افتتاح 5 طرح توسعه در منطقه ویژه خلیج‌فارس

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32918
ساعت 09:37 يکشنبه 24 خرداد 1394
مدیرعامل شرکت منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس از راه‌اندازی پنج طرح توسعه در این منطقه ویژه تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش فرينا، مسعود هندیان در نشست خبری گفت: منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس به عنوان فعال‌ترین منطقه ویژه کشور در حال حاضر 18 طرح با سرمایه‌گذاری پنج میلیارد و 96 میلیون دلار در حال ساخت یا نصب تجهیزات دارد که طرح‌های «توسعه اسکله منطقه ویژه با ظرفیت شش میلیون تن»، «واحد احیای مستقیم فولاد صبا با ظرفیت 5/1 میلیون تن آهن اسفنجی»، «فاز نخست گندله‌سازی مادکوش با ظرفیت 5/2 میلیون تن» و «فاز نخست فولاد‌سازی کاوه جنوب با ظرفیت 2/1 میلیون تن بیلت» به عنوان طرح‌های صنایع معدنی و نیز طرح «فومن شیمی گستر با ظرفیت 300 هزار تن تولید و بسته‌بندی قیر» تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسند.
هنديان افزود: از بین بقیه طرح‌ها، 9 طرح در سال 95 و 4 طرح دیگر در سال 97 وارد مرحله راه‌اندازی خواهند شد. 
او گفت: اشتغال مستقیم این 18 طرح، 12 هزار و 382 نفر خواهد بود که از این میزان، 3270 نفر در سال‌جاری مشغول به کار می‌شوند. با افتتاح طرح‌های یادشده، میزان اشتغال منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس تا پایان سال 97 به 30 هزار نفر خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس به 9 طرح سرمایه‌گذاری شده مصوب و در دست اقدام در اين منطقه اشاره كرد و افزود: این طرح‌ها شامل «دو کارخانه تولید فولاد با ظرفیت 5/4 میلیون تن»، «کارخانه گندله‌سازی با ظرفیت 10 میلیون تن»، «سه نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت 1972 مگاوات»، «آب‌شیرین‌کن با ظرفیت 80 هزار متر‌مکعب» و «تولید روغن‌های سنگین و قیر با ظرفیت 500 هزار تن» است که پنج میلیارد و 170 میلیون دلار برای آنها سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده و 10 هزار و 800 نفر فرصت اشتغال پیدا خواهند کرد.


سرمایه‌گذاری در صنایع فولاد و آلومینیوم
مسعود هندیان تبدیل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس به قطب تولید فولاد کشور را از جمله اهداف این شرکت برشمرد و گفت: در فاز نخست برای ایجاد ظرفیت سالانه 10 میلیون تن فولاد و در فاز دوم نیز ایجاد 5/7 میلیون تن فولاد برنامه‌ریزی شده است. همچنین ایجاد ظرفیت 2/1 میلیون تن آلومینیوم از دیگر اهداف منطقه است که اکنون 257 هزار تن آلومینیوم در المهدی و هرمزال ظرفیت‌سازی شده و در حال مذاکره با شرکت‌های خارجی برای افزایش ظرفیت تولید آلومینیوم در منطقه هستیم.
هنديان ادامه داد: افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی، نفتی و کانتینری با ظرفیت سالانه 70 میلیون تن، تبدیل منطقه ویژه به قطب انرژی با ظرفیت شش هزار مگاوات برق و نیز ظرفیت تولید700 هزار مترمکعب روزانه آب‌شیرین، تبدیل منطقه ویژه به قطب فناوری و اطلاعات و ارتباطات و نیز تبدیل منطقه به قطب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای جذب 20 میلیارد دلار (سرمایه‌گذار تاکنون 9 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جذب شده است) از دیگر اهداف منطقه است. همچنین تبدیل منطقه به قطب صادرات صنایع انرژی‌بر با حدود شش میلیارد دلار در سال و همچنین تبدیل منطقه به صنعت سبز به منظور کاهش آلاینده‌های صنایع مستقر با ایجاد 500 هکتار فضای سبز از دیگر اهداف این منطقه ویژه محسوب می‌شود.

**توليد 180 هزار تن شمش آلومينيوم تا پايان امسال
در ادامه اين نشست خبري، معاون مالی و اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس نیز گفت: در شرایط تحریم به تولید بالاتر از حد برنامه تعیین شده خودمان رسیده‌ایم. 
محمد آشفته حاج‌بیشه افزود: تا آخر امسال به تولید 180 هزار تن شمش آلومینیوم دست خواهیم یافت.
 آشفته گفت: تولید 123هزار تن آند را با افزایش 40 درصدی نسبت به سال گذشته در برنامه‌هایمان گنجانیده‌ایم. 
او ادامه داد: طی دو سال آینده با احداث نیروگاه 500 مگاواتی پیش‌بینی می‌شود حدود 600 میلیارد تومان بر فروش آلومینیوم المهدی هرمزال افزوده خواهد شد.





شناسه خبری: 32918

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو