تسهیل تجارت در منطقه ویژه اقتصادی آستارا

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32826
ساعت 09:24 يکشنبه 17 خرداد 1394
استاندار گیلان گفت: فعال سازی منطقه ویژه اقتصادی آستارا موجب تسهیل تجارت خارجی و صادرات و واردات در این شهرستان و رونق اقتصادی گیلان می شود.

به گزارش فرینا، محمدعلی نجفی در جریان بازدید از عملیات اجرایی فاز دوم بندر چندمنظوره آستارا با اشاره به ابلاغ ایجاد منطقه ویژه اقتصادی آستارا در اواخر سال گذشته و نصب تابلو آن در محدوده بندر آستارا افزود: این منطقه ویژه سکوی خوبی برای صادرات استان خواهد بود.

وی بر حمایت همه جانبه از فعال سازی کامل منطقه ویژه اقتصادی آستارا تاکید کرد و ادامه داد: این منطقه ویژه در محدوده بندر چندمنظوره آستارا جانمایی و راه اندازی شده و اقدامات اولیه آن آغاز شده است.
وی با اشاره به ویژگی های خاص آستارا برای توسعه تجارت خارجی از طریق دریا و خشکی بیان کرد: آستارا هم اکنون با چهار کشور روسیه ، قزاقستان ، ترکمنستان و آذربایجان از طریق دریا و با جمهوری آذربایجان از طریق خشکی ارتباط تجاری دارد و باید از این ظرفیت استفاده بهینه شود.
نجفی حمل و نقل دریایی را یکی از مزیت های آستارا برشمرد و گفت: این مزیت در خدمت منطقه ویژه و بندر تازه تاسیس آستارا قرار دارد تا تجارت خارجی استان در این خطه توسعه یابد.
مدیر بندر آستارا نیز در جریان بازدید استاندار گیلان با ارایه گزارشی از روند احداث فاز دوم بندر آستارا گفت: با ساخت این فاز ، امکان پهلوگیری دو کشتی به طور همزمان در بندرگاه و اسکله آستارا فراهم می شود.
هادی کریمی افزود: همزمان با ساخت اسکله ، یک واحد انبار سه هزار تنی نیز برای انبار کردن کالاهای صادراتی و وارداتی در محدوده بندر در حال احداث است که عملیات هر دو پروژه تا اواخر شهریورماه به اتمام می رسد.
وی ادامه داد: با احداث اسکله دوم این بندرگاه ، امکان پهلوگیری و بارگیری دو سر بار برای کشتی های قابل تردد در بندر آستارا فراهم می شود.
مسیر دریایی بندر آستارا در مقایسه با بنادر همجوار بیشتر از 200 کیلومتر به مقاصد صادراتی و وارداتی شمالغرب کشور نزدیک تر بوده و مقرون به صرفه ترین مسیر برای تجار محسوب می شود.
بندر آستارا با ارائه انواع خدمات گمرکی و بندری ظرفیت پهلوگیری ، تخلیه و بارگیری تمامی کشتی های تردد کننده در دریای خزر را دارد.
فاز نخست بندر چندمنظوره آستارا فروردین ماه سال 92 به طور رسمی افتتاح شده و فعالیت خود را آغاز کرد.
این واحد بندری به عنوان نخستین بندر بخش خصوصی کشور بر اساس اعلام کارشناسان حوزه حمل و نقل ، نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر و حلقه اتصال تجارت و ترانزیت کالا بین سه قاره آسیا، آفریقا و اروپاست.
بندر چندمنظوره آستارا برای تخلیه و بارگیری کشتی های دو هزار و 500 تنی پیش بینی شده و پس از تکمیل ، پذیرای همزمان پنج کشتی در پنج اسکله اختصاصی خود خواهد بود.
این واحد بندری به ظرفیت نهایی سه میلیون و 500 هزار تن تخلیه و بارگیری سالانه کالا پیش بینی و طراحی شده که یک میلیون و 500 هزار تن آن با یک اسکله اختصاصی مربوط به تخلیه و بارگیری سوخت و مواد نفتی خواهد بود و دو میلیون تن دیگر نیز به تخلیه و بارگیری سایر کالاها اختصاص می یابد.
این بندر در فضای محدود 60 هکتار احداث شده . با بندر انزلی 200 کیلومتر و با بندر باکو جمهوری آذربایجان 300 کیلومتر فاصله دارد.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 85 هزار نفر جمعیت در شمال غرب استان گیلان و در مجاورت مرزهای جمهوری آذربایجان واقع شده و از جمله مرزهای مهم زمینی و تجاری شمال کشور محسوب می شود.



شناسه خبری: 32826

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو