کاهش ها تحریم ها؛ دغدغه مدیر جدید سازمان بنادر و دریانوردی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/27331
ساعت 19:47 سه شنبه 28 آبان 1392
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی؛ تحریم ‏های جدید اروپا علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ايران را غیر قانونی خواند و گفت: برای کاهش تحریم ‏های حمل ‏ونقل دریایی کشور پيگيري هاي لازم را انجام خواهيم داد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، محمد سعیدنژاد در حاشیه مراسم معارفه خود، در جمع خبرنگاران؛ اولین برنامه خود را تنظیم برنامه‏ ها و ارائه آنها به کمیسیون عمران مجلس اعلام كرد و گفت: اين برنامه ها در حضور نمایندگان به بحث گذاشته خواهد شد و از دیدگاه‏ های آنها استفاده خواهیم کرد چراكه معتقدم اگر حمایت و پشتیبانی مجلس نباشد؛ هیچ‏ کدام از برنامه‏ های سازمان بنادر و دریانوردی محقق نخواهد شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد وضعیت اپراتور بندر شهید رجایی نیز اظهار داشت: ظاهرا این موضوع در مراجع قضایی مورد رسیدگی قرار دارد و حکم قوه قضاییه برای همه ما لازم‏ الاجرا خواهد بود و در چارچوب آن عمل خواهیم کرد.
سعیدنژاد در مورد امکان بازنگری یا لغو برخي قراردادها و مناقصات دریایی و بندری که در دو سال اخیر با حواشي همراه بوه است گفت: اگر اين اقدامات در چارچوب قانون انجام گرفته باشد از آنها حمايت خواهد شد اما ما کاری فراتر از قانون انجام نخواهیم داد.
وی تأکید کرد: در آینده هم سعی خواهیم کرد که همه واگذاری‏ ها و خصوصی‏ سازی‏ ها در یک فضای کاملا شفاف و رقابتی باشد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از رانت‏خواری و انحصارگرایی در قراردادها و مناقصات به عنوان سم مهلکی برای بخش دریایی کشور نام برد و درباره واگذاري برخي امور به شركت هاي وابسته صندوق بازنشستگی سازمان بنادر اظهار داشت: برای من، تفاوتی بین شرکت ‏ها وجود ندارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: قراردادهای هر شرکتی چه در بخش خصوصی و چه شرکت‏ های وابسته به کارکنان و بازنشستگان سازمان بنادر، حتما باید بررسی شود و اگر آن شرکت در چارچوب قانون کشور عمل کرده باشد؛ حتما هم ما و هم مجلس و قوه قضاییه از آن حمایت خواهیم کرد.
وی یادآور شد: ما به عنوان یک سازمان دولتی باید انگیزه‏ های کافی برای سرمایه‏ گذاری و فعالیت بخش خصوصی در حوزه‏های دریایی و بندری را فراهم و بسترسازی کنیم تا حضور بخش خصوصی گسترش یابد و در یک فضای کاملا رقابتی بتوانند خدمات مناسب‏تر و بهتری را به مردم ارائه دهند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره برنامه‏ های سازمان بنادر برای لایروبی اروند نیز گفت: همانطور که در سخنان وزیر راه و شهرسازی بود، اروند شاه کلید توسعه اقتصاد خوزستان است. این موضوع باید به طور جدی در حوزه‏های مختلف سیاسی و اجرایی پیگیری شود تا در آینده نزدیک شاهد لایروبی اروند باشیم و بتوانیم استفاده بیشتری از بنادر خرمشهر و آبادان ببریم.

** وزیر راه تشریح کرد/ اولویت های کاری مدیرعامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی
وزیر راه و شهرسازی علاوه بر "واگذاری امور به بخش خصوصی و آزادسازی فعالیت‏های بندری و دریایی"، توجه به توسعه در حوزه دریای عمان، لایروبی آبراه اروند و توسعه حمل‏ونقل دریایی مسافر را اولویت های کاری محمد سعیدنژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، عنوان کرد.
عباس آخوندی در مراسم معارفه محمد سعیدنژاد به عنوان مدیرعامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی و تودیع سیدعطاءالله صدر اظهار داشت: سازمان بنادر باید تجارت را در سطح دریاهای آزاد نمایندگی کند و در بخش دریایی، راهبری دقیقی انجام دهند.
وی با اشاره به تنظیم تجارت ایران با جهان در حوزه حمل و نقل گفت: بیش از 90 درصد تجارت بین‌المللی ما با حمل و نقل دریایی انجام می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید بر سیاستگذاری‌های سازمان بنادر نگاه برون‌سازمانی داشت، افزود: باید سهم ایران از تجارت جهانی افزایش یابد زیرا از نظر موقعیت جغرافیایی بر سر چهارراه ترانزیتی دنیا هستیم.
وی با تأکید بر لزوم راهبری لیدرشیپ‌ها در سازمان بنادر اضافه کرد: مدیرعامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی باید با نگاه راهبری به صنعت حمل و نقل دریایی در حوزه بین‌الملل توجه کند.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم توسعه پنجره واحد در حمل و نقل اظهار داشت: باید اعتماد گسترده بین حمل و نقل خصوصی و حاکمیت در بنادر ایجاد شود.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه حفظ منافع ملی و حقوق شهروندان از وظایف حاکمیت است، گفت: ساماندهی وزارت راه دو الی سه ماه به طول انجامید و از این پس وقت خود را برای کسانی که در حوزه راه و شهرسازی ارزش افزوده ایجاد می‌کنند، قرار می‌دهم.
آخوندی با تأکید بر لزوم گسترش ارتباطات برون‌سازمانی تأکید کرد: حمایت مجلس از سازمان بنادر اصلی مهم است و تنظیم ارتباطات معنادار با مجلس مورد تأکید اینجانب است.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: مدیرعامل جدید سازمان بنادر باید در اولین فرصت استراتژی‌های خود را برای نمایندگان مجلس روشن کند.
وی ادامه داد: دولتی موفق است که امکان فعالیت را برای اقتصاد ملی و ملت ایجاد کرده است؛ در تغییر پارادایم باید از سیستمی که فقط ایجاد تجهیزات می کند خارج شویم و به تقاضا توجه کنیم.
آخوندی یادآور شد: اپراتوری به درد ما می‌خورد که بتواند بازاریابی بین‌المللی داشته باشد و کشتی‌ها را به سمت بنادر ایران جذب کند.
وی اظهار داشت: اگر اپراتوری سرویس‌دهی مناسبی داشته باشد اما نتواند جذب تقاضا کند ارزشی ندارد.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه باید میزان تقاضا برای بنادر افزایش یابد، بیان کرد: ترانزیت با حضور بخش خصوصی و بازاریابی برای جذب کشتی‌ها افزایش می‌یابد و این بازاریابی، وظیفه بخش خصوصی است.
وی ادامه داد: مجلس ما را از نظر میزان ساخت و ساز می‌سنجد در حالی که این معیار باید به سمت دیگری سوق یابد یعنی ببیند چه میزان تقاضا در بنادر ایجاد کرده‌ایم و چه میزان جذب سرمایه و جذب کشتی‌ها داشته‌ایم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: متأسفانه با وجود طرح توسعه بندر چابهار هنوز برنامه‌ای برای توسعه تجارت در دریای عمان و جذب کشتی‌ها نداریم.
وی همچنین با تأکید بر لزوم لایروبی اروند اظهار داشت: بخش عمده‌ای از اقتصاد خوزستان متکی به اروند است و برای لایروبی باید طی همکاری دولت عراق و وزارت امور خارجه کمیته مشترکی بین دو کشور تشکیل شود تا موضوع لایروبی اروند و خروج مغروقه‌ها از این رودخانه پیگیری شود.
وی با تأکید بر لزوم توسعه حمل و نقل دریایی مسافری گفت: متأسفانه هنوز شهروندان اطلاعی از ظرفیت دریایی مسافری ندارند.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: باید با کمک بخش خصوصی، حمل و نقل مسافری دریایی فعال شود و جذب تقاضا در این بخش داشته باشیم.

** صدر: سازمان بنادر تنها سازمانی است که طرح جامع دارد
مدیرعامل سابق سازمان بنادر گفت: تا به امروز ۷۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت با نرخ سود صفر درصد از محل وجوه اداره شده به ساخت و خرید شناورهای مسافری اختصاص دادیم.
سیدعطاءالله صدر در مراسم تودیع خود اظهار داشت: و توسعه بنادر تجاری و طرح جامع آن در سازمان موجود است و این در حالی است که هنوز طرح جامع حمل و نقل نیامده است.
وی با بیان اینکه کشور ایران کشوری دریایی است، به موقعیت جغرافیایی آن اشاره کرد و گفت: بر سر چهارراه ترانزیتی دنیا و کریدورهای تراسیکا و شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب هستیم.
مدیرعامل سابق سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: ظرفیت تخلیه و بارگیری این بنادر 186 میلیون تن است که از این رقم ظرفیت ترانزیتی 20 میلیون تن است که سال گذشته فقط از 4.5 میلیون تن، این ظرفیت استفاده شد.
وی یادآور شد: سهم ایران از تجارت در حمل و نقل کانتینری 5 دهم درصد است، در صورتی که باید به بیش از یک درصد افزایش یابد.
صدر ادامه داد: در راستای توسعه بنادر، 120 بندر کوچک چندمنظوره را در سواحل جنوبی نهایی کردیم که 40 بندر تاکنون به بهره‌برداری رسیده است.
وی با تأکید بر لزوم توجه به زنجیره تأمین کالا اضافه کرد: تأسیسات زیربنایی، مسافر، مقررات حمل و مدیریت جابه‌جایی باید مورد توجه باشد.
وی با بیان اینکه در زمینه ساخت شناورها، سازمان بنادر از محل وجوه اداره شده خود 750 میلیارد تومان تسهیلات ارائه داد گفت:‌ این تسهیلات با نرخ سود صفر به متقاضیان ارائه شد.
مدیرعامل سابق سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در سال 84 ظرفیت بنادر کشور 115 میلیون تن بود که امسال به 186 میلیون تن افزایش یافته است.
صدر ادامه داد: همچنین ظرفیت کانتینری بنادر در سال 1384 حدود 1.5 میلیون TEU بود که امسال به 7.5میلیون TEU افزایش یافت.
وی با تأکید بر لزوم توسعه بنادر نسل سوم گفت: ایران جزو 15 کشور برتر سازمان جهانی دریانوردی است؛ از نظر ایمنی در سال جاری 17 درصد نسبت به سال گذشته کاهش سوانح دریایی داشتیم.
مدیرعامل سابق سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد در چند سال اخیر بیش از 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر انجام شده است.

**منبع: روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی

 

شناسه خبری: 27331

آخرین اخبار

صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو