منطقه ویژه اقتصادی سرخس قطب تجارت و ترانزیت کالا در شرق کشور

لینک کوتاه: freena.ir/detail/28350
ساعت 13:38 چهارشنبه 14 اسفند 1392
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس در نشست با تجار و سرمایه گذاران افغان در مشهد گفت: این منطقه با حجم سرمایه‌گذاری انجام شده قابل توجه دارای زیرساخت های منحصر به فرد به طور حتم می‌تواند در آینده نزدیک به عنوان یکی از مراکز پر توان در ارتقای سطح مبادلات تجاری و درآمدزایی برای کشور باشد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، محمد مهدی مروج الشریعه در ادامه به امتیازات موجود در منطقه ویژه اقتصادی سرخس پرداخت و گفت:  با توجه ویژه ای که دولت به توانمندی های این منطقه دارد بزودی با حمایت دولت و همیاری و همکاری آستان قدس رضوی تحولی اساسی در این منطقه شکل می گیرد .
مروج الشریعه ادامه داد: می‌توان گفت امتیازات و مزیت های منطقه ویژه اقتصادی سرخس نه تنها در میان 64‌ منطقه ویژه اقتصادی  و از تعدادی مناطق آزاد کشور، بلکه از مناطق برخی کشورها از جمله مالزی بالاتر است دلیل آن هم وجود فرودگاه بین‌المللی با مرز هوایی رده‌بندی و تأیید شده است، به‌طوری که در رده چهارم سازمان ایکائو قرار دارد و امکان پرواز طی یک‌ساعت و نیم تا یک‌ساعت و45دقیقه تا دورترین نقطه در کشورهای آسیای‌میانه از این فرودگاه وجود دارد.
این مقام مسؤول یادآور شد: وجود بخشی از ریل عریض آسیای‌ ‌میانه به نام ریل دوستی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس مزیت دوم این منطقه است به طوری‌که در کشور تنها سرخس و ارس دو نقطه‌ای است که ریل عریض از آن عبور می‌کند و اکنون 31‌کیلومتر ریل گذاری عریض کشورهای آسیای‌ میانه با سرمایه‌گذاری آستان قدس در منطقه ویژه اقتصادی سرخس ایجاد شده است.
وی با تأکید بر اینکه با این ریل می‌توان راحت تا منتهی‌الیه کشورهایی مانند حوزه شمال قفقاز، سیبری، اکراین، روسیه و در سمت شرق تا غرب چین ارتباط داشت، گفت: هم‌اکنون سرمایه‌گذارانی از شرکت های حمل و نقل کشور کره متقاضی ورود در این عرصه برای سرمایه‌گذاری هستند و مایل هستند بخشی از کالاها را از این کشور با کشتی به سمت شرق چین درست از همان نقطه تا منتهی‌الیه چین با راه‌آهن سراسری که وجود دارد و تنها در قزاقستان و اورمچی تعویض بوژی دارد، منتقل کنند.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس با اشاره به وجود منابع انرژی نفت و گاز در سرخس خاطرنشان کرد: وجود پالایشگاه گاز خانگیران با ظرفیت 60‌ میلیون مترمکعب در روز که نیاز 6 استان را تأمین می‌کند و در کنار نقطه صفر ورودی گاز وارداتی از ترکمنستان قرار دارد، ظرفیت مهمی است که باید از آن استفاده کرد.
مروج‌الشریعه با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی سرخس روی این مسأله متمرکز شده است، گفت: وجود نیروگاه 550‌ مگاواتی در حال ساخت نیز که هم‌اکنون دو واحد 25‌مگاوات آن در شرف اتمام است، به زودی وارد مدار مصرف می‌شود، به واقع مزیت دیگری است که منطقه ویژه اقتصادی سرخس از آن برخوردار است.

شناسه خبری: 28350

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو