آغاز مذاکره ایران برای جذب بازارهای جدید صادراتی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/28480
ساعت 18:33 دوشنبه 26 اسفند 1392
صادرات محصولات پتروشیمی ایران از سال آینده با برطرف شدن موانع موجود افزایش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، به نقل از شانا، با پایان تحریم‌های اعمال شده علیه صنعت پتروشیمی ایران، مذاکره شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مجتمع های پتروشیمی با مشتریان بین المللی فراورده های پتروشیمی ایران در حال گسترش است؛ شرکت ها با بازاریابی های جدید در تلاش هستند تا یک بار دیگر افزون بر تامین نیاز داخل، حضوری فعال در عرصه بین المللی داشته باشند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی چندی پیش با اشاره به آغاز مذاکرات و رایزنی برخی از شرکت‌های بزرگ پتروشیمی جهان، گفته بود شرکت‌های اروپایی و آسیایی در حال مذاکره برای توسعه روابط خود با شرکت های پتروشیمی ایران هستند.
شعری مقدم گفته بود: نتیجه پایان تحریم‌ها را به سرعت خواهیم دید ضمن آنکه امیدواریم از نظر تکنولوژی ارتباط قطع شده ایران با اروپا دوباره برقرار شود چرا که این موضوع به نفع هر دو طرف است.
با توجه به این اظهار نظر و تاکید محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تلاش برای رفع ممنوعیت های صادراتی و علاقه مندی مدیران صنعت پتروشیمی برای آزاد سازی صادرات انتظار می رود که در سال ٩٣ شاهد افزایش صادرات باشیم.
نعمت زاده چندی پیش گفته بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت قول می دهد سال آینده علاوه بر اینکه ممنوعیت‌های صادراتی را بردارد، در قیمت‌گذاری کالاها نیز دخالت نکند، مگر اینکه کالاهای خاصی باشد؛ به این ترتیب ممنوعیت هایی که در برنامه توسعه نیز تاکید شده است، برداشته می شود.
در این میان باید در نظر داشت که در سال ٩٢ با وجود تمام چالش های موجود، پتروشیمی ها توانستند بخش بزرگی از برنامه های تولید خود را محقق کنند و برنامه ریزی ها حاکی از آن است که در سال اینده با وارد مدار تولید شدن چند مجتمع  جدید شاهد افزایش تولید فرآورده های پتروشیمی خواهیم بود.
بر این اساس، با بهبود نسبی وضع اقتصادی کشور های توسعه یافته تقاضا برای خرید محصولات پتروشیمی در سطح جهان افزایش یافته و ایران که در سال جاری بیشترین صادراتش به قاره های آسیا و افریقا بود برای حضور در اروپا در حال برنامه ریزی است. برآورد ها نشانگر آن است که نرخ رشد مصرف محصولات پتروشیمی در جهان حدود ٦ درصد است و  در بازارهای بین المللی همواره با افزایش تقاضا رو برو هستیم.
آمارهای رسمی اعلام شده حاکی از آن است که سال گذشته حدود ١٦ میلیون تن صادرات به ٦٠ کشور جهان داشتیم که ١٢ میلیارد دلار درآمد ارزی برای جمهوری اسلامی ایران به همراه داشت و با توجه به شرایط موجود فعالان صنعت پتروشیمی امیدوارند تا سهم بیشتری از روند ارز آوری به کشور را رقم بزنند.

شناسه خبری: 28480

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو