راه اندازی فرودگاه سرخس در گرو اجرای طرح تقرب ناوبری ماهواره ای است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/27806
ساعت 15:22 سه شنبه 24 دی 1392
رییس فرودگاه الماس منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: راه اندازی فرودگاه این منطقه پس از 17 سال در گرو اجرای طرح تقرب ناوبری ماهواره ای و باز شدن سمت نخست راه هوایی آن از سمت ترکمنستان است.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مجید مبینی افزود: طرح تقرب ناوبری ماهواره ای امکانات ناوبری با کمترین خطا را فراهم و موقعیت در نقاط دور افتاده را به طور دقیق تعیین می کند.
وی بیان کرد: دولت دهم در سفری به استان خراسان رضوی مصوبه گشایش راه هوایی فرودگاه سرخس را تدوین کرد که تاکنون این مصوبه به اجرا در نیامده است.
او اظهار داشت: از خرداد ماه سال جاری اجرای این مصوبه در دستور کار دست اندرکاران این پروژه قرار گرفت و سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه های کشور و وزارت امور خارجه تاکنون پیگیر اجرای طرح تقرب ناوبری ماهواره ای در فرودگاه سرخس بوده اند.
وی گفت: قرار است بهمن ماه امسال برخی از مسئولان وزارت امور خارجه به ترکمنستان سفر کرده و اجرای طرح تقرب ناوبری ماهواره ای در فرودگاه سرخس را مورد پیگیری قرار دهند.
رییس فرودگاه الماس منطقه ویژه اقتصادی سرخس درباره مشخصات این پروژه گفت: ساخت این فرودگاه از سال 1375 آغاز شده و تاکنون تمام زیرساخت های لازم به جز بخش سوخت گیری هواپیما کامل شده است.
مبینی افزود: فرودگاه بین المللی الماس با درجه ˈDˈ در 15 کیلومتری غرب سرخس واقع شده و 315 متر از سطح دریا ارتفاع دارد، همچنین مساحت فضای آن براساس طرح جامع، یکهزار و 300 هکتار می باشد که 200 هکتار آن محصور است.
وی با بیان اینکه این فرودگاه در زمین وقفی و اعتبار هزینه شده برای آن از محل بودجه موقوفاتی آستان قدس رضوی است، اظهار داشت: فرودگاه الماس هم اکنون یک باند پرواز با سه هزار و 880 متر طول و 45 متر عرض دارد که در صورت توسعه و اجرای طرح جامع آن دو بانده خواهد شد.
او افزود: PCN یا باند مقاومت این فرودگاه عدد 40 می باشد و به یک پایانه به وسعت 400 مترمربع و تجهیزات لازم نظیر دستگاه ˈایکس ریˈ و ˈگیت ویˈ مجهز است.
به گفته مدیر عامل ویژه اقتصادی سرخس، این منطقه به عنوان بارانداز همه نوع کالا، دروازه ورود به آسیای میانه – شمال قفقاز و چین تا اروپا به شمار می رود و پل ارتباطی بازارهای مهم تجاری آسیای میانه با کشورهای حوزه خلیج فارس است.
ˈمحمدمهدی مروج الشریعهˈ به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وجود مخازن غنی و سرشار گاز طبیعی در جوار پالایشگاه بزرگ گاز شهید هاشمی نژاد در سرخس، همجواری با مخازن عظیم انرژی نفت و گاز آسیای میانه، آب فراوان ناشی از احداث سدبزرگ دوستی بر روی رودخانه مرزی تجن از ویژگی های برجسته این منطقه به شمار می رود.
وی بیان کرد: نیروگاه برق در حال ساخت در منطقه ویژه اقتصادی سرخس و برقراری ارتباطات ریلی کشورهای آسیای میانه با این منطقه ویژه از طریق ریل عریض و اتصال آن به بنادر جنوب کشور بوسیله ریل نرمال جمهوری اسلامی ایران از دیگر ویژگی های آن است.
وی اظهار داشت: وجود فرودگاه بین المللی الماس سرخس با امتیاز مرز هوایی این منطقه ویژه را به عنوان بهترین عرصه فعالیت اقتصادی با پنج هزار و 296 هکتار وسعت در شرق کشور معرفی کرده است.
وی اضافه کرد: سرخس در بهترین موقعیت راهبردی می تواند آغازی برای پیوند تجارت جهانی با مرزهای ایران اسلامی باشد.
مروج الشریعه گفت: هم اکنون 16 منطقه ویژه فعال در کشور وجود دارد که امتیازها و مزیت های منطقه ویژه اقتصادی سرخس نه تنها در بین مناطق ویژه و آزاد فعلی کشور، بلکه از مناطق برخی کشورها از جمله مالزی نیز بالاتر است.
وی ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی سرخس با استفاده از موقعیت راهبردی خود به عنوان دروازه ورود به آسیای میانه ، تبدیل به یک مرکز بزرگ تبادل کالا با آسیای میانه شده است.
او با بیان اینکه بستر مناسبی برای رونق تجارت در این منطقه فراهم شده است، افزود: شرکت های فعال حمل و نقل، بخوبی می دانند که فعالیت تجاری بویژه در بخش ترانزیت در این منطقه برای آنان یک فرصت ارزشمند است و افزایش شرکت های بین المللی حمل و نقل که منطقه ویژه اقتصادی سرخس را محیطی مناسب برای فعالیت کار می دانند، سبب رشد روز افزون ترانزیت کالا از این منطقه شده است.
وی ادامه داد: اتصال 51 کیلومتر ریل داخلی منطقه اعم از ریل عریض و نرمال به راه آهن بین المللی و آسیای میانه از جمله امتیازاتی وی باشد که در بین مناطق ویژه و آزاد کشور قابل توجه است.
وی اظهارداشت : در کنار زیرساختهای صنعت ریلی، وجود مخازن عظیم ذخیره سازی سوخت و انرژی ،باراندازهای کالا ، انبارهای مسقف و استاندارد یک مزیت برای این منطقه به شمار می رود.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: این منطقه می تواند بزرگترین منطقه آزاد جهت تبادلات کشورهای عضو اکو و مرکزی برای تبادلات کشورهای عضو پیمان شانگ های باشد.
مروج الشریعه افزود: حتی در همسایگی منطقه ویژه اقتصادی سرخس بازارهای بزرگ آسیای میانه هر یک به دست کشورهای دیگر یعنی ترکیه و چین تسخیر شده و این منطقه در این میان، مهجور مانده است.
وی اظهار داشت: انتظار از کلید داران دولت تدبیر و امید این است که با نگاهی ژرف در افزایش رونق و رشد اقتصادی این منطقه، بیش از پیش بکوشند.

شناسه خبری: 27806

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو