بهره‌ برداری سیلوی گندم در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر

لینک کوتاه: freena.ir/detail/26888
ساعت 09:26 يکشنبه 24 شهريور 1392
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران از بهره‌برداری سیلوی گندم در بندر نوشهر طی روزهای آینده خبرداد و گفت: ساخت این سیلو که ویژه غرب استان مازندران است رو به پایان است که با بهره برداری از آن ظرفیت ‌های جدیدی در این بخش ایجاد می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سید نبی سیدپور درباره ظرفیت فعلی بنادر استان مازندران گفت: ظرفیت بنادر از 20 سال گذشته تاکنون تقریبا در بندر نوشهر هفت برابر برابر شده و این ظرفیت در بنادر استان مازندارن نسبت به 20 سال قبل رشد چشمگیری یافته است.
وی افزود: در سال 72 فقط یک بندر تجاری فعال در استان داشتیم که 500 تا 600 هزار تن کالا وارد بندر می‌شد اما اکنون این میزان به بالغ بر چهار میلیون تن رسیده و با همه مشکلات، ظرفیت بنادر استان حدود هشت برابر شده که این میزان در بندر نوشهر به 3.5 میلیون تن رسیده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران اظهار کرد: در سال 94 ظرفیت بندر نوشهراز 3.5 میلیون تن فعلی به پنج میلیون تن می‌رسد و برای رسیدن به این ظرفیت که بتواند آثار خود را داشته باشد، باید زیرساخت‌های مورد نیاز فراهم شود.
وی گفت: با توجه به امکانات داخل بندر و ساخت اسکله جنوبی و اتمام کارهای جرثقیل 1.5 میلیون تن به ظرفیت بندر نوشهر اضافه شده است. علاوه بر این ساخت اسکله و ایجاد محوطه انجام شده و استحصال 15 هکتار از محوطه نیز رو به پایان است و سرمایه گذار بخش خصوصی در بخشی از این طرح وارد شده است.
سیدپور درباره امکان ایجاد بندر خصوصی در مازندران یادآور شد: در مازندران فضا برای احداث بندر خصوصی فراهم نیست زیرا بندرسازی پرهزینه است و در بندر نوشهر از سالی که شروع به سرمایه گذاری کردیم تاکنون بالای 100 میلیارد تومان هزینه شده است و این میزان جدای سرمایه گذاری است که از قبل صورت گرفته است و اگر سرمایه گذار بخواهد نسبت به ساخت بندرخصوصی اقدام کند حداقل باید همین میزان هزینه کند که صرفه اقتصادی ندارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران افزود: علاوه بر این، بندر به پس کرانه نیاز دارد و امروز در مازندران اراضی ساحلی گران قیمت است و این امکان وجود ندارد سرمایه گذاری بیاوریم که بخواهد با قیمت بالا زمین برای احداث بندر خریداری کند. از سوی دیگر با توجه به اجرای برنامه‌های توسعه بنادر، برای بخش خصوصی چندان قابل توجیه نیست که سرمایه گذاری در امر احداث بندر داشته باشد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران رفع موانع و تأمین زیر ساخت‌های مورد نیاز منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر را زمینه ساز توسعه اشتغال و رونق اقتصادی منطقه عنوان کرد.
سیدپور درباره برنامه‌های سازمان برای احداث بنادر کوچک مسافری در مازندران اظهارکرد: در بخش مسافری ممکن است زمینه فعالیت در استان وجود داشته باشد ولی به دلیل هزینه بالا تاکنون هیچ سرمایه‌گذاری در این بخش وارد نشده است و هنوز این بخش در استان فعال نیست درحالیکه بارها اعلام آمادگی کردیم که از سرمایه گذاران حمایت می شود تا شناورهای مسافری وارد کنند و بنادر موجود نیز آماده سرویس دهی هستند.
وی اعلام کرد: بنادر موجود این آمادگی را دارند که به شناورهایی که در دریای خزر فعالیت کنند چه بین بنادر ساحل شمالی و حاشیه دریای خزر چه در بنادر برون مرزی و کشورهای حاشیه سرویس دهی کنند.
بندر نوشهر با مساحت 40 هکتار درحال حاضر دارای 9 پست اسکله تجاری و خدماتی است که هم اکنون ظرفیت تخلیه کالا در این بندر به 3.5 میلیون تن رسیده و تا سال 94 این ظرفیت به بیش از 5 میلیون تن افزایش می‌یابد.

شناسه خبری: 26888

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو