بندر شهید رجایی به بندر سبز منطقه تبدیل می شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/26983
ساعت 19:18 شنبه 13 مهر 1392
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از برنامه ریزی های صورت گرفته به منظور تبدیل این بندر به یک گرین پورت (بندر سبز) خبر داد و بار دیگر بر لزوم محقق شدن سیاست "برد-برد-برد" در مسیر توسعه دریایی و بندری استان تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، حمیدرضا دلبری اظهارکرد: حدود یک سوم از مرزهای میهن عزیز اسلامی ایران را مرزهای آبی تشکیل داده که این امر موقعیت ممتازی را در منطقه خاورمیانه برای کشور ما ایجاد کرده است.
وی با اشاره به شعار سال 2013 سازمان جهانی دریانوردی گفت: سازمان جهانی دریانوردی (IMO) سیاست توسعه پایدار برای از بین بردن فقر و محرومیت را 21 سال پیش دردستور کار قرارداد که امسال شعار روز جهانی دریانوردی را "نقش بنادر در توسعه پایدار؛ 21 سال پس از اجلاس ریودوژانیرو" برگزید که درکشور ما این شعار با عنوان "توسعه پایدار؛ نقش ارگانهای دریایی کشور" مدنظر قرار گرفت.
دلبری خاطرنشان کرد: بالغ بر 50 شغل و حرفه در ارتباط با صنعت حمل و نقل دریایی وجود دارد که برای توسعه این صنعت باید مشاغل مرتبط به این بخش نیز توسعه یافته تر شوند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 80 درصد کل عملیات تجارت خارجی کشور از طریق بنادر انجام می شود، ادامه داد: بنادر مختلف کشور در مجموع حدود 93 درصد واردات و بیش از 80 درصد از حجم کل صادرات کشور را بر عهده دارند.
دلبری با اعلام این مطلب که در استان هرمزگان بیش از 72 بندر بزرگ و کوچک وجود دارد، افزود: مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان عظیم ترین بندر تجاری کشور به تنهایی سهم بیش از 50 درصدی در انجام عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور دارد.
وی تصریح کرد: سازمان بنادر حدود 60 بندر کوچک چندمنظوره را در مراحل پایانی ساخت وآماده بهره برداری دارد که 32 بندر از بنادر مذکور در سواحل استان هرمزگان واقع شده است؛ در حال حاضر، تعداد قابل توجهی از آنها تکمیل شده یا به مرحله بهره برداری رسیده است. این بنادر نقش مهمی در معیشت ساحل نشینان و رونق کسب وکار آنها دارد.
وی همچنین فعال سازی بنادر کوچک چند منظوره که با عنوان موج شکن های مردمی شناخته می شوند، را از سیاست های کلان سازمان بنادر عنوان کرد و گفت: در این بنادر سرمایه گذاری های زیادی از محل اعتبارات داخلی سازمان صورت گرفته است. بر همین اساس از سرمایه گذاران دعوت می کنیم تا با ایجاد فرصت های کسب وکار در پسکرانه های این بنادر کوچک، در زمینه رونق معیشت ساحل نشینان نقش آفرینی بیشتری داشته باشیم.
دلبری ادامه داد: در این رابطه تمام تلاش ما این است که طرحی نو دراندازیم و اداره این بنادر کوچک به مردم واگذار شود؛ سازوکارهایی نیز به همین منظور در دست طراحی است تا این هدف مهم، محقق شود.
این مقام مسئول نقش ارگان های دریایی را در ایجاد و توسعه زیرساختهای بندری استان طی سه دهه گذشته بسیار مهم و تاثیرگذار ارزیابی کرد وگفت: بدون شک موفقیت های کسب شده در صنعت حمل و نقل دریایی استان با همیاری و همکاری سایر نهادها و دستگاه های مرتبط با حوزه دریایی حاصل شده است.
دلبری بیان کرد: طی سالهای گذشته کارهای پسندیده ای در بندر شهید رجایی صورت گرفته است که از جمله آن، افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری کانتینر از 3.2 میلیونTEU به 6 میلیون TEU و الحاق 2400هکتار به اراضی پسکرانه این بندر است. اما هنوز کارهای زیادی باقی مانده است و باید از ظرفیت های ایجاد شده برای توسعه اقتصادی کشور بهره های بیشتری ببریم.
وی با تاکید بر لزوم شتاب گرفتن تحولات توسعه ای در این بخش و برداشتن گام هایی بلندتر برای رسیدن به افق چشم انداز 1404 گفت: بنده یکماهی است مدیریت این مجموعه بزرگ اقتصادی را بر عهده گرفته ام و برنامه های مختلفی را برای رسیدن به اهداف پیش بینی شده در دستورکار دارم؛ از جمله آنها در پیش گرفتن سیاست "برد-برد- برد" در تعامل با بخش خصوصی است.
وی ضمن تشریح ابعاد مختلف این برد سه گانه بیان کرد: در این تعامل، باید از یک سو اداره کل بنادر برد کند، از سوی دیگر بخش خصوصی به منافع خود دست یابد و یک سر دیگر رابطه نیز، حفظ محیط زیست دریایی است. با این توضیح که در کنار تامین شدن منافع سازمان بنادر و همچنین منافع سرمایه گذاران بخش خصوصی، توجه به ملاحظات زیست محیطی در فعالیت های دریایی نیز باید اولویت کارها قرار گیرد.
مدیرمنطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از برنامه ریزی های صورت گرفته به منظور تبدیل این بندر به یک گرین پورت ( بندر سبز) خبر داد و افزود: سازمان بنادر وظیفه خود می داند که علاوه بر اعمال نقش حاکمیتی خود در آبهای تحت مالکیت جمهوری اسلامی ایران و همچنین اجرای کنوانسیون های جهانی دریانوردی، شرایطی را فراهم نماید تا محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریایی عمان که دارای حساسیت زیادی در این زمینه است، کمترین آسیبی نبیند.
وی جایگاه بندر شهیدرجایی را به دلیل قرارگیری در کریدور شمال – جنوب، منطقه ای و بین المللی دانست و گفت: ما برای بهره گیری کامل از ظرفیت های ترانزیتی خود ناگزیر به تعامل با کشورهای منطقه هستیم. به گونه ای که در حال حاضر از مجموع ظرفیت 15میلیون تنی ترانزیت در کشور تنها 3میلیون تن آن مورد استفاده قرار می گیرد که تداوم وضعیت فعلی، ما را به سرمنزل مقصود نمی رساند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزایش ظرفیت مخازن نفتی در بندر خلیج فارس را از جمله اولویت های کاری خود عنوان کرد و افزود: ضروری است تا در راستای ایفای نقش مجتمع بندری شهیدرجایی به عنوان یک بندر لجستیکی در کشور، کاهش صادرات مواد نفتی خام به سایر کشورها مورد توجه قرار گیرد؛ برهمین اساس، باید توانمندی های موجود در فرآوری این مواد ارتقا یافته و صادرات مجدد آنها مدنظر قرار گیرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در پایان سخنان خود دستیابی بندر شهید رجایی به بندر هاب منطقه را که در چشم انداز بیست ساله کشور پیش بینی شده، دور از انتظار و آرزویی دست نیافتنی ندانست و ابراز امیدواری کرد که با اخوت، همدلی و همراهی ارگانهای مختلف دریایی، کشور سرافزار ایران اسلامی هرچه سریعتر به این هدف مهم دست یابد.

شناسه خبری: 26983

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو