خدمات به صادرکنندگان سنگ آهن در منطقه ویژه خلیج فارس

لینک کوتاه: freena.ir/detail/27459
ساعت 10:16 سه شنبه 12 آذر 1392
مسعود هندیان؛ مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس معتقد است صنعت فولاد به عنوان صنعتی پیشرو، نقش اساسی در اقتصاد ملی دارد. به همین دلیل توسعه این صنعت تاثیر قابل توجهی بر توسعه سایر بخش های اقتصادی، صنعتی، علمی و اجتماعی کشور را دارد.

آنچه در ادامه می خوانید مشروح گفتگو با مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس است:

به عنوان سوال اول بفرمایید منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس چه برنامه ای برای جذب سرمایه گذارهای خارجی و داخلی دارد؟
همانطور که می دانید هدف از ایجاد منطقه ویژه جذب سرمایه گذاری، پشتیبانی از فعالیت های اقتصادی، انتقال فن آوری، صادرات غیر نفتی، افزایش و توسعه فن آوری مدرن در حوزه تولید و تقویت مزیت های رقابتی و افزایش توان صادراتی می باشد. این منطقه با داشتن مزیت های اختصاصی و زیرساخت های لازم، یکی از جذاب ترین نقاط برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی است که برخی از این مزایا عبارتند از: حضور در مهمترین نقطه استراتژیک جهان و دسترسی آسان به آب های آزاد، دارا بودن منابع عظیم انرژی نفت و گاز پالایشگاه هشتم نفت و پالایشگاه های گاز سرخون ، قشم و گورزین، زیر ساخت های ریلی شامل برخورداری از دو خط سراسری راه آهن با ایستگاه اختصاصی مانوری، زیر ساخت های هوایی، زیر ساخت های دریایی همجواری با بنادر شهید رجایی و بندر شهید باهنر، همجواری با نیروگاه 1200 مگاواتی بندرعباس، برخورداری از سه طرح نیروگاهی با ظرفیت تولید 1700 مگاوات برق و برنامه ریزی برای تولید 3000 مگاوات برق، همجواری استان هرمزگان با مهمترین معادن سنگ آهن کشور (چادر ملو -گل گهر سیرجان-سنگ آهن مرکزی) و دسترسی آسان به سایر معادن مواد معدنی کشور به عنوان مواد اولیه تولید فولاد و آلومینیوم.
این منطقه در راستای سیاست های کلی دولت در بخش صنعت با توجه به امتیازات ویژه از قبیل دسترسی آسان به بازار هدف، قابلیت اطمینان از زیر ساخت ها، وجود نیروهای متخصص، بستر مناسبی را برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی مهیا نموده است و در راستای معرفی منطقه و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی اقدامات ذیل را در دستور کار خویش دارد: توسعه زیرساخت های مورد نیاز سرمایه گذاران طرح های صنعتی که در این خصوص تاکنون اقدامات مهمی نظیر توسعه زیرساخت های ریلی، توسعه زیرساخت های دریایی و احداث اسکله های جدید، احداث جاده ها و پل های دسترسی، کانال کشی و احداث کریدورهای تاسیساتی، توسعه زیرساخت های زیست محیطی و ایجاد بیش از 160هکتار فضای سبز، تاسیس پست های برق فشار قوی و خطوط انتقال برق و ... صورت گرفته است. دعوت از سفرا و هیات های سیاسی و اقتصادی سایر کشور جهت بازدید از منطقه و رایزنی و انجام مذاکرات با گروه های تخصصی، که در این خصوص تاکنون مذاکرات متعددی با هیات هایی از کشورهای اروپایی و آسیایی و سازمان یونیدو انجام شده، حضور منطقه در نمایشگاها و همایش های بین المللی سرمایه گذاری که در این خصوص تاکنون منطقه در همایش ها و نمایشگاه های متعددی نظیر سمینار مشترک ایران و مالزی، نمایشگاه و سمینار مشترک ایران و لبنان و ... حضور داشته و در آینده نیز قصد داریم پتانسیل های جذب سرمایه گذاری منطقه را در همایش های مربوطه معرفی نماییم، تهیه 17 طرح مطالعه شده جهت سرمایه گذاری در منطقه و تدوین مطالعات امکان سنجی طرح ها به صورت PFS جهت ارایه کمک های فنی و مشاوره ای به سرمایه گذاران.

آقای هندیان با توجه به اینکه این منطقه در دهه 80 برنامه های بزرگی برای جذب سرمایه گذاری و توسعه زیر ساخت ها داشت تا چه اندازه به این هدف رسیده است؟
منطقه ویژه با راه اندازی و اجرای تعداد 26 طرح، تاکنون توانسته است حدود 5.5 میلیارد دلار سرمایه گذار داخلی و خارجی را جذب نماید. برخی از این طرح ها عبارتند از: احداث پروژه فولاد هرمزگان با ظرفیت تولید سالانه 1.650 میلیون تن آهن اسفنجی و 1.5 میلیون تن تختال در سال، احداث فاز اول پروژه فولاد کاوه جنوب با ظرفیت تولید سالانه 1.850 میلیون تن آهن اسفنجی و 1.2 میلیون تن بیلت، احداث پروژه صبا فولاد خلیج فارس با ظرفیت تولید سالانه1.5 میلیون تن آهن اسفنجی و 1.5 میلیون تن بیلت و احداث پروژه مجتمع فولاد جنوب با ظرفیت تولید سالانه 200 هزار تن شمش فولادی، از جمله طرح های احداث شده منطقه می باشد، همچنین احداث طرح توسعه اسکله تخلیه و بارگیری مواد معدنی از 6 به 12 میلیون تن در سال، احداث پروژه هرمز آل با ظرفیت سالانه تولید 147000 تن شمش آلومینیوم، آندسازی المهدی با ظرفیت حدود 200 هزار تن آند خام و 70 هزار تن آند پخته در سال، آندسازی مجتمع هرمزال به ظرفیت سالانه تولید 75000 تن، میله گذاری آند شرکت آلومینیوم المهدی و هرمزآل به ظرفیت 141 هزار آند از دیگر طرح ها است. آغاز به کار احداث فاز اول پروژه گندله سازی ماد کوش به ظرفیت 2.5 میلیون تن، آغاز به کار احداث فاز اول گندله سازی شرکت فولاد کاوه جنوب به ظرفیت 5 میلیون تن، آغاز به کار احداث فاز دوم فولاد سازی شرکت فولاد کاوه جنوب با ظرفیت 1.2 میلیون تن از طرح هایی است که طی سال های آینده به بهره برداری می رسند.
همچنین 11 طرح توسعه سرمایه گذاری در منطقه مصوب شده و به زودی عملیات اجرایی خود را شروع خواهند نمود که با بهره برداری طرح های فوق میزان کل سرمایه گذاری صورت پذیرفته در این مجموعه بیش از 8.8 میلیارد دلار خواهد رسید. برخی از این طرح ها عبارتند از: نیروگاه هرمز با سرمایه گذاری کنسرسیوم برق و انرژی غدیر و شرکت اوکسین آلمان به ظرفیت 235 مگاوات، فاز دوم فولاد هرمزگان با ظرفیت تولید سالانه 1.650 میلیون تن آهن اسفنجی و 1.5 میلیون تن تختال، طرح تولید فروکروم و فرو منگنز سنگین با سرمایه گذاری شرکت نوین آلیاژ سمنان به ظرفیت 68 هزار تن، طرح تولید کنسانتره و شمش کروم با سرمایه گذاری شرکت جهان نوین آریا به ظرفیت 12 هزار تن، نورد گرم فولاد و تولید نبشی و میلگرد کروم با سرمایه گذاری شرکت مبشر نور دریا به ظرفیت 120 هزار تن.

آیا این مجموعه برای صادرات محصولات بخش خصوصی نظیر صادر کنندگان سنگ آهن نیز آماده کمک است؟
با توجه به طرح جامع بندری منطقه، در حال حاضر ظرفیت تخلیه و بارگیری مواد نفتی 15 میلیون تن و مواد معدنی 6 میلیون تن می باشد که با نصب تجهیزات طرح توسعه اسکله این ظرفیت تا پایان سال به 12 میلیون تن خواهد رسید. بخشی از این ظرفیت ایجاد شده صرف واردات و تامین مواد اولیه صنایع مستقر در منطقه می گردد. به طور کلی این منطقه آماده ارایه خدمات واردات و صادرات به تمامی مشتریان این حوزه بوده و صادر کنندگان سنگ آهن نیز در چارچوب مقررات وضع شده و قوانین مربوط به صادرات مواد معدنی می توانند از این خدمات منطقه بهره مند گردند.

آینده صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی را چگونه می بینید؟
صنعت فولاد به عنوان صنعتی پیشرو ، نقش اساسی در اقتصاد ملی دارد. به همین دلیل توسعه این صنعت عامل اثر بخشی بر توسعه سایر بخش های اقتصادی، صنعتی، علمی و اجتماعی کشور را دارد. در حال حاضر صادرات مواد معدنی و محصولات تولیدی در منطقه سالیانه حدود 700 میلیون دلار است که با راه اندازی طرح های فولادی و پایانه ای دریایی این رقم به 6 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. با هدف گذاری های صورت گرفته، به زودی تولید سالانه ده میلیون تن شمش فولاد و 500 هزارتن شمش آلومینیوم دراین منطقه محقق خواهد شد و با توجه به برنامه های موجود برای جذب سرمایه گذاران طرح های پایین دستی فولاد و آلومینیوم وتبدیل شمش فولاد و آلومینیوم به محصولاتی نظیر ورق، میلگرد، نبشی ، تسمه ، پروفیل و مفتول آلومینیومی وغیره ، به زودی شاهد صادرات اینگونه محصولات به کشورهای خارجی خواهیم بود و گرایش و استقبال صادرکنندگان در جهت صادرات محصولات پردازش شده و کالاهای با ارزش افزوده بالاتر خواهد بود.

چه طرح هایی برای سرمایه گذاری مشترک با شرکت های چینی دارید؟
دو کشور ایران و چین دو کشور قدرتمندی هستند که در عرضه اقتصادی و سیاسی نقش تاثیر گذاری بر بازارهای جهانی دارند. این مشترکات از دیرباز تاکنون موجبات روابط عمیق و تجاری عظیم را فراهم آورده است؛ به طوری که کشور چین به عنوان یکی از پنج کشور شریک تجاری ایران محسوب می شود. از طرفی با توجه به پتانسیل های همکاری متقابل بین منطقه و کشور چین با توجه به توانمندی های طرف چینی در زمینه صنایع فولاد و آلومینیوم امکان تامین بخشی از نیازهای صنایع مستقر در منطقه از قبیل تجهیزات مکانیکی و هیدرولیکی ، تجهیزات آزمایشگاهی و انتقال تجارب در بخش های صنعتی و معدنی و مشارکت در سرمایه گذاری ، بستر مناسبی را برای همکاری در دو طرف ایجاد می نماید. همچنین 17 طرح بررسی شده برای سرمایه گذاری شرکت های چینی در منطقه آماده شده و در نشست های پیش رو می تواند مورد مذاکره و بررسی تخصصی قرار گیرد.
این منطقه در حال حاضر قطب تولید فولاد، آلومینیوم، روی، آند، تخلیه و بارگیری مواد معدنی- نفتی و سرمایه گذاری و اشتغال می باشد. این منطقه توانسته است با جذب 5.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری، برای 12 هزار نفر اشتغال ایجاد نماید و برنامه ریزی برای تولید 10 میلیون تن فولاد، 500 هزار تن آلومینیوم، سه هزار مگاوات برق، 6 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی و اشتغالزایی برای 30 هزار نفر در دست اقدام است.
منبع: معدن نیوز

 

شناسه خبری: 27459

آخرین اخبار

صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو