نشست سرمايه گذاران افغانستان و اقليم کردستان در بندر شهيد رجائي

لینک کوتاه: freena.ir/detail/30461
ساعت 10:12 يکشنبه 25 آبان 1393
نشست مشترک بازرگانان و سرمایه گذاران کشور افغانستان و کردستان عراق با مسئولان و کارشناسان حوزه های حمل و نقل و بازرگانی بین المللی استان هرمزگان ، در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، شیخ مصطفی رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اقلیم کردستان در این نشست خواستار همکاری گسترده تر برای جلوگیری از هرگونه تاخیر در حمل و نقل کالا از بندر شهید رجایی شد و افزود: در همین راستا برنامه داریم سریع با مسئولان بندر ارتباط بگیریم و مشکلات اعضا را برطرف کنیم.
محمدعلی مسعودی عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و افغانستان نیز در این نشست با تشریح بخشی از مشکلات فعالان اقتصادی و بازرگانان این کشور گفت: اکثر مراودات تجاری این کشور از طریق دو بندر شهید رجایی و کراچی پاکستان انجام می شود.
وی افزود: در افغانستان سالانه کانتینر ترانزیتی از بندر شهید رجایی زیاد است و برنامه داریم فعالیت خود را با ایران در مقایسه با پاکستان توسعه دهیم.
این فعال بخش خصوصی کشور افغانستان از هماهنگی بین بندرها و گمرک بندرعباس برای حل مشکلات تجار این کشور قدردانی کرد و افزود: برای افزایش سهم ترانزیت کانتینر صاحبان کالای کشور افغانستان از طریق ایران خواهان نظارت بیشتر بر عملکرد شرکت های حمل و نقل جاده ای هستیم.
وی با بیان اینکه اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان منطقه کردستان عراق با اتاق بازرگانی بندرعباس پروتکل همکاری امضا کرده است ، ضمن ابراز رضایت از حمایت های مسئولین اقتصادی و سیاسی ایران در خصوص رفع مشکلات بازرگانان عراقی، گفت: علاقه مند هستیم تا با تشکیل یک هیئت مشترک بازرگانی با مشارکت بخش حمل و نقل هرمزگان ، پیوند محکم تری داشته باشیم.
معاون عملیات بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز ازحسن نظر بازرگانان خارجی نسبت به خدمات بزرگترین بندر تجاری ایران تشکر و قدردانی کرد و گفت: انتظار ما نسبت به فعالان تجاری کشورهای همسایه همچون عراق و افغانستان این است که بندر شهید رجایی را بندر ملی خود بدانند و مسئولان بندرها و دریانوری هرمزگان آماده اند تا بهترین خدمات را برای جلب رضایت این کشورها عرضه کنند.
سعیدی پور با اشاره به اینکه برای حل مسایل بازرگانان کشورهای همسایه در زمینه خدمات بندری و دریایی ، طی هر ساعت شبانه روز مشکلات آنان را پیگیری خواهد کرد ، افزود: بندر شهید رجایی 24 ساعته فعال است و در هر لحظه از شبانه روز پاسخگوی تجار و صاحبان کالا هستیم.
وی خواستار استقرار یک نماینده دایمی از بازرگانان دو کشور در بندرعباس برای توسعه فعالیت ها و انجام هماهنگی های بیشتر شد و افزود: تانکرهای سوخت که برای محموله های ترانزیتی کردستان عراق به بندر شهید رجایی می آمدند در گذشته متولی نداشتند اما با برنامه ریزی های صورت گرفته طی چندماه اخیر ، کشتی های حامل بنزین با کمترین معطلی تخلیه و محموله با کمترین مشکل به مقصد مدنظر ترانزیت شد.
معاون عملیات بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: باید جلسات به صورت مستمری با مسئولان بندر ، گمرک ، شرکت های خدمات بندری ، واردکننده و حمل و نقلی برگزار شود تا کار به شکل روان تری انجام شود.
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های هرمزگان افزود: رعایت نکردن قوانین و مقررات رانندگی در جاده های داخلی ایران توسط رانندگان کامیون های حامل کالاهای ترانزیتی از جمله موضوعاتی است که باعث بروز مشکلاتی در حمل و نقل کالاها شده است که می بایست رانندگان در این زمینه توجیه شوند.
این مقام مسئول از سرمایه گذاران و بازرگانان کشورهای همسایه خواست تا برای برطرف شدن مشکلات احتمالی و سهولت بیشتر کار با شرکت های حمل و نقل فعال در هرمزگان نیز قرارداد همکاری منعقد کنند.
در پایان این نشست ، بازرگانان و سرمایه گذاران افغانستان و کردستان عراق از پایانه های کانتینری 1و2 بندر شهید رجایی ، بندر نفتی خلیج فارس و اسکله های فله این بندر بازدید کردند و از نزدیک در جریان فعالیت های شبانه روزی تخلیه و بارگیری، پهلوگیری کشتی ها و انتقال و جابجایی کالا به محوطه هاو انبارها قرار گرفتند.




شناسه خبری: 30461

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو