظیفه ای فراتر از این بر عهده گرفته و دیگر فقط مراکز حمل و نقل و جابجایی کالا به شمار نمی آیند.
این بنادر در واقع محلی برای نگهداری، پردازش و تخلیه و بارگیری در چرخه تجارت بین المللی بوده و با ایجاد صنایع مرتبط (تبدیلی، مونتاژ و بسته بندی) زمینه ساز حذف هزینه های سنگین حمل و نقل زمینی خواهد شد.
منطقه ویژه اقتصادی بند امام خمینی (ره)
منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) در منتهی الیه شمال غربی خلیج فارس در انتهای آبراه طبیعی خور موسی ودر 100 کیلومتری مرکز استان خوزستان قرار دارد.
آبراه خور موسی به طول 42 مایل دریایی، با عرض حداقل 250 متر و متوسط عمق 20 متر، بستری آرام و مطئمن برای تردد انواع کشتی های اقیانوس پیمای تجاری و نفتکش را از این بندر به اقصی نقاط جهان فراهم آورده است.
در حال حاضر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) با وسعتی بیش از 11 هزار هکتار یکی از بزرگترین و مهم ترین بنادر تجاری کشور محسوب می گردد.
سالانه حدود نیمی از صادرات غیر نفتی از طریق این بندر انجام می شود. این بندر با موقعیت ممتاز جغرافیایی و اقتصادی خود با بیش از 80 سال تجربه، توانسته به عنوان نزدیک ترین و مهم ترین مرکز تجاری و بندری ایران در نیمه غربی کشور که قریب به 70 درصد از مراکز تجاری، صنعتی، کشاورزی و جمعیتی کشور را شامل می شود ، به عنوان یک قطب اقتصادی مهم در کشور و منطقه محسوب گردد.
هم جواری این مجتمع بندری با بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی صنایع پتروشیمی در بندر امام خمینی (ره)، منطقه آزاد تجاری اروند در آبادان و خرمشهر و دیگر صنایع مادر در خوزستان بر اهمیت جایگاه این بندر افزوده است.

نقش منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) در ترانزیت کالا
با توجه به تجهیزات دریایی پیشرفته، موقعیت استراتژیک اقتصادی و جغرافیایی ویژه کشور، ارتباط این بندر با شاهراه ترانزیتی و راه آهن بین المللی، قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی حمل ونقل شمال ـ جنوب (nostrac)، کریدور بین المللی حمل و نقل شرق ـ غرب هم چنین قرار گرفتن در کوتاه ترین و مطمئن ترین مسیر حمل کالا از کشورهای عراق، ترکیه، حوزه قفقاز و آسیا و به کشورهای جنوب شرق آسیا، امکان ترانزیت کالا به کشورهای همسایه را با هزینه کمتر و سرعت بیشتر فراهم نموده است.
لذا برخورداری از این مزایای منحصر به فرد باعث شده که این بندر به عنوان یکی از مهم ترین مراکز تجاری ایران و منطقه شناخته شود.

مزایا و ویژگی های منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره)
- موقعیت ممتاز جغرافیایی، مطئمن ترین، مناسب ترین و کوتاه ترین پل ارتباطی با کشورهای حوزه قفقاز، عراق، ترکیه و اروپای شرقی
- واقع شدن در نیمه غربی کشور با بیش از 70 درصد از مراکز تجاری، صنعتی، کشاورزی و جمعیتی کشور
- بهره گیری از کانال طبیعی خورموسی بدون نیاز به حوضچه آرامش و موج شکن مصنوعی
- بهره مندی از پتانسیل های مناسب پسکرانه ای جاده ای، ریلی و هوایی برای دسترسی به مراکز عمده صنعتی در مرکز و نیمه غربی کشور
- مناسب ترین بندر کشور جهت ترانشیپ کالا به کشورهای حوزه خلیج فارس
- اتصال به شبکه بین المللی راه آهن جمهوری اسلامی ایران با 140 کیلومتر راه آهن داخلی
- وجود ترمینال های اختصاصی، کانتینری، عمومی، فرآورده های نفتی و مواد معدنی
- قابلیت تخلیه و بارگیری کشتی های کانتینری پست پانا ماکس (نسل چهارم)
- ظرفیت پذیرش بیش از 700 هزار TEU کانتینر در سال
- ظرفیت تخلیه و بارگیری تا 40 میلیون تن انواع کالاهای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی کشور
- صدور قبض انبار تفکیکی قابل معامله و گواهی مبداء جهت کالاهای وارداتی و صادراتی توسط مدیریت منطقه
- آزادی مشارکت و سرمایه گذاری برای اتباع داخلی و خارجی در هر نوع فعالیت تولیدی و تجاری به هر میزان از سهام
- واگذاری یا فروش کالاهای وارده به منطقه در قالب قبض انبار قابل معامله تفکیکی به متقاضیان
- تضمین سرمایه های خارجی وسود حاصل از آنها با آزادی کامل ورود و خروج سرمایه
- امکان واگذاری زمین و انبار به شکل استیجاری با قیمت های رقابتی به صورت کوتاه مدت و بلند مدت به متقاضیان و سرمایه گذاران
- آزادی ورود و خروج کالاهای خارجی از کلیه مبادی و مقاصد در منطقه
- امکان تبدیل وبسته بندی کالا جهت صادرات مجدد

فرصت های سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره)
- احداث اماکن خدماتی ـ رفاهی
- احداث کارخانجات نورد
- احداث تأسیسات دریایی (ساخت سکوهای نفتی)
- صنایع کشتی سازی
- صنایع تولید قطعات، مونتاژ و تولید خودرو
- صنایع پایین دستی پتروشیمی
- صنایع تولید و بسته بندی خوراک دام و طیور
- صنایع غذایی مرتبط با صنعت شیلات
- صنایع بازیافت پسماندهای جامد
- تسهیلات دریافت و بازیافت مواد زائد، نفتی شیمیایی و صنعتی
- ایجاد بانک تجهیزات و ماشین آلات موردنیاز عملیات بندری
- کارخانه تولید کانتینر
- کارخانه تولید ملزومات بسته بندی و حمل کالا (جامبوبگ، پالت و تجهیزات باربندی)
- ساخت مجتمع مسکونی ـ رفاهی در محدوده 400 واحد بندر
- مراکز فن آوری محصولات کشاورزی ـ غذایی وراه اندازی
- نصب و راه اندازی X – RAY دروازه ای
- ایجاد کارخانه تغلیظ مواد معدنی
- ایجاد سردخانه جهت نگهداری محصولات غذایی صادراتی و وارداتی
- ایجاد مراکز تفریحی دریایی (رستوران و گشت های تفریحی)
- ایجاد صنایع مونتاژ و نوسازی تجهیزات راهسازی و تجهیزات استراتژیک و غیر استراتژیک بندری (نظیر جرثقیل های ساحلی)
- ایجاد صنایع وابسته به حمل ونقل ریلی نظیر واگن سازی و مونتاژ لوکوموتیو

منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) در یک نگاه
- مساحت : 11044هکتار
- عمق مناسب جهت پهلو دهی کشتی ها: 13.5متر
- ظرفیت پذیرش کالا: 40میلیون تن درسال
- ظرفیت سیلوی غلات: 70 هزار تن
- ظرفیت ترمینال کانتینری: 70 هزار TEU
- طول خطوط داخلی راه آهن: 140 کیلومتر
- فاصله تا تهران: 880 کیلومتر
- فاصله تا مرکز استان (اهواز): 100 کیلومتر
- فاصله تا فرودگاه ماهشهر: 18کیلومتر
- فاصله تا فرودگاه بین المللی اهواز: 110 کیلومتر
- فاصله تا فرودگاه بین المللی آبادان: 100کیلومتر
- فاصله تا نزدیک ترین منطقه آزد تجاری ـ صنعتی (منطقه آزاد اروند): 100 کیلومتر

شناسه خبری: 26596

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو