اجرای كنوانسیون كارنه تیر در منطقه ویژه پتروشیمی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/29985
ساعت 11:07 شنبه 11 مرداد 1393
از تیر ماه سال جاری، منطقه ویژه پتروشیمی به طور رسمی به عنوان مقصد کارنه تیر شناخته شد.

به گزارش پايگاه خبري مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، رئیس امور گمرکی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با اعلام این خبر گفت: با همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران و اداره کل گمرک استان خوزستان از تير ماه سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي، منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي جهت ارائه خدمات مطلوب به صاحبان كالا و سرمايه گذاران خود رسماً به عنوان مقصد كارنه تير مورد شناسايي و تأييد قرار گرفت و به بهره برداري رسيد.
رضا هاتفی افزود: اجرای کنوانسیون کارنه تیر در این منطقه ضمن تسریع در تحویل محموله های ترانزیت شرکت های مستقر در منطقه، از اتلاف منابع مالی و خسارات مختلف به کالاهای این شرکت ها جلوگیری به عمل می آید.
هاتفي در خصوص مقررات این کنوانسیون تشریح کرد: كارنه تیر سندی است گمركی برای ترانزیت بین المللی كالا در چارچوب كنوانسیون تیر(Transport International the Road (TIR
این سند در كشور مبدا براي حمل زميني صادر و پس از پلمپ از خاك كشورهای بین راهي تا كشور مقصد بدون نياز به انجام تشريفات گمركي ترانزيت عبور می كند.
 در حمل و نقل بین المللی جاده ای غير كارنه تير، برای عبور (ترانزیت) از خاك هر كشور باید در مرز ورودی، شريفات كامل رويه ترانزيت را كه شامل تنظیم، تأييد و تسليم اظهارنامه ترانزیت به انضمام اسناد مثبته گمركي، مورد بازرسی گمرك ورودي قرار گرفته و صاحب كالا با توجه به مقررات داخلی هر كشور سپرده نقدی یا انواع ضمانت نامه به گمرك مربوطه جهت تعهد خروج در موعد مقرر تودیع نمايد. بديهي است كه این تشریفات گمركی موجب تاخیر و معطلی وسیله نقلیه شده و متعاقباً هزینه های اضافی به بار آورده، ضمن اینكه احتمال دارد كالا در این میان خسارت ببيند.
لذا به منظور تسریع در حمل و نقل بین المللی و كاستن از تشریفات گمركی و جلوگیری از تأخير و ديگر خسارت های احتمالی در جریان ترانزیت، از كنوانسیونی تحت عنوان «كنوانسیون گمركی مربوط به حمل و نقل بین المللی كالا در جاده ها تحت كارنه های تیر» استفاده مي گردد.
رضا هاتفی افزود: در اين كنوانسيون برای كاميون هايي كه تحت آن نسبت به انتقال کالا اقدام می کنند ضوابطي وضع شده است كه موسسات حمل و نقل بين اللملي با در اختيار داشتن كاميون هاي مربوطه، اقدام به خريد دفترچه هايي به نام "كارنه تير" مي كنند.
طبق كنوانسیون تیر، وسیله نقلیه پس از بارگیری، در گمرك كشور مبدا بازرسی و پلمپ شده و پلاك های مستطیل شكل با علامت TIR در قسمت های جلو و عقب وسیله نقلیه نصب مي شود.
 در صورت رعایت مقررات كنوانسون تير، دارندگان كارنه تیر می توانند پس از پلمپ وسیله نقلیه در گمرك مبدأ، بدون معطلی و معاف از انجام تشریفات گمركی ترانزيت در كشور هاي مسير، فقط با بازرسي اجمالي از وضعيت ظاهري و سالم بودن پلمپ كشورهای مختلف را پشت سر گذاشته و تا مقصد نهايی به راه خود ادامه دهند؛ به عبارتي مقامات گمركی كشورهای بین راه الزامی براي بازرسی كامل وسيله نقليه ندارند، مگر اینكه در موارد استثنائی ضرورت ايجاب نمايد كه در این صورت وسیله نقلیه مجدداً پلمپ خواهد شد.

رئیس امور گمرکی سازمان منطقه ویژه خاطر نشان کرد: بايد توجه داشت كه عدم الزام به تنظیم اظهار نامه گمركی در كشورهای بین راهي مانع از اجرای محدودیت ها و نظارت هايی كه طبق مقررات داخلی این كشورها در زمینه های مختلف از قبيل اخلاقی، بهداشتی و امنیتي وجود دارد، نمی شود و ممكن است برای حمل كالا در قلمرو كشور متبوع خود محدودیت هايی زمانی برقرار كرده، تقاضا کنند كه وسیله نقلیه مسیر مشخصی را طی كند یا تشخیص دهند كه وسیله نقلیه به هزینه حمل كننده همراهی (اسكورت) شود.

 

 

 

 

 

شناسه خبری: 29985

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو