امیرآباد؛ اولین بندر نسل جدید کشور/ حلقه اتصال کریدور شمال - جنوب

لینک کوتاه: freena.ir/detail/27020
ساعت 10:13 چهارشنبه 17 مهر 1392
بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد اولین بندر نسل سوم کشور و بزرگترین بندر کرانه خزری بوده که در استان مازندران واقع شده است.
بندر امیرآباد در شرق استان مازندران و 51 کیلومتری مرکز استان قرار دارد. عملیات ساختمانی این بندر از سال 1375 آغاز و در سال 76 با توجه به موقعیت ممتاز و استعداد های بالقوه ای که در این منطقه وجود دارد، از سوی شورای عالی مناطق آزاد به عنوان منطقه ویژه اقتصادی معرفی می شود.

یکی از اهداف اصلی منطقه ویژه ایجاد بستری مناسب جهت جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی است که اهم زیر ساخت های بالفعل این منطقه جهت فعالیت های بنگاه های اقتصادی در بخش های صنعتی ،خدماتی صنایع تبدیلی و فراوری مشتقات نفتی که با استفاده از قانون مناطق ویژه در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد.
ظرفیت های عملیاتی این بندر در فاز اول 5/6 میلیون تن است، همچنین بندر امیر آباد برای فازهایی با ظرفیت 18 میلیون تن هم طراحی شده است، بندر امیر آباد بزرگترین بندر دریای خزر بوده که در چند سال اخیر به موفقیت های خوبی دست یافته است.
دارا بودن منطقه ویژه اقتصادی که مزایای چون صدور قبض انبار تفکیکی قابل معامله، صدور گواهی مبدا جهت کالا های وارداتی و صادراتی، ورود و خروج کالا بدون عوارض گمرکی و سود بانکی ،معافیت گمرکی برای ورود کالا های ساخته شده در منطقه ویژه به داخل کشور بمیزان ارزش افزوده ،آزادی مشارکت سرمایه گذاری خارجی تا سقف 100 درصد ،اشتغال نیروی انسانی با شرایط ساده و متفاوت با سرزمین اصلی بر اساس مقررات اشتغال خاص مناطق و... از جمله ویژگیهای بندر امیرآباد است.

سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بندر
الهیار اسعدی مشاور مدیر کل بندر امیرآباد در گفتگو با خبرنگارمهر این بندر را بعنوان بندر نسل سوم معرفی می کند و دراین زمینه توضیح می دهد: بندر امیر آباد در دنیا بعنوان بندر نسل سه کشور یا دنیا نامگذاری شده به این علت که در نسل اول فقط کشتی پهلو گرفته و تخلیه و بار گیری صورت می گیرد و در نسل دوم تخلیه ،بار گیری و ترانزیت انجام می شود اما در نسل سوم علاوه بر تخلیه و بار گیری و ترانزیت مواد پایه و خام از کشور های دنیا و همسایه به داخل بندر آورده شده و سپس تبدیل به کالای اساسی شده و به کشور مورد نظر که می تواند خود کشورتولید کننده موادخام و یا کشور دیگر باشد صادر می شود.
وی اظهار داشت: برای مثال می توان از فلزهایی 20 یا 50 تنی آهن که از تر کمنستان از روسیه خریداری شده و در منطقه ویژه بندر تبدیل به میلگرد شده و دوباره برگشت داده می شود.
اسعدی فعالیت های و اولویت های سرمایه گذاری بندر امیراباد را برشمرد وافزود: دراین منطقه فعالیت های ترازیتی سوخت اعم از احداث مخازن، کانتینر خودرو به مقصد کشورهای حوزهCIS و احداث سیلوی غلات، فعالیت های مرتبط با صنایع فولاد، صنایع چوب و کاغذ،صادرات مواد واسطه ای معدنی و..از اولویت های سرمایه گذاری در این بندر است ودر این بندر سرمایه گذارن داخلی و خارجی سرمایه گذاری کرده اند.

پایانه نفتی شمال از بنادر منطقه ویژه اقتصادری بندر امیر آباد
اسعدی گفت: این بندر نفتی باظرفیت عملیاتی 10 میلیون تن از بنادر تابعه منطقه ویزه اقتصادی بندر امیر آباد بوده و در چهار کیلومتری غرب آن واقع است، امکانات ومزایای بندر نفتی شمال اتصال به خط لوله نکا - ری ، اتصال به پایانه نفتی با ظرفیت 5/1 میلیون تن، امکان پذیرش کشتی با تناژ 12 هزار تن بصورت sts را دارد.
مشاور رسانه ای مدیر کل بندرامیر آباد در ادامه به مشخصات این منطقه اشاره کرد و در این رابطه توضیح داد: بندر امیر آباد جز بنادر مطرح کشور است بطوریکه این بندر با بندرعباس و بندر امام خمینی (ره) در یک راستا قرار دارند وبه لحاظ وسعت اراضی، هزار و 60 هکتار از زمین های آن دارای سند بوده که در آینده تا دو هزار و 20 هکتار قابل افزایش است.
الهیار اسعدی بیان داشت: این بندر، دارای امکانات زیر بنایی، آب، برق، گازو تلفن بوده همچنین سیستم دوربین مدار بسته و دوربین تحت وب را داراست و از طریق سیستم وب سرمایه گذار در هر کجای دنیا که باشد می تواند کنترل و نظارت بر کارگران و پیشرفت ساخت و ساز نماید.

پهلوگیری کشتی های شش هزار تنی
اسعدی ظرفیت کشتی هایی که در این بندر پهلو می گیرند را تا 6 هزار تن عنوان کرد و گفت: در دریاچه مازندران بعلت بسته بودن دریاچه کشتی ها تا سقف 6 هزار تن بیشتر ظرفیت بار گیری ندارند و از ویژیگی برجسته این مناطق می توان قرار گرفتن در مسیر بین المللی کریدور شمال - جنوب جهت تسهیل ترانزیت کالا از کشور های اسکاندیناوی حوزه قفقاز cls به حوزه خلیج فارس و ترکیه، عراق، افغانستان و پاکستان اشاره کرد.
وی گفت: قرار گرفتن در مسیر کردیودر بین المللی تراسیکا،اتصال به راه آهن سراسری بعنوان تنها بندر شمال کشور، همجواری با بندر نفتی ،کشتی سازی صدرا، پایانه نفتی ،فرودگاه بین المللی ساری و...پایلوت غلات و مواد سوختی در شمال کشور، برخورداری از زیرساخت حمل نقل و مدرن چند وجهی، اسکله رو رو ریلی، رو رو کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا ،دسترسی آسان به بازار کشور های CIS با جمعیت بالغ بر 300 میلیون نفرو... از دیگر مزایاست.

رشد 28 در صدی تخلیه و بارگیری در 6 ماه 92
اسعدی، مقدار بار گیری و تخلیه بار را در 6 ماهه سال جاری را اعلام کرد و افزود: در شش ماه اول سال 92 در این بندر نزدیک به 2 میلیون تن تخلیه و بار گیری صورت گرفته که این مقدار نسبت به سال گذشته 28 درصد رشد داشته است و ما امید وار هستیم تا آخر سال این مقدار به چهار میایون تن ارتقاء یابد و اگر این روند رشد ادامه یابد به ظرفیت پیش بینی شده که 6 میایون تن در سال است خواهیم رسید.
اسعدی تعدادافراد مشغول بکار در این بندر را به ثابت و متغیر تقسیم بندی کرد و در این زمینه توضیح داد: در این بندر هزار و 130 نفر به صورت ثابت و تعداد 4 هزار نفر متغیر مشغول به کار هستند.
وی همچنین به امکانات رفاهی که در این بندر اشاره کرد و گفت: در کنار تخلیه و صادرات امکانات رفاهی، هتل ، بانک و سایر خدمات در این محال برای راحتی عوامل کشتی و سرمایه گذران وجود دارد.
وی ادامه داد: دردل بندر گذرنامه گمرک استاندارد قرنطینه نباتی جهاد قرنطینه فردی همه انجام می شود و هر کدام از این موارد ناقص باشد کشتی اجازه پهلو گرفتن ندارد همچنین افرادی که وارد بندر می شوند shortpassport داشته واز این طریق به شهرهای اطراف هم می توانند سفر کنند.
مشاور مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد، رمز موفقیت این بندر را در خدمت صادقانه و تکریم ارباب رجوع می داند و در این خصوص اشاره دارد: در بندر امیر آباد بورکراسی وجود ندارد و افراد مراجعه کننده براحتی با مدیر و سایر عوامل بندر ملاقات می کنند و از عوامل دیگر می توان به برنامه ریزی دقیق اشاره کرد.
اسعدی از احداث جاده رستم کلا به بندرامیر آباد خبر داد و افزود: جاده فعلی مال رو بوده و برای رفت آمد کامیون ها دشوار است، بنابراین با احداث جاده رستم کلاه به بندر که این جاده به راه اصلی مشهد تهران متصل شده و می تواند به خدمات دهی را بهتر سازد و این جاده با بودجه ای که مبلغ 15 میلیارد تومان توسط مدیریت بندر تخصیص یافته با همکاری وزارت راه و نظارت بندر انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: بیشتر استانهای همجوار در این بندر تخلیه و بارگیری دارند و بیشترین صادرات سیمان و کلینکر است و سیمان پیوند گلستان، شاهرود، بجنورد و فیروزکو از این بندر صادر می شود.
مازندران سه بندر در نوشهر، امیر آباد و فریدونکنار دارد.
 

منبع: خبرگزاری مهر

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو