سرخس و آكتائو؛ آماده تبادلات تجاري

لینک کوتاه: freena.ir/detail/29249
ساعت 08:20 شنبه 10 خرداد 1393
مديران عالي منطقه ويژه بندر آكتائو قزاقستان در بازديدي از منطقه ويژه اقتصادي سرخس؛ مسير ريلي از سرخس به آكتائو را بهترين گزينه براي تبادلات تجاري از شمال شرق كشورمان به اين منطقه دانستند.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویزه اقتصادی، در بازديد مدير عامل و اعضائ هيئت مديره منطقه ويژه اقتصادي اكتائو قزاقستان از منطقه ويژه اقتصادي سرخس ؛ اين منطقه به عنوان مركز تبادلات با قزاقستان مطرح شد.
محمد مهدي مروج الشريعه مدير عامل منطقه ويژه اقتصادي سرخس در حاشيه اين بازديد و در نشست با اين هيات گفت: در نخستين قدم جهت انجام مراودات في مابين دو منطقه بايد ارتباطات ريلي با بندر آكتائو تعريف شود و با توجه به امكانات عظيم تخليه بارگيري و عدم نياز به تعويض بوژي  واگنها درمنطقه ويژه سرخس ؛ميتوان در كوتاه ترين زمان ممكن  كالا  را به بازارهاي پر مصرف آسياي ميانه و قزاقستان رساند.
مدير عامل منطقه ويژه اقتصادي سرخس افزود:بندر آكتائو مي تواند مهم ترين مركز پخش كالا براي ما در آسياي ميانه باشد.
وي ادامه داد: با مطالعه دقيق روي ظرفيت هاي دو منطقه  ميتوان به عملياتي نمودن همكاري هاي مشترك پرداخت  همچنين در اين تبادلات مي توان از ظرفيت هاي بالاي اتاق بازرگاني استفاده کرد.
مروج الشريعه ادامه داد: منطقه ويژه  آكتائو در زمينه تامين واگن هاي روسي و منطقه ويژه اقتصادي سرخس در زمينه تامين كالاهاي مورد نياز جهت صادرات به قزاقستان مشاركت خواهند كرد.
وی ادامه داد: سرخس و آكتائو  در مركز مثلثي قرار دارند كه يك راس بزرگ آن جمعيت عظيم آسياي ميانه راس ديگر ان چين  و راس پاياني به اقيانوس هند و خليج فارس منتهي مي شود و در واقع اين دو منطقه با سه قطب بزرگ جمعيتي در جهان متصل هستند.
مروج الشريعه در پايان ضمن اعلام امادگي براي هر گونه همكاري جهت تسريع در تفاهمات صورت پذيرفته ابراز اميدواري کرد به زودي به اين منطقه سفر و بازديدي از روند فعاليت هاي منطقه و بندر آكتائو داشته باشد.
امير بيگ توليگنف مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي اكتائو ضمن ابراز خرسندي از انجام اين سفر گفت: در سرخس به پتانسيل هاي عظيمي برخوردم و در تصور ما اين همه پتانسيل و برخورداري از انواع امكانات براي يك منطقه نمي گنجيد.

وي ادامه داد: آکتائو شهری در استان مانغیستاو کشور قزاقستان است که در سرشماری سال ۲۰۰۸ میلادی، ۱۸۰۳۷۳ نفر جمعیت داشته است و از سال ۱۹۶۳ میلادی به‌عنوان شهر شناخته می‌شده است اين منطقه داراي 2000 هكتار مساحت است كه فعاليتهاي ان از طرف دولت قزاقستان حمايت و پشتيباني مي شود.
وي با بيان اينكه منطقه ويژه اقتصادي اكتائو با گذشت ده سال از زمان ايجاد، منطقه جواني محسوب مي شود، خواستار بهره گيري از تجربيات منطقه ویژه اقتصادی سرخس در زمينه تدوين وايجاد مزايا و مشوق هاي قانوني براي جذب سرمايه گذار شد.
وي با اشاره به نياز بازار قزاقستان به محصولات كشاورزي، از سرمايه گذاران ايراني در زمينه ساخت سردخانه براي صادرات وترانزيت محصولات سردخانه اي كشور قزاقستان از طريق منطقه ويژه اكتائو دعوت به عمل آورد.
مدير عامل منطق ويژه آكتائو ادامه داد: در سفر به سرخس بر روي فعال سازي محور ترانزيتي  سرخس آكتائو متمركز شده و اميد است كه بزودي تبادلات كالايي از طريق دو منطقه اغاز شود.
وي همچنين وجود فرودگاه در منطقه ويژه اقتصادي سرخس را يك موهبت دانست كه بايد از آن براي گشايش مسير هوايي دو كشور از سرخس استفاده برد.




شناسه خبری: 29249

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو