اخبار دریایی ایران در هفته گذشته

لینک کوتاه: freena.ir/detail/27356
ساعت 10:54 شنبه 2 آذر 1392
انتصاب و معارفه مدیرعامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی و وضع تحریم های جدید علیه کشتیرانی ایران، برخی از مهم ترین اخبار دریایی ایران در هفته گذشته‌اند.

هفته گذشته، وزیر راه و شهرسازی در حکمی، محمد سعیدنژاد، مدیرعامل سابق راه آهن جمهوری اسلامی ایران را به عنوان مدیرعامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی منصوب کرد.
سعیدنژاد، دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه شریف و رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل ونقل ریلی و خدمات وابسته است. وی از سال 80 تا 86 مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و معاون وزیر راه و ترابری وقت بود. ریاست سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور از سال 69 تا 76 و معاونت خدمات وزارت بازرگانی از سال 76 تا 80، بخشی دیگر از سوابق سعیدنژاد است.
پیش از این، عطاءالله صدر، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بود. وی از سال 88 این سمت را بر عهده داشت.

** وضع تحریم‌های‌ جدید علیه کشتیرانی؛ یک مدیر و دو شرکت وابسته
محمدحسین داجمر، مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، هفته گذشته اعلام کرد که یکی از مدیران شرکت کشتیرانی و دو شرکت خارجی ایرانی، مجددا و با مصوبه جدیدی، تحریم شدند.
وی در واکنش به این سئوال که با توجه به حکم دادگاه اروپا در خصوص لغو تحریم‌های کشتیرانی آیا اعمال تحریم‌های جدید قابلیت اجرایی و عملیاتی دارد، کرد: حکم دادگاه اروپا برای لغو تحریم هنوز اجرایی نشده و در واقع دو روز مانده به اجرایی شدن حکم دادگاه، مصوبه جدیدی را برای اعمال تحریم‌ گذرانده‌اند.
داجمر گفت: این مصوبه هم قابل شکایت و بررسی است چرا که استدلال تحریم‌کنندگان برای تحریم دو شرکت خارجی ما که مجدداً به دلیل همکاری با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی تحریم شده‌اند، ضعیف است.
وی با تاکید بر این که لغو تحریم‌های جدید هم پروسه خاص خودش را دارد، گفت: اعمال تحریم‌های جدید درواقع ابزاری از سوی تحریم‌کنندگان در مذاکرات است و حتی اعلام کرده‌اند تحریم‌هایی که روز گذشته اعلام شده همان موارد قبل است و چیز جدیدی نیست.

** ساخت و توسعه بندر آبادان از سال آینده
جهانگیر نجاتی، سرپرست طرح و توسعه اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: در موضوع تملک زمین تانک فارم (مربوط به وزارت نفت) برای ساخت ساختمان جدید بندر آبادان و انتقال آن از مکان فعلی به مکان جدید و توسعه و افزایش امکانات این بندر با هدف توسعه فعالیتهای بندری و تجاری و بر اساس توافق وزارت نفت با سازمان بنادر و دریانوردی، مرحله نهایی آن طی شده است.
وی اضافه کرد: در زمان حاضر کار دریافت مجوزهای لازم برای انجام کار در حال پیگیری و انجام است.
نجاتی با اشاره به مساحت 238 هکتاری این زمین، افزود: در این مکان یک یارد کانتینری، یک پایانه یخچالی و یک پایانه ترانزیت خودرو نیز دیده شده است. و در صورت نهایی شدن کار تملک زمین کار ساخت از سال آینده آغاز می شود.

** رشد 31 درصدی صادرات كالا از بندر امیرآباد
سید علی نعیمی، مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد، گفت: تخلیه و بارگیری كالا در این بندر در هفت ماهه امسال، از مرز دو میلیون و 300 هزار تن گذشته است و انتظار دارد این رقم تا پایان سال، به سه و نیم تا چهار میلیون تن بالغ شود.
وی گفت: از این میزان، 60 درصد مربوط به صادرات و 40 درصد مربوط به واردات بوده است.
به گفته وی حجم صادرات از بندر امیرآباد در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 31 درصد افزایش داشته اما رشد حجم كلی تخلیه و بارگیری كالا همانند سال گذشته بوده است.
نعیمی پیشرفت بندرامیرآباد را ناشی از ظرفیت های این بندر اعلام كرد و گفت: 74 درصد از حجم صادرات بنادر شمالی و 84 درصد صادرات استان مازندران از طریق بندرامیرآباد انجام می شود.

** رونمایی از اطلس مصور دریایی در اصفهان
هفته گذشته، نخستین اطلس مصور دریایی ایران در دانشگاه صنعتی مالک اشتر شاهین شهر اصفهان رونمایی شد.
این دایره المعارف تخصصی شامل 15 هزار واژه تخصصی و مهندسی در زمینه کشتی سازی ، حقوق دریایی و بیمه دریایی ، مهندسی کشتی فراساحل، اقیانوس ودریا نوردی و اقیانوس شناسی است.
نخستین اطلس مصور دریایی در مدت هفت سال تلاش پژوهشگران تهیه و تدوین شده و در دسترس متخصصان و پژوهشگران علوم دریایی قرارگرفته است. واژه های گردآوری شده دراین اطلس با توضیح و عکس کافی منتشر شده درحالی که اطلس های قبلی چنین ویژگی نداشتند.

منبع: تین نیوز

شناسه خبری: 27356

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو